Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke tal skal revisoren bruge for firmaet??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger lidt info omkring hvad et firma skal opgive for sin revisor og hvad ellers der er.

Jeg tænker på at udvikle et lille system til den lille virksomhed som han diverse opgaver at udføre hos sine kunder. Mangler dog viden omkring det økonomiske så derfor er mit spørgsmål:

Hvad ville være det optimale for revisoren med hensyn til hvad systemet skal kunne? Der skal vel bruges nogle tal for omsætningen osv.

Hvordan ville sådanne lister se ud, altså hvad skal de indeholde af tal der gør det overskueligt for den der skal bruge det?

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28

Hej!

Tror ikke lige jeg forstår dit spørgsmål?

Hvad er det helt præcis du vil?

Tilmeldt 21. Nov 07
Skrevet kl. 20:48

Det er det der er mit problem. Jeg ved bare at ligende systemer der bruges i andre systemer har funktioner der bruges til at gøre økonomien op og som bruges til til revisoren. Det er muligt jeg har misforstået noget ang. det med revisorer og firmaer.

Hvis jeg havde mit eget firma hvilken rolle ville du så spille? Kender ikke til brugen af revisorer men blot at firmaer gør brug af disse. Hvad kunne et system gøre for at gøre arbejdet nemmere for en revisor? Lister over månedsomsætninger, saldolister osv. ?

Det firma som systemet skal laves for er et lille 1-mandsfirma som selv står for regnskab. Han har så haft besøg af en revisor som skulle gøre regnskabet op eller hvad det nu er der skal ske i en sådan situation.

Hvordan sættes regnskabet op for en virksomhed som hans og hvilke info skal hans revisor bruge?

Det som jeg så vil gøre er at lave systemet således at arbejdet for revisoren gøres nemmest muligt f.eks. ved automatisk udregning af omsætning og hvad der ellers er af økonomiske sager i en lille virksomhed.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01

Der skal normalt bruges

Råbalance

Kontospecifikationer

Debitor/kreditorlister

Alt dette findes i de gængse systemer.

Desuden bilag, eksterne kontoudtog bank mv.

Jeg kan ikke se, hvad du vil opnå?

Tilmeldt 21. Nov 07
Skrevet kl. 21:19

Jeg vil gerne opnå en viden der gør mig i stand til at udvikle et program som vil dække hele virksomhedens behov indenfor kunde- og varehåndtering, udførsel af arbejdsopgaver, fakturaer, regnskab og økonomi. Jeg har alt det første men mangler at implementere beregning af regnskabet og økonomien. Ved bare ikke hvad dette indebærer. Har aldrig kigget på et regnskab for en virksomhed så ved intet om hvordan sådan noget foregår. Vil så gerne finde ud af hvad mulighederne for hvad mit program kan udvikles til at skulle gøre når det kommer til firmaets regnskab, beregning af moms og skat osv.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38

Hmmm....er da vist nok en stor opgave, du har påtaget dig der.

Prøv at kigge på nogle gængse regnskabsprogrammer f.eks. SummaSummarum, som du kan

prøve gratis i 14 dage, og sæt dig lidt ind i, hvad det kan.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 23:48

Det du gerne vil lave er et regnskabs program og dem findes der mange af. Søg efter "Regnskabsprogram" på google og du vil finde en hel del.
Det er en KÆMPE opgave selv, at udvikle sådan et program og når du slet ingen ide har om, hvordan det hænger sammen, tror jeg ikke på det er noget du selv kan lave.

mvh 

Tilmeldt 21. Nov 07
Skrevet kl. 09:19

Jeg har efterhånden også brugt rigtig mange timer på det og det bruges allerede af et lille firma som har stor glæde af det. Dog mangler regnskabsdelen som jeg gerne vil tilføje. Indtil videre er det kun muligt for ham at følge sin omstæning måned for måned og statistik over kunder og fakturaer.

Hvis vi ikke gik efter viden om det vi ikke kender noget til kom vi jo aldrig fremad og lige nu er det her noget som jeg gerne vil lære. Det vil også hjælpe mig hvis jeg kommer ud i et firma hvor jeg en dag vil blive stillet en ligende opgave.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:55

Vil du gerne kunne lave et komplet regnskab med de rigtige tekster osv i programmet?
Der skal stå forskellige ting alt efter om det er perosnligt, ApS eller A/S samt teksterne skal overholde lovgivningen. Der findes også forskellige report generatorer, der gør dette i forvejen. Fx har IT-focus har denne funktion indbygget i deres regnskabsprogram.

Men som svar på, hvilke tal revisoren skal bruge, er det bedst at give ham en balance og ikke et færdigt regnskab - hvis det er mere end et personligt ejet firma.

Mvh

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:37

Dit spørgsmål om, hvilke tal, revisoren skal bruge, dækker slet ikke det, du i virkeligheden skal vide, hvis du skal lave et regnskabsprogram. Først og fremmest er du nødt til at lære at bogføre (vi bruger det klassiske, italienske princip om dobbeltbogholderi her i Danmark), så du skal ud og lave noget debet-kreditgymnastik selv. Herudover skal du vide, at det er nødvendigt, at man i bogføringen kan følge kontrol- og transaktionsspor, det kan du læse om i bogføringsloven. Vi taler altså om en database med mange felter, som kan sorteres på mange måder, og hvor der ligger mange beregninger bag.

Jeg har ind imellem kontakt med nogle personer, som er i gang med at udvikle regnskabsprogrammer, ligesom jeg jævnligt taler med producenter af regnskabsprogrammer, der allerede er i brug, og har derfor hørt lidt om, hvordan det foregår. Der medgår rigtig mange timer til programmering. Yderligere er det nødvendigt med en hel masse betatestere, for regnskaberne er et meget følsomt område, så virksomheder er ikke tilbøjelige til at vælge noget, uden at det bliver anbefalet af andre og i øvrigt virker stabilt og gennemprøvet. Lige så snart, man tror, man er færdig, dukker der så spørgsmål op om principper for vareforbrug, som - i de fleste programmer - foregår halv- eller helautomatisk, og så skal man forholde sig til fakturering til det offentlige og en hel masse andre ting.

Det er ikke for at tage modet fra dig, men det er en meget, meget stor opgave, som Peter nævner. I dit sted ville jeg overveje, om der på markedet allerede er et program, som du kan integrere med dit eget system, og så optage forhandlinger om det.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)