Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IT-outsourcing til Kina

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Jeg ved godt man får hvad man betaler for, men en velbetalt programmør i Kina skal have samme løn som en velbetalt programmør i Danmark - vi skal så korrigere i forhold forholdene i landet (hvad det koster og leve kontra hvad det koster og leve i Danmark) - samt for udbud og efterspørgsel på det givne marked.

Jeg er ikke nok inde i sagerne til og kunne vurdere hvad der er ret og rimeligt, det er bare mit umiddelbare skøn at den givne timepris i dette tilfælde er noget pebret. Jeg er sikker på at firmaet der står bag outsourcingen kender til forholdene dernede og kender niveauet - dvs ikke betaler for meget og dermed redder sig en fornuftig fortjeneste på timeprisen. Det er denne fortjeneste der også skal nedbringes hvis den er for lukrativ taget arbejdsmængden i betragtning. Det betyder at der på hjemmebanen (her i Danmark) skal laves "arbitrage" nogle gange hvor danske outsourcingsfirmaer "underbyder" hinanden før at prisen er på et fair niveau. - Eller til et dansk firma finder på og lave en åben prismodel og ikke har fortjeneste på timepriserne som sådan, men kun fakturerer kunden for egne ydelser og dermed ikke fungerer som mellemmand.

Summasummarum: Jeg mener altså ikke nødvendigvis det er leverandørerne i Kina der skal presses i prisen - det har jeg selv dårlige erfaringer med. Jeg mener at bagmændene herhjemme skal presses.

Jeg har kendskab til konsulentfirmaer til 600kr i timen der laver det samme som jeg kan få en student til og lave for 125kr i timen - det er meget svært og gennemskue og i mange tilfælde betaler du de sidste 475kr til konsulentfirmaets markedsførings-budget. Nogle firmaer er dovne og grådige - dvs de puster sig op så de ser store og farlige ud og forsvarer derved en skyhøj timepris. Omkostning: deres kundegruppe bliver væsentligt reduceret, men til gengæld kan de få fisk der hopper på krogen betale en årsløn på få dages arbejde. Således kan de finansiere en masse markedsføring i stedet for og koncentrere sig om deres egentlige "kompetencer".

Fra Århus
Tilmeldt 22. Mar 08
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 11:08

Hej Jørgen,

om timeprisen er rimelig eller ej, kommer i høj grad an på hvad du "får med" i prisen.
Hvis det danske firma udelukkende er mellemmand og skaber kontakten, så kan det måske synes som en høj pris (kender ikkeprisniveauet i Kina).
Så hvis du selv kan og vil styre en kinesisk freelancer, så kan du sikkert få det billigt.

Vi er et outsourcingfirma, og i vores model er programmørerne fastansatte i firmaet. De har
 - gode arbejdsforhold
 - nye PC'ere at arbejde på (som koster det samme i Indien som herhjemme)
 - god interneforbindelse (meget dyrere end herhjemme)
 - relativ høj løn for området, hvilket gøres for at sikre mod for stor udskiftning

Vi kender vores folk personligt, og har gode personlige relationer til dem. 

Samtidig er der en organisation bag, som tager ansvaret for en lang række forhold, herunder sikring af kvalitet, overholdelse af hemmeligholdelsesaftaler, backup af data, uddannelse osv. osv .osv

Og så skal der være lidt til at holde gang i den danske afdeling, som står for salg, support, kundekontakt, kontrakter, overførsel af penge mv., altså løn, transport, telefon, markedsføring, forsikringer, fakturering osv osv

Tilsammen udgør det altsammen en bid af timeprisen.

Så man skal se på produktet og vurdere prisen herefter. Får du bare en emailadresse til en programmør, eller får du en organisation, som følger projekterne hele vejen igennem og garanterer dig kvalitet, danske kontrakter, dansk support osv.

Fra Århus
Tilmeldt 22. Mar 08
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 11:11

Jørgen Olsen:

Hej Jesper.

Jeg ved godt man får hvad man betaler for, men en velbetalt programmør i Kina skal have samme løn som en velbetalt programmør i Danmark - vi skal så korrigere i forhold forholdene i landet (hvad det koster og leve kontra hvad det koster og leve i Danmark) - samt for udbud og efterspørgsel på det givne marked.

lige en note - her sammenligner du en fastansat medarbejder, som skal have løn, pension, arbejdsplads, frokostordning osv osv, med en projekt- / timeansat konsulent. Med mindre du fastansætter kineseren, er du nødt til at se det som en ekstern konsulent.

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 20:05
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 22:48

Jesper Michelsen, Gateway TechnoLabs:
lige en note - her sammenligner du en fastansat medarbejder, som skal have løn, pension, arbejdsplads, frokostordning osv osv, med en projekt- / timeansat konsulent. Med mindre du fastansætter kineseren, er du nødt til at se det som en ekstern konsulent.

Præcis. De 150 kr. skal sammenlignes med en freelance konsulent i Danmark, som typisk tager 350 kr. og opefter, alt efter kompetenceniveau og deres evne/lyst til at sælge sig selv.

En journaliststuderende kan eksempelvis snildt ansættes til 125 kr. i timen, men dertil kommer en lang række omkostninger såsom feriepenge, løn under sygdom, opsigelsesfrister og meget andet. Skal selvsamme journaliststuderende ansættes på projektbasis kan man måske med lidt held få 20-40 % rabat på de gængse 750-850 kr./timen, men man ender typisk ikke med ophavsretten på materialet.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)