Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afstemning af mellemregningskonto drift og holding

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

"Hej,

Jeg har brug for et godt indspark i forhold til afstemning af mellemregningskontoen mellem drift og holding.

Scenariet er, at holding modtager acontoskatbetaling fra drift og betaler til skattekontoen.

Betaling af f.eks. acontoselskabsskat:

Drift: betaler acontoskat, f.eks. 100 kr.

55000 - Bank -100 kr., modkonto: Mellemregning Drift/Holding +100 kr.

Holding modtager 100 kr. fra drift og betaler til skat.

55000 - Bank +100 kr., modkonto: 63065 Mellemregning Drift/Holding - 100 kr.

63060 - Skyldig selskabsskat + 100 kr., modkonto: 55000 - Bank -100 kr.

Hvad så med mellemregningskontoen? Skal den tilbage reguleres i alle led eller hvordan?"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke for de 100 kr nej - men den fremføres jo og bliver den et stort  beløb, så skal det ikke være mellemregning men oprettes som et lån og der skal beregnes og betale markedsrente

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Mener du at Holding, skal betale drift renter for aconto skatte beløbet, for den periode der går indtil at holding betaler ind på skattekontoen eller hvordan skal det forstås? 

I dette tilfælde er de sambeskattede og det er Holding som administrerer skattebetalingen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - der må gerne være små udlæg uden renter, men bliver det større beløb og i længere tid, så skal der laves lånebrev og beregnes og betales markedsrente helt uanset sambeskatningen. De skal handle på armslængde princip. Ellers skatter drift af den rente SKAT så måtte sætte som markeds, uden holding har fradrag
Holding skylder jo hele tiden drift for beløbet som holding skal indbetale

Samme hvis holding skal betale til den lovpligtige arbejdsskadeforsikring som skal findes på holdings CVR på den reg dir, uanset 0 omsætning og løn (bod 5000 for at mangle + gebyr) og for holdings erhvervskonto (som der så IKKE er skatte fradrag for, men som den måske også må låne til af drift) og - holdings licens for regnskabsprogram og hvad der ellers kan være

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

"Ok, men dvs. at hvis drift venter med at overføre til holding, f.eks. 5 dage før holding betaler ind på skattekontoen, er det vel inden for skiven?

Men mit spørgsmål gik egentlig mere på, hvordan man afstemmer mellemregningskontoen mellem drift og holding, når nu holding betaler.

Lad os sige, at drift overfører 100.000 kr. til holding for acontoskatten.

Det giver for drift: Bank kredit 100.000, mellemregning drift/holding debit 100.000.

Det giver for holding: Bank debit 100.000, mellemregning drift/holding kredit 100.000. Skyldig selskabsskat debit 100.000, bank kredit 100.000.

Status er, at mellemregning hos drift står i debit for 100.000 og mellemregning hos holding står i kredit for 100.000.

Skal dette på nogen måde føres tilbage, så der står 0 hos både drift og holding, når nu acontoskatten er betalt?"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Novitius:

"Ok, men dvs. at hvis drift venter med at overføre til holding, f.eks. 5 dage før holding betaler ind på skattekontoen, er det vel inden for skiven?

det ændrer da ikke ved at drift har lagt penge ud for holding - så det er et udlæg også efter holding har brugt pengene og betalt skatten, arbejdsskadeforsikringen, erhvervskontoen, digtalt bogførings program osv.

Se din egen bogføring, den har da stadigt 100.000 kr i mellemregning hos både drift og holding og ja - alt på mellemregning skal udlignes på et tidspunkt men er det små beløb kan det bare stå, og er det store, som 20-30.000 kr så skal det i stedet for at være mellemregning være kortfristet tilgodehavende i drift og kortfristet gæld i holding og der skal beregnes og betales markedsrente

Alternativt kan drift udlodde udbytte så holding får egne penge, hvis der er fri kapital at udlodde som udbytte 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg ikke forstår er at det er Drift som har "genereret" aconto skatten, via overskud. og betaler til holding som administrerer og betaler skatten. Hvordan det kan blive det et lån til holding giver i min optik ikke mening (ikke ment som at det ikke er rigtigt :-) 

Men hvad er det rigtige tidspunkt at afstemme. Når resultatet for året forligger? og hvordan ville du lave bogføringen i forbindelse med afstemningen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det  er holding som afregner og betaler skatten når der er sambeskatning og ikke hver drift for sig (kunne jo også være mere end et selskab, og f.eks overskud i det ene 100.000 kr og underskud i det andet 100.000 kr og så ville skat være 0 takket være holding og sambeskatning-
Når du flytter mellem drift og holding er der kun tre muligheder

Mindre beløb i kort tid 0 Udlæg = mellemregning

Større beløb i lidt længere tid, lån med markedsrente

Eller - udbytte efter udbytte regler så holding får egne penge

Der er ikke nogen anden afstemning - både mellemregning og lån føres jo over fra år til år - Eneste anden afstemning er hvis holding betaler mellemregningen eller lån tilbage med penge fra f.eks udbytte

Jeg prøvede også at pirke lidt til dig med, om du vidste at års(månedsgebyr erhvervskonto IKKE giver fradrag i resultat til skat i hverken drift eller holding og
Om du vidste holding skal have CVR med på egen arbejdsskadeforsikring for den registrerede direktør, ellers høj bod
Og om du havde tænkt hvordan Holding skulle betale for et certificeret regnskabsprogram til dets CVR 

Det kan være 3 eksempler på områder, hvor du måske kan træde galt i byen hvis ikke du er opmærksom på, at holding ofte vil have de 3 udgifter som minimum at betale og du tilmed kan få bod for at mangle - eller trække galt fra i skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 06:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Ja der er mange faldgrupper :-) 

Holdning betaler selv for kontogebyr, Revisor mv. Forsikringen er de dog medtegnet under drifts. Holding kunne som sådan godt have betalt for skatten, men jeg har gået efter at den skulle betales hvor den opstod. 

Men jeg forstår dog fortsat ikke helt hvordan det vil fungerer i parksis.  

Når drift afslutter årsregnskabet vil et positivt resultat give at der skal betales selskabsskat. 

Dette bogfører jeg så under 9400 - Skat af årets resultat (kredit) og med modkonto 63060 - Skyldig selskabsskat (debet). 

Hvis Holdning bare bliver ved med at betale skatten, og der ikke anvendes mellemregningskontoen, 63060 - Skyldig selskabsskat (debet). vil konto 63060 - Skyldig selskabsskat over mange år jo vokse til det uendelige i drifts regnskab. 

I forhold til acontoskatten læser jeg det som om at eneste mulighed, for at drift betaler acontoskatten, er ved at lave et ekstraordinært udbytte til i forhold betalingen marts og november.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er heller ikke helt let, og jeg vil helst ikke detailbogføre - og der til kommer du jo kan have (eller vil få¨) acontoselskabsskat at modregne + selve skatten ikke vil svare præcist til det opkrævede (husk at nedrunde grundlag til nærmeste 100 og der vil være rente på afhængig af aconto skatten)
Drift skal alene beregne selskabsskat - hvert drift for sig - Holding står for betalingen så der er ikke andet der akk end hvis du fører penge fra drift til holding for at sætte dette i stand til at betale den samlede selskabsskat

Overvej lige at lade en med rutine lave skattereguleringer (bank erhvervskonto og måske meget andet ud af resultat til beregning af skat) og sambeskatnigen så du får bogføringen ret her år 1

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)