Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

modregning af negativ skat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

hvis jeg har fx. har 150.000 i resultatopgørelsen for i år eller kun 50t?

umiddelbart så er min egen vurdering at der skal stå 150t og det udelukkende er noget der vedr. mellemregningen på skyldig skat i balancen.

Ville bare gerne lige sparre med jer om det ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagt ærligt var det totalt sort snak. Start med at fortælle om du er enkeltmands eller APS og hvor du skal bruge tallene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

fair nok John, ville blot illustrere det så enkelt som muligt, og ja når jeg nu læser indlægget uden overskriften i mente er det ikke til at forstå Big Smile

følgende scenarie: 

Virksomhedsform: Aps 

2021 viser et underskud på 0,5mio, som resulterer i negativ skat på 110.000, som bliver aktiveret i balancen som et aktiv.

2022 viser et overskud på 2 mio, som resulterer i en skat for året på 440.000. 

Mit spm går på om det ikke er korrekt at der i resultatopgørelsen for 2022 skal stå 440.000 i skat, samt en skyldig skat i balancen på 330.000? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

husker det ikke i hovedet men umiddelbart ville jeg mene begge steder 300.000 da resultat efter skat som jo skrives frem ellers ikke stemmer
Regnskabsmæssig behandling af udskudt skat - BDO siger mere nederst med i resultatopgørelsen
Håb en frisk ny revisor læser med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
husker det ikke i hovedet men umiddelbart ville jeg mene begge steder 300.000 da resultat efter skat som jo skrives frem ellers ikke stemmer

Udfra det OP skriver, så er skatten I det forrige år aktiveret som positivt bidrag på 110.000kr i resultatet, og fremgår med samme beløb på balancen.

Der er en afgørende forskel i dette og det er regnskabspraksis, for hvis man IKKE arbejder med aktivering af fremført skat fra underskud, så gælder det selvsagt ikke. Dette skal fremgå af regnskabspraksis. Nogen sætter aktivet til 0, i 2021 ditto for skatten i 2021 resultatet. Og så bliver Johns svar jo korrekt. For så modregnes der "bagved" årsresultattet og balancen i skatteopgørelsen, og så bliver det 330kkr i resultat og skyldig skat. Men IKKE hvis det er aktiveret i 2021 med 110kkr.

Men givet det OP skriver hvor OP har aktiveret fremført underskudsværdi af skatten så jo, resultat påvirkes af skatten i 2022 med 440kkr og balancen bliver dermed skyldig , med 330kkr.

Slutresultatet er jo det samme - så er der bare tilbage og spørge må man aktivere skatteværdien af underskuddet?

Så i tilføjelse til Johns link vedr. udskudt skat (som opstår ved forskel på afskrivning imellem skatteregnskab og resultat-regskab), vil jeg mene dette om skatteaktivet er mere relevant:


https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2017/regnskabsmaessig-behandling-af-et-udskudt-skatteaktiv

Citat:


Et skatteaktiv kan optages i balancen, hvis de almindelige indregningskriterier for et aktiv er opfyldt. Aktivering kan derfor kun ske, hvis det er overvejende sandsynligt, at det skattemæssige underskud mv. kan anvendes inden for en overskuelig fremtid, hvilket normalt betyder indenfor 3-5 år. Er der tale om en ældre virksomhed, som historisk har haft en pæn indtjening, kan der anvendes en længere tidshorisont.Et skatteaktiv kan optages i balancen, hvis de almindelige indregningskriterier for et aktiv er opfyldt. Aktivering kan derfor kun ske, hvis det er overvejende sandsynligt, at det skattemæssige underskud mv. kan anvendes inden for en overskuelig fremtid, hvilket normalt betyder indenfor 3-5 år. Er der tale om en ældre virksomhed, som historisk har haft en pæn indtjening, kan der anvendes en længere tidshorisont.

Tilmeldt 22. Jan 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for jeres svar, det giver mening. Yes

Tilmeldt 9. Jun 23
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 04:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Dette er et fantastisk stykke skrift. Efter min mening er dette blandt de bedste blogartikler, der nogensinde er lavet. Dit arbejde er virkelig imponerende og motiverende. Jeg sætter stor pris på det.
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)