Hej Morten,
Hvorfor kan du ikke fordrage Trøstepiloten? Bare nysgerrig ...
Hej Albert,
Jeg skriver lige fra mobilen, så jeg giver ikke lige et så dybdegående svar som jeg ellers normalt ville have gjort.
I min optik er Trustpilot fuldstændig det modsatte af det de giver udtryk for i deres navn. Der findes tonsvis af eksempler på falske anmeldelser. Her gælder det begge veje. Virksomheder kan nemt - også den dag i dag købe sig til gode anmeldelser via eksterne virksomheder. Man kan også købe sig til negative anmeldelser.
Der er også set ekstremt mange tilfælde af virksomheder der nemt kan fjerne troværdige anmeldelser. Men fordi anmeldelserne har været af negativ karakter, så har (primært) betalende kunder kunne fjerne disse anmeldelser.
En hurtig søgning på YouTube omkring trustpilot giver klart udtryk for, at ejere af virksomheder og endda også private mennesker anser Trustpilot, som værende utroværdige.
Problematikken ligger herefter så i, at Trustpilot har fået status som én eller anden kilde til troværdighed. De har haft et godt markedsføringsteam. Hvis du spørger den almene dansker - så vil langt størstedelen formentlig sige, at de ALTID checker Trustpilot. Jeg vil også medgive, at det kan være en god idé, men faktum er bare, at Trustpilot jo ikke er specielt retvisende.
Jeg har ikke selv nogen webshop på nuværende tidspunkt. Men én af mine bekendte har. Han er betalende medlem og han får fjernet negative anmeldelser på ugentlig basis. Også selvom anmeldelserne holder stik. Men han udfordrer deres troværdighed og får dem fjernet uden videre.
Det er jo fair nok, at hvis man ryger en tur i mediemøllen, at man så kan få fjernet eventuelle 200 dårlige anmeldelser, der blot er lavet for, at vise sin "support" til en negativ kunde.
Med det sagt, så skal der jo være en fin linje. Det er klart, at virksomhederne ikke ønsker falske negative anmeldelser. Samtidig vil brugerne jo ikke have fjernet deres korrekte negative anmeldelser.
Derudover er de absolut grådige. 1200 kroner i måneden for, at få adgang til basale funktioner. I hvilken verden er et medie som Trustpilot 14.400 kroner værd om året?
Trustpilot har SÅ godt fat i den almene køber, at de ikke kan tabe. Virksomhederne kan ganske rigtigt vælge, at lade være med, at bruge Trustpilot - men faktum er bare, at vil skabe MINDRE troværdighed for kunderne. Ironisk nok.
Den almene kunde som ikke ser alle de her negative konsekvenser ved Trustpilot, vil jo stadig bruge denne service.
Hvis du ser anmeldelserne for deres EGEN service PÅ Trustpilot. Så kan du blot læse de negative anmeldelser på de første 10-12 sider. Så vil man hurtig få et indtryk af, hvor mange der egentlig får deres anmeldelser slettet.
I min optik er de utroværdige, men har så godt fat i den almene kunde, at diverse webshops er TVUNGET til, at bruge Trustpilot. Og igen - så synes jeg de er ekstremt grådige.
Jeg har langt flere pointer, men jeg er ikke så god eller hurtig til, at skrive på mobilen :)