Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trustpilots algoritmer

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Algoritmer, uanset om de er YouTubes, Reddits, Trustpilots, eller andres, vil altid have nogle svagheder. Simpelthen fordi de er algoritmer. De er 100% matematiske, de har det ikke den menneskelige sans for vurdering.

Generelt synes jeg dog Trustpilot giver retvisende billeder af virksomheder, såfremt hjemmesiden ikke har snydt.

Men det er til gengæld også dér jeg ser Trustpilots helt store udfordring: Folk der snyder.

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Må indrømme at jeg personligt heller ikke lægger for meget i anmeldelser på Trustpilot. Det kan godt være at jeg fra tid til anden tjekker virksomheder der, såfremt jeg ikke kender dem endnu, men det er med meget kritiske briller at jeg ser på anmeldelserne, herunder særligt de neutrale eller negative. Fra tid til anden, så baseres disse anmeldelser jo også af noget, som kunden helt åbenlyst har misforstået. Husker blandt andet at have læst en engang, hvor en person lavede en negativ anmeldelse af en webshop, alene fordi han tolkede en leveringstid på 2 - 12 dage, som at han så skulle sidde hjemme og vente i 2 - 12 dage. Den person der tænker rationelt, ved jo udemærket godt, at det ikke vil være aktuelt, men så fik webshoppen så en negativ anmeldelse af den misforståelse. Dertil, så ser det ud til at være foruroligende let at lave falske anmeldelser derinde, også hvor det tydeligvis står på i meget lang tid, uden at det er kommet Trustpilot for øje, lige at tjekke op på anmeldelserne. Et eksempelvis (der er flere i samme kategori), så kan der nævnes Trustpilotsiden for websiden "Matematikfessor". Den er en af flere, som har enormt mange tydeligvis falske anmeldelser med knapt så flatterende sprogbrug: https://dk.trustpilot.com/review/matematikfessor.dk

Personligt virker det for mig foruroligende, at det kan stå på, og i så lang tid som det jf. ovenstående eksempel, har. De der tjekker Trustpilot som så kun kigger på scoren men ikke hvad de negative anmeldelser indeholder, de er jo smuttet.

Trustpilot kan, bevares, være okay i visse henseender, men servicen kan dælme også let misbruges - også uden at det opdages åbenbart. Jeg ved ikke om det er småbørn, sørgelige individer med et brist, eller om det er troldefarme, ligesom de der blandt andet også hærger på de sociale medier - men uanset hvad, så ér det da lettere foruroligende, trods alt.

 

Fra Gram
Tilmeldt 2. Jul 21
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må også indrømme, at jeg heller ikke stoler på Trustpilot eller anmeldelser der fra. Efter at man har modtager en tilbuds katalog på positive anmeldelser fra Trustpilot. 

Tværtimod står du i striation med falske anmelder af din virksomhed på Trustpilot. Sletter de dem ikke før du betaler dem for at gør det, eller at du har et abonnement hos Trustpilot.

Personligt kigger jeg også selv på Google og Facebook anmeldelser, når jeg handler online.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mark J.:

Generelt synes jeg dog Trustpilot giver retvisende billeder af virksomheder, såfremt hjemmesiden ikke har snydt.

Men det er til gengæld også dér jeg ser Trustpilots helt store udfordring: Folk der snyder.

Det har du ret i, Mark - hvis en virksomhed ikke snyder, så er billedet korrekt. Men ... hvad er "at snyde"? Er det snyd at betale sig fra det, sådan at man kan slette kommentarer? Eller er det først "at snyde", når man benytter sig af den mulighed?
Der skal bare være én person/virksomhed der snyder, før hele systemet er kompromitteret - i hvert fald så længe tredjeparter (brugere) IKKE kan vurdere om noget er snyd.

Hvis jeg ikke kan se at virksomheden har fået slettet 5 anmeldelser, som alle var dårlige, og slet ikke hvorfor de har gjort det, kan jeg ikke vide om en anden virksomhed, som IKKE snyder, rent faktisk har undladt at snyde. Dermed er Trustpilots ikke længere troværdig (Trustworthy). Så hvis Trustpilot vil leve op til sit navn, så skal de give indsigt i hvordan anmeldelser tæller med i det billede, de skaber af en virksomhed, og hvilke anmeldelser er blevet fjernet, og hvorfor.

Jeg har på Google to dårlige anmeldelser: den ene er fra en tidligere ven som ville hævne sig, den anden er reelt set ikke en kunde, som brokkede sig over de åbningstider på Google ikke fortalte at der skal laves en aftale før man dukker op - det kan man nemlig ikke (eller i hvert fald: det KUNNE man ikke dengang).

Jeg har forsøgt Google til at fjerne disse anmeldelser, da de begge to ikke er angivet af kunder der har handlet med mig (og det kan så måske betegnes som "snyd"). Google har dog afvist at fjerne anmeldelserne, og dermed er billedet, der skabes af en anmeldelse på Google meget mere troværdig end det billede, som Trustpilot skaber.



Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Albert van Harten:

...Jeg har forsøgt Google til at fjerne disse anmeldelser, da de begge to ikke er angivet af kunder der har handlet med mig (og det kan så måske betegnes som "snyd"). Google har dog afvist at fjerne anmeldelserne, og dermed er billedet, der skabes af en anmeldelse på Google meget mere troværdig end det billede, som Trustpilot skaber.

Den kan jeg ikke se pointen i. Du har 2 anmeldelser på Google som du fortæller er misvisende. Den ene er hævn og den anden er vel ikke retfærdig? Hvordan er det mere troværdigt?

I øvrigt, til den der har givet mig 1 stjerne for det tidligere indlæg, så ville det være rart med noget respons, så jeg ved hvad du er uenig i.

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er rigtig nok, at det ikke ville være et troværdigt billede, hvis Google havde fjernet de to anmeldelser uden videre. Skulle de anmeldelser komme i dag, ville jeg heller ikke havet bedt Google om at fjerne dem, men bare "leve med folk der laver uretfærdige anmeldelser" - medmindre det kunne blive synligt (ligesom jeg efterlyser på Trustpilot) at de ikke er medregnet i resultaterne og hvorfor. 

Albert

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:

Det er rigtig nok, at det ikke ville være et troværdigt billede, hvis Google havde fjernet de to anmeldelser uden videre. Skulle de anmeldelser komme i dag, ville jeg heller ikke havet bedt Google om at fjerne dem, men bare "leve med folk der laver uretfærdige anmeldelser" - medmindre det kunne blive synligt (ligesom jeg efterlyser på Trustpilot) at de ikke er medregnet i resultaterne og hvorfor. 

Albert

Du misforstår :)

Jeg mener jo netop, at der LIGE NU tegnes et utroværdigt billede af din virksomhed. I min optik - hvis det du siger korrekt - så har du ikke FORTJENT de 2 dårlige anmeldelser. Jeg mener jo, at disse anmeldelser i virkeligheden BØR fjernes, hvis du kan bevise overfor Google, at de ikke er rigtige kunder.

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmm, ja, så har jeg misforstået din besked - beklager :)
Men jeg vil dog hævde, at når vi lever i en digital tidsalder, så må vi kunne leve med at der er idioter. Hvis jeg kig ud fra at alle mennesker på kloden var søde og rare, så burde jeg indlægges frem for at starte en virksomhed. Det er en af de risici når man har en virksomhed.

Og ak, ham den ene (jeg regner med at du har set anmeldelserne) som ævler over "ingen service og ingen backup" eller hvordan han nu formulerede det - han er ikke helt velforvaret.

Uanset hvad, så vil jeg mene at det nok er en god idé hvis folk virkelig får indsigt i anmeldelser, og hvorfor der er fjernet noget.

Havde jeg bare tid og penge til det, så ville jeg lave et alternativ. Grunden til, at jeg ikke har en pose penge med label "anmeldelsessystem" er fordi jeg ikke orker at bokse mod Google og Facebook. Been there, done that :)

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)