Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps eller Enkeltmandsvirksomhed ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg vendt hjem efter 8 år i udlandet og skal til at stifte et dansk firma.
Jeg har en mindre konsulentvirksomhed som vil omsætte ca. 1 mio. om året (fordelt på ca. 10-12 faktureringer/opgaver).
der er ingen egentlige udgifter i virksomheden, ej hellere produktionsmaksiner eller lign. af nogen reel betydning.

Jeg er blevet tilbudt en 30% anpart i et eksisterende nyopstartet Aps,
dette firma har 8 ansatte og indtægter og udgifter er i væsentlig
grad relateret til produktionsmaskiner.

Hvilken virksomhedstype bør jeg vælge til at træde ind med ?
Skal jeg oprettet en enkeltmandsvirksomhed og bruge den som anpartshaver i det selskab til er blevet tilbudt anpart.
eller skal jeg lave et Aps selv, og lade mit Aps tage den 30% andel i det andet Aps jeg er tilbudt. ?

(jeg ved desværre frygteligt lidt om de danske virksomhedsformer og forhold.)

Mvh. M
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart lyder det som et godt bud med et "Holding ApS" som får en 100% ejerandel af "Konsulentvirksomhed ApS" og en 30% andel i "Produktionsmaskiner ApS".

Du kan hoppe til www.mitholding.dk for lidt info om holdingselskaber.

vh Steffen

Tilmeldt 2. Apr 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen, det lyder umidelbart fornuftigt og "nemt", det eneste jeg kan se som en udfordring, i starten ihvertfald er reglerne omkring:

"Private hævninger forbudt - ingen sammenblanding af privat og selskab. Penge kan kun komme ud som løn eller udbytte (og i IVS må der først hæves udbytte efter optjening af 50 t i kapital)"

dvs. at jeg skal ligge min.40k ind ved opstart, vente til der er faktureret min. 50k (samlet 90k) før jeg kan trække ud som "løn" til mig selv.

er det forstået korrekt?
 :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bruge 40 t for at stifte et ApS - som så må købe andele i andre aps for pengene og give dig l løn fra dag 1 - udbytte kun når der er beskattet overskud
IVS kan ikke stiftes mere og er ikke noget du skal købe her og nu vil jeg sige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathisen:

dvs. at jeg skal ligge min.40k ind ved opstart, vente til der er faktureret min. 50k (samlet 90k) før jeg kan trække ud som "løn" til mig selv.

er det forstået korrekt?
 :-)

Nej, det er ikke forstået korrekt.

Du må hæve løn med det samme, også for de 40.000kr du indskyder privat, som selskabskapital. Men husk ved udbetaling af løn skal der indeholdes A-Skat og AM-bidrag, så lønmodtagen modtager netteløn, og SKAT modtager A-skat mv.Dvs. de 40kkr kan kun udbetales med skat, indtil du får indtægter i selskabet.

Men altså Selskabs kapital er til for at blive brugt og skabe værdi, herunder udbetaling af løn når det går dårligt.

Meeen - kommer selskabets egenkapital (egenkapital = aktiver-passiver, og det er ikke kun kontanter) under 50% af selskabskapitalen så skal der formelt tages stilling til dette, og man skal lave en plan for at genrejse kapitalen.

Bmk. ifalder evt. erstatningsansvar overfor kreditorer hvis du som direktion hhv. bestyrelse ikke opfører dig snsvarligt og laver dispositioner som ikke tjerne til selskabets indtjening og fastholdelse af samme.

I løbet af året kan der udbetales løn fra selskabet, men først efter et års drift, med overskud kan der udbetales ordinært udbytte. De 40kkr skal forblive i selskabet, og udgør bundet egenkapital som ikke kan udbetales som udbytte - først når selskabet lukkes kan de komme ud i privatsphæren igen.

Selvom det koster 40kkr i indskud, og er lidt mere besværligt så er alle fordelene ved selskabsdrift, herunder specielt 100% adskillelse mellem privat økonomi og selskabsøkonomi, holding-mulighed, salg og specielt begrænset evt. erstatningskrav fra kunder mv. så vigtigt at jeg altid ville vælge ApS.

Tilmeldt 2. Apr 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, du skriver at jeg kan benytte mit initielle "indskud" til løn (med det samme) samt KØBE andel i andre Aps, hvad nu hvis mit tilbud om andel/partnerskab i det andet Aps ikke kræver financielt indskud, jeg modtager så at sige min andel udelukkende for den kompetance jeg tilføjer virksomheden samt min assistance i daglig drift. ?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

John har måske svaret på spørgsmålet, men du får lige en alternativ formulering.

Hvis du stifter et holding som så stifter et driftsselskab, så lander de 40.000 (ca) i driftsselskabet. Driftsselskabet må gerne begynde at afholde udgifter (og investere i nødvendigt it-udstyr m.v.) fra dag 1 og således trække på de 40.000 i banken. Det betyder også at driftsselskabet allerede første måned må udbetale rigtig løn til dig (lønseddel, a-skat, am-bidrag, atp, etc.).

Der er ikke noget krav om at de 40.000 skal blive stående på bankkontoen. Kernen i det er, at det er selskabets penge, og du løber ind i alt muligt bøvl hvis du (uforvarende eller ej) låner penge af dit selskab. Løn er derimod ok.

vh

Steffen 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så skal du beskattes af værdien af disse andele - vurderet til markedspris på overdragelsestidspunktet.

Ved det du snakker om vil jeg lige gøre opmærksom på et par forhold:

1) Hvis du arbejder med reference til en chef, så skal du passe på med at fakturere fra dit selskab til det andet ApS - du skal i stedet have løn fra dette ApS. Der er ikke fritvalg, og skat har et begreb som hedder "rette indkomstmodtager" - så er det ikke en erhvervsbegrundet momspligtig ydelse du leverer så er du personlig lønmodtager eller evt. honorar-modtager.

2) Dette er vigtig ved oprettelsen af et holdingselskab til de anparter du evt. kan modtage som betaling - for du vil risikere at du er rette indkomstmodtager af anparternes værdi (de træder istedet for løn) og skal derfor beskattes af disse i privat regi - det er noget andet hvis dit holding køber disse til markedspris af nuværende ejere. Hvordan anparterne kommer ind i et evt. holding må du nok tage med en revisor. Men hvis du får dem fordi du som person bliver ansat i firmaet, tjaee så giver det jo mening at du som person skal beskattes af deres værdi.

Der er altså fælder for den uopmærksomme, og uvidenhed herom er ikke en undskyldning SKAT acceptere :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)