Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Immaterielle rettigheder / goodwill ved konkurs

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :
En god bekendt af mig er gået personlig konkurs med sit enmandsfirma.
Det har eksisteret i en 15 års tid.
Der var god omsætning til sidst, men overskud dækkede sidste år kun en ok egen løn og årene før kun en ringe løn.
Rent arbejdstidsmæssigt ville det give mere ved at sidde ved kassen i netto, og tage ekstra arb. med samme timeantal som han brugte på firmaet.
Bare for at illustrere :-)

Det eneste værdi i firmaet er en alle de kunder han har fået gennem de mange år og en hjemmeside.

Han solgte firmaet fra kort før sin konkurs og kurator mener at den nye ejer har betalt for lidt.

Er der nogen standard regler for hvad kurator kan sige ny ejer bør betale for firmaet?
Synes jeg har læst noget om sidste 3 års overskud og gennemsnit af det = pris for goodwill.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke en standard men før man taler overskud vil man fjerene ejers indtægt med ca 250.000 kr - (netop fordi det jo er for arbejdsindsats og ikke goodwill)
Der er ikke en standard men køer kan jo nægte at have betalt for lidt og så må kurator jo i retten med det

Dine snit af sidste. 3 eller 5 års overskud efter ejerløn/indtægt ca 250.000 kr per år er ikke tosset, men skal så ganges med en faktor da man jo ikke kun har goodwill år 1 ud af det men alle år frem, så ofte gange faktor 5 - Men ingen fast regel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

elbilen:
En god bekendt af mig er gået personlig konkurs med sit enmandsfirma.
Det har eksisteret i en 15 års tid.
Der var god omsætning til sidst, men overskud dækkede sidste år kun en ok egen løn og årene før kun en ringe løn.
Rent arbejdstidsmæssigt ville det give mere ved at sidde ved kassen i netto, og tage ekstra arb. med samme timeantal som han brugte på firmaet.
Bare for at illustrere :-)

Det eneste værdi i firmaet er en alle de kunder han har fået gennem de mange år og en hjemmeside.

Han solgte firmaet fra kort før sin konkurs og kurator mener at den nye ejer har betalt for lidt.

Er der nogen standard regler for hvad kurator kan sige ny ejer bør betale for firmaet?
Synes jeg har læst noget om sidste 3 års overskud og gennemsnit af det = pris for goodwill.

Når man sælger hele virksomheden skal man tænke virksomhedsoverdragelse ikke goodwill, så evt. regnemetoder omkring goodwill anvendes ikke (i første omgang i hvert fald)

 

Det princip der anvendes, hvis det skulle nå frem til retten er; en kontrolleret afvikling ved målrettet salg.

Så når kurator anfægter værdien er det typisk fordi, at enten sammenlignelige virksomheder bliver solgt til en højere pris eller at der foreligger et tilsagn om køb af virksomheden.

Har din kammerat været i dialog med kurator? hvor langt er de fra hinanden?

Tilmeldt 14. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper.

Men er det altid at sager ender med at afhænge af den målrettet værdi?

Jeg kender nemlig en som har købt et konkursramt selskab. Inden salget var der en vurderingsmand ude og besigtige virksonheden i form af værdi.

Kurator mener at prisen er sat for lavt og sender en uafhængig vurderingmand påny som mener at prisen er sat over 1 mio lavere, fordi going koncern pricippet( fortsat drift) blev benyttet. Kurator betragter avancen som en gave og vælger at omstøde den.

Det medførte at den nye køber skulle betale avancen tilbage til boet- Måske noget input som trådstarter kan bruge
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortenfrost23:
Kurator mener at prisen er sat for lavt og sender en uafhængig vurderingmand påny som mener at prisen er sat over 1 mio lavere, fordi going koncern pricippet( fortsat drift) blev benyttet. Kurator betragter avancen som en gave og vælger at omstøde den.

Jeg har et anspændt forhold til kuratorer. Jeg har tabt penge på varer, som kuratorer har solgt, selvom der var ejendomsforbehold i dem.

Det anspændte forhold, bliver da ikke bedre når man ser denne:

https://www.dr.dk/bonanza/serie/193/dokumentar/65203/boejes-millioner-tv-aktuelt

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Indtil videre har kurator opført sig noget rodet.

Meget flinke...

Siger de vil vende tilbage næste uge... det har de sagt 3 gange nu.

 

Så indtil videre har firma snart kørt 1 år uden kurator er kommet med noget krav ud over noget løst noget i en mail.

Da han solgte firmaet blev det solgt for næsten ingenting.

Hvis man kigger på sidste 3 års regnskaber har der været minimalt eller ingen overskud, efter min ven har fået løn på en 200 - 300.000kr. pr. år.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

elbilen:
Da han solgte firmaet blev det solgt for næsten ingenting.

Det virker lidt for forvirrende til at jeg rigtigt kan komme med input, råd eller svar.

Du skrev tidligere at det var hans "enmandsfirma", er det en enkeltmandsvirksomhed eller er det et selskab hvor han var eneste mand i?

Hvis det var en enkeltmandsvirksomhed, så giver det ikke mening at han har solgt virksomheden, du kan ikke sælge en enkeltmandsvirksomhed - men han kan have solgt aktiverne ud, mon det er det der er sket. I det tilfælde så er det kurators pligt at udfordre handler der er foregået umiddelbart op til konkursen, specielt er det set ganske tit at aktiverne ar blevet solgt meget billigt ud af virksomheden og på den måde har givet en fordel til køber frem for en række kreditorer i boet.

Hvis det er et selskab og det er blevet solgt før det gik konkurs, så har din ven vel ikke noget med det at gøre mere? Så må det være den nye ejer der skal håndtere det.

Helt generelt, så er en del af "konceptet" konkurs, at der indsættes en kurator som overtager administration af virksomheden - derefter har tidligere ejere ikke længere råderet over aktiver/virksomheden. Det virker lidt underligt at din ven er rodet ind i kurators krav mod køberen, det burde være en sag mellem boet og køberen og ikke involvere din ven, med mindre kurator finder at der har været svig med i spillet, men det er en helt anden sag.

elbilen:
Siger de vil vende tilbage næste uge... det har de sagt 3 gange nu.

Hvad vil de vende tilbage med? Hvorfor har du/i/din ven noget med kurators opgaver at gøre?

/Brian

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

enkeltmandsvirksomhed der er solgt.. d.v.s. du har ret i at det mere er navn og kundeliste der er solgt. der var ingen aktiver af betydning, da varelager var dato udløbet.

Min kammerat har solgt det til en han kender som har startet et APS med samme navn og kunder.

Min kammerat er nu ansat i firmaet.

Kurator er efter den nye ejer som han selvfølgelig mener har fået kundelisten for billigt.

det er så det der er problemet... hvad er sådan en værd?

 

I enkeltmandsvirksomheden gav den ikke noget videre overskud hvis man kigger på regnskabet de sidste 3 år.

Der er som sådan ikke nogen der bebrejder kurator at han prøver. Specielt når min kammerat nu fortsætter som ansat.

Ingen af dem har lagt skjul på at det er for at firma skal overleve og køber tor på at han kan få mere ud af det end min kammerat kunne, da han har de økonomiske muskler, hvilket min kammerat ikke havde.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

elbilen:
enkeltmandsvirksomhed der er solgt.. d.v.s. du har ret i at det mere er navn og kundeliste der er solgt. der var ingen aktiver af betydning, da varelager var dato udløbet.

Enkeltmandsvirksomheden er ikke solgt, det kan den ikke ;-)

Men aktiverne er solgt, kundelister, navn osv. er også aktiver i den forbindelse.

elbilen:

Min kammerat har solgt det til en han kender som har startet et APS med samme navn og kunder.

Min kammerat er nu ansat i firmaet.

Kurator er efter den nye ejer som han selvfølgelig mener har fået kundelisten for billigt.

det er så det der er problemet... hvad er sådan en værd?

Det kan jeg godt så forstå kurator kigger lidt efter i sømmene :-)

Det jeg ikke helt forstår det er din (og din vens) rolle i det? Det er en sag mellem den nye køber og boet/kurator, så uanset hvad du/I synes den er værd, eller hvad vi gætter på her på Amino, så er det en sag mellem kurator og køberen.
(EDIT: Hvis kurator vurderer at der reelt er tale om en handel mellem nærtstående og prisen ikke er fair, men at "handlen" udelukkende er sket for at bringe aktiverne i kreditorly, så kan det blive en sag mod den tidligere ejer).

Mht. værdien, så er det rent gætværk og endda et ukvalificeret gætværk. For at komme med et kvalificeret gæt skal der mere indsigt i sagen, bla. adgang til tidligere regnskaber og indholdet af den aktivoverdragelsesaftale der er lavet.

Hth
/Brian

Tilmeldt 14. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Brian jeg forstår godt din frustration men dog ikke alligevel. Grunden til at trådstsrter er så bekymret er jo fordi det er " konefinten" som er på spil.

Den nye køber er jo tydeligvis en kammerat/familie eller hvad ved jeg, så derfor er trådstarter bekymret over hans vegne.

Til trådstarter: at kurator ved hvad der foregår er fuldstændigt ligemeget, intet ulovligt i det salg endda til slikpriser, kurator kan nemlig omstøde. Men fatter ikke kurator, men på den abden side, så er det vel derfor at han er flink: i og med at det er enkeltmandsvirksom hæfter han ubegrænset personligt. Så hans kreditorer kan gøre udlæg i hans private ting. Og jeg tror ikke det er fedt at have personlig gæld og rki osv i ens navn. Han kommer aldrig til at eje noget, ihvertfald til han er gældsfri.


Virksomheden kan ikke overdrage grundet formen, fordi det så kræver at kreditorerne vil acceptere den nye PERSON da man som tidligere nævnt hæfter ubegrænset og personligt. Forstil dig at du opretter en enkelmandsvirksom. Du er millioner og har flere mio. I din privat opsparinger. Selvfølgelig vil du kunne få lavet en masse aftaler. Hvordan tror du lånhiverne vil føle når de hører at der er kommet en ny ejer som har 0 kr?

Ps. Den nye køber skal forberede sig pp at betale kurator- hvilket iøvrigt kommer din ven til gode( han kommer til at skylde mindre) men nu ved jeg bare ikke hvilken af parterne du bekymrer dig mest om😂

Kære ven, dette nummer som i har udført laves kun med selskaber😂😂😂
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)