Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udregning af pris - hvad gør jeg galt??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Smile

Jeg har fundet en tidligere tråd her på Amino vedr. avance/dækningsgrad.

Der er flere der skriver at en god tommelfingerregel er at gange min indkøbspris ex moms med 2-2,5 og så har jeg min salgspris inkl. moms.

Det har jeg så siddet og regnet lidt med, i forbindelse med opstart på min webshop.

Men her er det så, at det går galt for mig Hmm

Eksempel 1:

Indkøbspris 100 kr. ex moms

Min salgspris 250 kr. inkl moms.

Så har jeg tjent 120 ex moms.

Eksempel 2:

Indkøbspris 100 kr. ex moms

Min salgspris 200 kr. inkl moms.

Så har jeg tjent 80 ex moms.

I eksempel 1 har jeg så 20 kr. til løn, markedsføring m.m., efter jeg har købt et nyt produkt hjem til varelageret.

I eksempel 2 har jeg ikke engang råd til at købe et nyt produkt hjem, da jeg tjener mindre end indkøbsprisen Surprise

Er det mig der fuldstændigt har misforstået noget?? For ingen af delene giver mange penge på bundlinjen.

Men samtidig kan jeg ikke gå over 2,5, da jeg så vil være for dyr i forhold til min konkurrenter.

Håber at der er en venlig sjæl der kan komme med de vise sten, for lige nu føler jeg at jeg går helt stå i de priskalkulationer.

Hilsen Tanja

Tilmeldt 5. Mar 20
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den tommelfinger regel kan du ikke bruge til noget. Det handler om at finde den højeste salgspris du kan tage, hvor kunderne stadig vil betale. Du bør sammenligne med dine konkurrenter og se hvad deres tilsvarende salgspris er. Jo større dækningsbidrag du har, jo mere råderum har du når det kommer til betalt annoncering, samt hvor meget du kan tillade dig at betale per kunde. Sæt din salgspris så høj som muligt, men samtidigt under dine konkurrenter.

Som virksomhed er der 2 ting alt ender tilbage på:

1. Hvad koster det at få en kunde til at købe på mit website?

2. Hvor meget kan jeg minimere mine omkostninger ved at arbejde med min værdikæde?

ergo - hvordan kan jeg forbedre mit dækningsbidrag.

Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dit eksempel 1 giver ikke mening.

Med en salgspris 250 kr. inkl moms. så er din salgs pris uden moms 200 kroner, og du tjæner dermed 100 kroner, ikke 120.

Og de 100 kroner du tjænere er jo hvad du har efter at du har købt et nyt produkt til dit lager.

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 44
Fra  ScandiOne Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Et af stederne det går galt i din udregning er det her:

Eksempel 2:

Indkøbspris 100 kr. ex moms

Min salgspris 200 kr. inkl moms.

Så har jeg tjent 80 ex moms.

I eksempel 2 har jeg ikke engang råd til at købe et nyt produkt hjem, da jeg tjener mindre end indkøbsprisen

Så vidt jeg kan se, har du 180 kr. tilbage efter salg og efter moms. De 80 kroner du har tilbage, er efter at du har købt en ny enhed for 100 kr. ex. moms.

Så jo, du har råd til at købe et nyt produkt hjem, og derefter har du rigtig nok 80 kr. tilbage.

Du skal jo tjene over 200% af indkøbsprinsen hvis du både vil have det første produkt betalt, og finansieret indkøb af det næste produkt. Sådan virker det normalt ikke.

Det fungerer normalt sådan her (firkantet sat op):

Du låner (eller har allerede) 100.000 kr.

For de penge køber du tusind enheder a' 100 kr.

Dem sælger du for 250.000 kr. => efter moms har du 200.000 kr. tilbage.

De 100.000 af pengene bruger du til at købe 1000 nye enheder a' 100 kr.

De andre 100.000 er overskud, som du bruger til faste udgifter, og til at afbetale på det oprindelige lån på 100.000 kr.

Sådan bliver du ved, indtil lånet er betalt helt ud. Derefter hviler indkøb og salg af 1000 enheder ad gangen, idet du ved hvert salg får et overskud på 100.000 kr., mens du hele tiden har andre 100.000 kr. til at købe nye enheder for. Og her kan du endda sætte prisen lidt ned, fordi du ikke længere skal afdrage på det oprindelige lån på 100.000 kr.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

TanjaPJ:
Er det mig der fuldstændigt har misforstået noget??

Det korte svar er ja!

1)  salgsprisen er 200 DKK ekskl. moms.  salgspris - købspris er = fortjeneste  200-100 = 100 i fortjneste

2) salgspris er 160 DKK Ekskl. moms    fortjeneste er 160 DKK - 100 = 60 DKK 

TanjaPJ:
I eksempel 2 har jeg ikke engang råd til at købe et nyt produkt hjem, da jeg tjener mindre end indkøbsprisen

Det er jo meget normalt at ens fortjeneste er mindre end indkøbsprisen - Du har  jo stadig en rimelig god avance på dit salg.

Tilmeldt 18. Nov 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for hjælpen. Det giver så meget mere mening nu Big Smile

Det kan være "farligt" at arbejde når man er træt i hovedet!

Nu er jeg klar til at få fastsat de priser - TAK 

Hilsen Tanja

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)