Hej Jeg har fundet en tidligere tråd her på Amino vedr. avance/dækningsgrad. Der er flere der skriver at en god tommelfingerregel er at gange min indkøbspris ex moms med 2-2,5 og så har jeg min salgspris inkl. moms. Det har jeg så siddet og regnet lidt med, i forbindelse med opstart på min webshop. Men her er det så, at det går galt for mig Eksempel 1: Indkøbspris 100 kr. ex moms Min salgspris 250 kr. inkl moms. Så har jeg tjent 120 ex moms. Eksempel 2: Indkøbspris 100 kr. ex moms Min salgspris 200 kr. inkl moms. Så har jeg tjent 80 ex moms. I eksempel 1 har jeg så 20 kr. til løn, markedsføring m.m., efter jeg har købt et nyt produkt hjem til varelageret. I eksempel 2 har jeg ikke engang råd til at købe et nyt produkt hjem, da jeg tjener mindre end indkøbsprisen Er det mig der fuldstændigt har misforstået noget?? For ingen af delene giver mange penge på bundlinjen. Men samtidig kan jeg ikke gå over 2,5, da jeg så vil være for dyr i forhold til min konkurrenter. Håber at der er en venlig sjæl der kan komme med de vise sten, for lige nu føler jeg at jeg går helt stå i de priskalkulationer. Hilsen Tanja |
Den tommelfinger regel kan du ikke bruge til noget. Det handler om at finde den højeste salgspris du kan tage, hvor kunderne stadig vil betale. Du bør sammenligne med dine konkurrenter og se hvad deres tilsvarende salgspris er. Jo større dækningsbidrag du har, jo mere råderum har du når det kommer til betalt annoncering, samt hvor meget du kan tillade dig at betale per kunde. Sæt din salgspris så høj som muligt, men samtidigt under dine konkurrenter.
Som virksomhed er der 2 ting alt ender tilbage på:
1. Hvad koster det at få en kunde til at købe på mit website?
2. Hvor meget kan jeg minimere mine omkostninger ved at arbejde med min værdikæde?
ergo - hvordan kan jeg forbedre mit dækningsbidrag.