Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et lille regnestykke

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg søger fyldestgørende svar+udregning på følgende scenarie:

Jeg har en virksomhed.

Jeg tjener 10000 kr. (8000+moms)

Jeg bruger 10000 kr. (8000+moms) på en PC

Jeg benytter 50/50-ordningen ved Skat, således at 50% af udgiften kan fradrages.

Hvad kommer jeg i alt til at slippe for PC´en, når fradrag, moms og skat er blevet udregnet. Forestil jer, at der ikke er yderligere drift i virksomheden nogensinde, og at udregningen ovenfor foretages EFTER året er omme og skat af overskuddet er foretaget - vi skal frem til slutresultatet.

Jeg imødekommer alle brugbare svar
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du med "slippe" mener din personlige udgift, når du har "trukket moms og skat" ud af det, afhænger det jo af din skatteprocent, herunder om du betaler topskat osv. Det kommer tillige an på, om du er momsregistreret.

Tilmeldt 23. Sep 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Ingen personlige udgifter her, alt er i firma-regi, og med momsreg. - lad os for nemheds skyld sætte selskabsskatten til 25%, og pengene (såfremt der er nogle tilbage) forbliver på firmakontoen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Doktoren1990:
Jeg tjener 10000 kr. (8000+moms)

nej - moms er ikke noget du tjener eller har som udgift
Du har 8000 i overskud og personlig virksomhed betaler du ca 40% skat eller 3.200 kr i skat

Doktoren1990:
Jeg bruger 10000 kr. (8000+moms) på en PC
 

du har 0 i resultat og sparer dermed 3.200 kr i skat - ikke mere ikke mindre - regnet som 100% firmarelateret  ting der er 50/50 vil så være det halve - og hvis du en dag lukker, så skal aktivet købes ud med moms 

På alle udgifter (og vareindkøb er IKKE udgift) spare du skatten på ca 40% af beløbet i personlig virksomhed (indtil du betaler topskat)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du skal betale 1000 kr i moms  hvis du med tjener mener omsætning

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du har 0 i resultat og sparer dermed 3.200 kr i skat - ikke mere ikke mindre - regnet som 100% firmarelateret  ting der er 50/50 vil så være det halve - og hvis du en dag lukker, så skal aktivet købes ud med moms 

Hej John,

Vil du uddybe det lidt mere - for det er ikke helt det jeg læser hvis man kigger på din blog:

https://johnhannover.blogspot.com/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html

Cookie's Blog:

Jeg er i eksemplet gået ud fra et aktiv der koster 8000 kr + moms 2000 kr = 10.000 kr ialt

50/50 betyder så, at 50% = halvdelen af momsen kan fradrages, i det valgte eksempel, 1.000 kr og resten af prisen = 9.000 kr, hvilket så er beløbet aktivet kan tages ind i regnskabet som udgift med. 

 
Den del af momsen som således ikke giver momsfradrag - i dette tilfælde 1000 kr  - giver således generelt altid fradrag som omkostning i regnskabet
Det læser jeg som om at udgiften efter hel eller delvis moms-afløften er skattepligtig, og dermed giver fuldt fradrag i omsætningen for de 9000. DEn sidste del af din formuleirng i indlægget ovenfor lyder som om det kun er 50% skatte-pligtigt fradrag i resultatet - men det kan være du mener at den relle værdi er det halve (da den anden del er brugen i firmaet)?
/Hanssing
Tilmeldt 23. Sep 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror vi går forbi hinanden her - jeg prøver at forklare hvordan jeg har forestillet mig facit ser ud:

Mit firma fakturerer en kunde for 8000+moms = 10.000 på mit firmas konto.

Mit firma investerer i en PC (eller noget helt andet) der koster 8000+moms = 10.000 mindre på mit firmas konto, altså er der 0 kr tilbage.

Firmaet benytter 50/50-ordningen ved Skat, således at halvdelen af momsen og halvdelen af udgiften (udgiften = prisen på PC´en uden moms) kan fradrages, hvilket betyder at firmaet får 1000 kr tilbage i moms af de 5000 kr, som er fradragsberettiget - de resterende 5000 kr, som IKKE er fradragsberettiget, dem skal firmaet vel betale selskabsskat af ved årets afslutning, da den halvdel af udgiften IKKE kan fradrages jf. 50/50-ordningen?

Der er budt lidt forskellige svar indtil videre, det kunne være kanon hvis vi kunne ramme hovedet på sømmet :)

Og så en hurtig indskudt: Vil der være forskel på udregningen ovenfor ift. ApS kontra Enkeltmands-virksomhed, og i så fald hvorfor, når alt er 100% i firma-regi?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser dit indlæg, må det være som følgende: Firmaet betaler 50% af udgiften til computeren, du betaler selv resten. Firmaet får derfor 50% af momsfradraget.

Indtægter: 8.000 kr.
Udgifter: -8.000 kr.
Regl. ej fradrag: +4.000 kr. (modkonto må være hævet privat eller mellemregning)
______________________
Resultat før skat: 4.000 kr.

Der skal betales skat af de 4.000 kr. - I et ApS er det selskabsskat 22%, i en enkeltmandsvirksomhed, er det ca. 40 %+- afhængigt af din skatteprocent, og anvendelse af f.eks. VSO.

Momsregnskab:
Salgsmoms: 2.000 kr.
Købsmoms: -2.000 kr.
Regl. købsmoms: +1.000 kr.
_______________________
At betale: 1.000 kr.

Såfremt ALT er i virksomhedsregi, skal der ses bort fra denne regl., og der vil være 0 kr. i resultat og 0 kr. i moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bare læse svaret stille og roligt - du har stirret dig blind. Hvis noget kun er 50/50 så er svaret naturligvis halv så meget sparet - men helt kort igen 

Du sparer i enkeltmands 40% af den samlede udgift du har skattefradrag for -

Det er udgiften uden moms - 40% af den samlede nettoudgift

Udgiften beregnes som indtægt uden moms minus udgift uden moms (normalt 100% af udgiften men ellers 50%)


I selskab sparer du 22% selskabskat men her har du jo så heller ikke pengene i lommen som du har i personlig virksomhed, og du kunne i stedet have taget beløbet ud som løn, hvor du har samme 40%

Du mangler helt at forstå hvordan man beskattes - og tror du kan forstå det ved at forstå et eksempel -

Det kan du så åbenbart ikke (måske fordi du komplicerer med 50/50) - så start med at forstå hvordan man beskattes - med 40% op til topskat af overskud og overskud er altid uden moms så glem altid moms i den sammenhæng. Regn dit overskud ud - og du kender skatten = det du sparer ved en nettoudgift


Læs evt - men gør det stille og roligt - eller få en bogholder på http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Cookie - John Hannover:

du har 0 i resultat og sparer dermed 3.200 kr i skat - ikke mere ikke mindre - regnet som 100% firmarelateret  ting der er 50/50 vil så være det halve - og hvis du en dag lukker, så skal aktivet købes ud med moms 

Hej John,

Vil du uddybe det lidt mere - for det er ikke helt det jeg læser hvis man kigger på din blog:

https://johnhannover.blogspot.com/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html

Cookie's Blog:

Jeg er i eksemplet gået ud fra et aktiv der koster 8000 kr + moms 2000 kr = 10.000 kr ialt

50/50 betyder så, at 50% = halvdelen af momsen kan fradrages, i det valgte eksempel, 1.000 kr og resten af prisen = 9.000 kr, hvilket så er beløbet aktivet kan tages ind i regnskabet som udgift med. 

 
Den del af momsen som således ikke giver momsfradrag - i dette tilfælde 1000 kr  - giver således generelt altid fradrag som omkostning i regnskabet
Det læser jeg som om at udgiften efter hel eller delvis moms-afløften er skattepligtig, og dermed giver fuldt fradrag i omsætningen for de 9000. DEn sidste del af din formuleirng i indlægget ovenfor lyder som om det kun er 50% skatte-pligtigt fradrag i resultatet - men det kan være du mener at den relle værdi er det halve (da den anden del er brugen i firmaet)?
/Hanssing

Jeg gik netop ud over 50/50 som jeg ikke forstod hvorfor - men det kan være fordi man deler noget som jeg ikke ved.

Generelt trækker man hele udgiften fra ved netop PC og deler kun momsen - og ved videresalg deler man heller ikke momsen - men det er et skidt opstillet eksempel - så jeg forholder mig bare til at skat er 40% af overskud - og prøver om det kan forstås - for så kan man jo selv dele med 2 HVIS noget er 50/50 eler med 3 hvis der er 1/3 at trække fra -  Det afgørende er at forstå at moms ikke skal med i beregning og så bare 40% af indtægt minus udgift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)