Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på digitale varer til private uden for EU

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet i tvivl om regler for momssalg af digitale ydelser til private uden for EU, fx USA.

Jeg har altid været af den overbevisning, at der ikke skulle pålægges moms på digitale salg til private uden for EU. Det underbygges også at et par tidligere tråde herfra dog med nogle år på bagen (som jeg desværre ikke kan få lov at linke til:
- "Amerikansk moms på online serviceydelse i USA (solgt fra Dk)"
- "Salg af serviceydelser til USA"

Nu er jeg blevet gjort opmærksom på at Skat skriver noget andet: "Hvis du som dansk virksomhed sælger ydelser til private i lande uden for EU, skal du opkræve dansk moms."

Umiddelbart vil jeg antage skat som den mest retvisende kilde, men jeg er alligevel i tvivl og undrer mig over hvornår reglerne mon er blevet ændret, eller om jeg har misforstået noget.

Hvis der skal lægges 25% dansk moms på ydelser til privat uden for EU, hvilken konto vil I så bogføre på det - blot den almindelige salgskonto med 25% moms (og ikke noget med rubrik c)?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan få hjælp gratis hjælp hos Eksportrådet under udenrigsministeriet, de er yderst kompetente når det handler om eksport rådgivning.

https://thetradecouncil.dk/ 

Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det. Jeg er dog ikke sikker på om det er dem vi skal have fat i til et relativt simpelt moms-spørgsmål. Når det er digitale ydelser ved jeg ikke om det er egentlig eksport - man skal fx ikke eksportregistreres.

Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har spurgt Skat direkte, så hvis andre skulle støde på denne tråd i fremtiden, er her en opsummering af det svar jeg fik.

Om der skal betales moms eller ej afhænger af om ydelsen (til private uden for EU) kan defineres som en "elektronisk leveret ydelse" (skal ikke pålægges moms) eller om det er en "ydelse som bestilles og behandles elektronisk" (skal pålægges dansk moms).

Hvorvidt en ydelse falder i den ene eller anden kategori kan man læse sig frem til på "Den juridiske vejledning" – D.a.6.2.8.12 (som jeg desværre ikke kan linke til). Det afhænger bl.a. af om der er "minimal menneskelig indblanding" fra sælgers side ved levering af ydelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Pernille25:

Jeg har spurgt Skat direkte, så hvis andre skulle støde på denne tråd i fremtiden, er her en opsummering af det svar jeg fik.

Om der skal betales moms eller ej afhænger af om ydelsen kan defineres som en "elektronisk leveret ydelse" (skal ikke pålægges moms) eller om det er en "ydelse som bestilles og behandles elektronisk" (skal pålægges dansk moms).

Hvorvidt en ydelse falder i den ene eller anden kategori kan man læse sig frem til på "Den juridiske vejledning" – D.a.6.2.8.12 (som jeg desværre ikke kan linke til). Det afhænger bl.a. af om der er "minimal menneskelig indblanding" fra sælgers side ved levering af ydelsen.

det synes jeg er vanskeligt at forstå - minimal menneskelig indblanding fra sælger?

Elektroniske ydelser til EU er omfattet af MOS systemet - hvis over 10 t Euro omsætning - ellers af dansk moms igen til private i EU - men det er måske ikke det du spørger om, det ligner bare det som skat svarer ud fra

Det omfatter tre hovedgrupper

Elektroniske ydelser – såkaldte e-services:


Omfatter bla.a.(ikke en fuldt dækkende liste) hosting af websites – elektronisk service og vedligeholdelse af IT software, salg og service af software samt salg af alle former for spil, billeder, musik, tekster og evt undervisning over nettet.
Diverse teleydelser:

Omfatter teleselskabers salg af telefoni, e-mails – net-opkoblinger og anden elektronisk kommunikation
Radio og TV:

Omfatter fakturering af udsendelse af TV og radio på tværs af EU.
ved ikke om du blev klogere - det du linker til ser jeg som til EU elektroniske
vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med med på grænsen for EU-salg på 10.000 euro og muligheden for at bruge One stop moms, men det her svar handler udelukkende om salg til private uden for EU. Jeg har præciseret mit svar ovenfor.

Det jeg linker til handler om digitalt leverede ydelser generelt, hvordan de defineres og hvordan det påvirker den moms der skal eller ikke skal pålægges. Det er ikke EU-specifikt, hvis du blot når langt nok ned i teksten. 

Det er rigtigt at digitalt leverede ydelser bl.a defineres ud fra de kategorier du har skrevet, men i linket længere nede i teksten, især under "Anvendelse af definitionen (momsudvalget)" lægger de stor vægt på "minimal menneskelig indgriben". Svaret fra Skat gav mig følgende eksempel på salg af digitale plakater (til private uden for EU):

- Hvis plakaterne bestilles og afsendes uden menneskelig indblanding, er det elektronisk leverede ydelser og der skal ikke pålægges moms.

-Men sker bestillingen enten elektronisk eller pr. telefon og en medarbejder efterfølgende sender plakaten på mail skal der pålægges dansk moms på salget.

Det er helt i overensstemmelse med den juridiske vejledning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

OK tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 16
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille og John 

Virker som om at SKAT har opdateres deres hjemmeside indenfor de seneste par år?
Synes altid at ydelser til personer uden for EU har været uden moms? Men måske husker jeg forkert.
Ift dit/SKATs eksempel, så vil for eksempel en Lydbog der leveres automatisk via email til en forbruger uden for EU være med 0% moms right?
Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Endnuen1

Sådan huskede jeg det nemlig også og blev derfor forvirret, da jeg læste om det på Skats side, hvor jeg forstod det som om der som hovedregel skulle dansk moms på (dog med undtagelser).

Jeg vil også tro at der ikke skal moms på i dit eksempel, men hvis du vil være helt sikker, kan du læse nærmere i den juridiske vejledning (søg på google på D.A.6.2.8.12) eller skrive til Skat via din virksomheds skat-side

Tilmeldt 2. May 16
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Pernille25:

Hej Endnuen1

Sådan huskede jeg det nemlig også og blev derfor forvirret, da jeg læste om det på Skats side, hvor jeg forstod det som om der som hovedregel skulle dansk moms på (dog med undtagelser).

Jeg vil også tro at der ikke skal moms på i dit eksempel, men hvis du vil være helt sikker, kan du læse nærmere i den juridiske vejledning (søg på google på D.A.6.2.8.12) eller skrive til Skat via din virksomheds skat-side

Tak for svar, jeg ser følgende 

"Den første del af reglerne trådte i kraft den 1. januar 2019. Med virkning fra 1. januar 2021, træder den anden del af EU’s nye regler for e-handel i kraft. Ændringerne medfører, at der vil gælde ens regler for fjernsalg af varer og ydelser i alle EU-lande."

Måske det blev ændret 1 januar 2019?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)