Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. mistet omsætning og corona-hjælp

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Jeg har lige et spørgsmål omkring mistet omsætning.

Min lille enmands-design-biks skal aflægge regnskab om omsætning fra 9. dec.-9. marts, da jeg var på orlov det meste af sidste år. Jeg sniger mig lige op over 10.000 i gennemsnit per måned, da jeg ikke havde så mange opgaver. Jeg går ud fra, at omsætningen er eksklusiv moms?

I løbet af slutningen af februar/starten af marts fik jeg - efter at have brugt en masse penge på onlinemarkedsføring - heldigvis en pæn stor del opgaver, som skulle løses i løbet af marts måned. Men de er alle - på nær to - sprunget fra pga. corona - og jeg er ret meget på spanden.

Jeg kan dokumentere dette via korrespondancer og udsagn fra mine kunder.

Men, hvordan opgør jeg dette? F.eks. en opgave, som var estimeret til at tage mellem 10-20 timer at løse - jeg vil gerne udvise samfundssind og nøjes med at skrive 10 timer som tab. Men er der en korrekt måde at opstille og dokumentere dette på?

Og - hvordan estimerer jeg min tabte omsætning i de efterfølgende (kommende) måneder, da jeg jo ikke kan dokumentere, at jeg efterfølgende ville havde fået flere opgaver, hvis dette coronahelvede ikke havde været der?

Jeg er på ingen måde ude på at berige mig selv unødigt - men det er simpelthen et spørgsmål om at kunne betale husleje odsl., så jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man stille dette regnestykke fornuftigt op, så der måske er en lillebitte chance for, at kunne få en skærv, så mit liv ikke kollapser fuldstændigt..

Findes der et klogt menneske, der vil skære det lidt ud i tykt bølgepap for mig (og andre her på 'tråden')? :)

Kh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

davidchristensen:
Min lille enmands-design-biks skal aflægge regnskab om omsætning fra 9. dec.-9. marts, da jeg var på orlov det meste af sidste år. Jeg sniger mig lige op over 10.000 i gennemsnit per måned, da jeg ikke havde så mange opgaver. Jeg går ud fra, at omsætningen er eksklusiv moms?
Orlov vil ikke tælle umiddelbart. Du vil skulle bruge den periode du har været stiftet som virksomhed - eller haft B indkomst som person. 

Barsel KAN tælle fra men skal så dokumenteres - men ikke alm orlov - så du kan ikke bare vælge 9/12 hvis du har været registreret selvstændig inden, uden omhyggelig dokumentation for den orlov Du skal således tydeligt begrunde den orlov f.eks med bevis fra udbetaling DK

davidchristensen:
Men, hvordan opgør jeg dette? F.eks. en opgave, som var estimeret til at tage mellem 10-20 timer at løse - jeg vil gerne udvise samfundssind og nøjes med at skrive 10 timer som tab. Men er der en korrekt måde at opstille og dokumentere dette på?
Sådan skal du slet ikke opgøre

du har din omsætning i det som udgør referenceperioden: - 

1: Har virksomheden eksisteret i mindst et år (fra før 1/4-2019) er referenceperioden 1. april til 30 juni 2019.

2: Har virksomheden eksisteret under 1 år, er reference perioden du bruger 1. december 2019 til og med 29 februar 2020 - Det er referenceperioden, der som udgangspunkt ikke kan fraviges uden stor dokumentation fra det offentlige om sygdom eller barsel og den skal uploades så

Du angiver så på tro og love din forventede nedgang i % for 9/3- 9/6 i kroner.

Når tallene efter perioden skal gøres endeligt op, så dokumenterer du din faktiske omsætning fra 9/3 til 9/6 2020 = kompensationsperioden - og du får så kompensation for det tab du har i forhold til referenceperioden. Ikke noget med timer eller tab af andet end - den mindre omsætning i kompensations periode mod referenceperioden

Ervhvervsstyrelsen vil ved slutopgørelsen kræve revisor erklæring fra virksomheder (og dække 80% af udgiften for de som er godkendt). Det kan være en fordel, hvis man er i tvivl, at lige tage råd fra sådan en fra starten, så man ikke får penge man så siden skal returnere med 8% rente.

Din udfordring vil kunne være at dokumentere den orlov mens du var stiftet for evt at bruge anden reference periode som ellers ikke kan fraviges - Det vil der som beskrevet være skarpe krav på. Dokumentation for særlige omstændigheder kan være dokumentation fra offentlige myndigheder om sygdom eller barsel. Dokumentationen skal samles i én fil og uploades med ansøgningen.

Har du ikke været virksomhed men CPR freelancer er perioderne lidt anderledes og du bruger B indkomst fra SKAT årsopgørelsen og ved kontrollen igen den indberettede B indkomst som udgangspunkt og her kan revisor vist være - kun ved lodtrælningen eller tvivlstilfælde som krav. -

Både virksomheder CVR og freelancere CPR er med i detaljer her https://startupadvisejh.blogspot.com/2020/03/corona-nyt-sma-og-mellem-store.html 

vh John Hannover

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 03:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

Du er  en stor ressource her på Amino - og tak for dig.

Men du har også bare en tendens til at være lidt i din egen verden og åbenbart sælge dine bøger.

Du formår at blande tingene fuldstændigt sammen.

Jeg har været på orlov - det vil sige, jeg har ikke drevet virksomhed.

'Hvis virksomheden har eksisteret under 1 år, er refrenceperioden 1. december 2019 til og med 29. februar 2020' https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/omsaetningskompensation_selvstaendige?pk_campaign=corona&pk_source=virksomhedsguiden

Jeg synes du vildleder - og jeg får ikke noget egentlig råd. Du henviser bare til din egen selvopfundende litteratur.

Jeg synes du skal tage et stort dybt blik på dig selv, inden du prøver at hjælpe folk her på Amino. Du er tydeligtvis ikke opdateret.

Og derudover bør du også arbejde lidt på din tone. Du lyder hoven og som, at alle små folk, som ikke fatter tingenes sammenhæng er nogle idioter.

Lidt ydmyghed og imødekommenhed vil klæde dig.

Kh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David

davidchristensen:
Men, hvordan opgør jeg dette? F.eks. en opgave, som var estimeret til at tage mellem 10-20 timer at løse - jeg vil gerne udvise samfundssind og nøjes med at skrive 10 timer som tab. Men er der en korrekt måde at opstille og dokumentere dette på?

Der er ingen støtteordninger der kompensere for tabte/anullerede ordrer.

Der er en pakke for omsætningsnedgang, hvor du skal dokumentere en nedgang i omsætning i forhold til referenceperioden - men der er ingen kompensation direkte for mistede ordrer.

HTH
/Brian

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

davidchristensen:
Lidt ydmyghed og imødekommenhed vil klæde dig.

Mon ikke du læser Johns (i øvrigt gode) bidrag med farvede briller i forkert tone fordi du ikke fik det svar du håbede på?

davidchristensen:
Jeg synes du skal tage et stort dybt blik på dig selv

Der peger 4 fingre imod dig selv! 

Hvor skulle vi kunne læse at orlov for dig betyder at du har lukket virksomheden i perioden? Det er ikke afgørende (som John også skriver) om du har været aktiv i virksomheden, men om din virksomhed (dvs CVR-nummer) har været aktiv. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

davidchristensen:

Jeg har været på orlov - det vil sige, jeg har ikke drevet virksomhed.

'Hvis virksomheden har eksisteret under 1 år, er refrenceperioden 1. december 2019 til og med 29. februar 2020' https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/omsaetningskompensation_selvstaendige?pk_campaign=corona&pk_source=virksomhedsguiden

Jeg synes du vildleder - og jeg får ikke noget egentlig råd. Du henviser bare til din egen selvopfundende litteratur.

det må du jo synes - men jeg opfinder vel ikke litteraturen fra virk.dk  det er Erhvervsstyrelsen og - hvis dit CVR har været åbent og du ikke har haft en orlov du kan dokumentere via offentlige myndigheder - sygdom eller barsel typisk - så er det for virkosomheder der har eksisteret under et år, men fra før 1/12-2019 perioden 1/12 2019 til 29/2 2020 som er din reference peroide.

Du kan jo søge helt som du vil, men jeg svarer alene for at du skal få korrekt søgt og ikke få den i hovedet igen, eller skulle betale alt tilbage siden. Du KAN have haft orlov der giver ret til anden reference periode men det er ikke en selvvalgt orlov, det er en du kan dokumentere med dokumenter fra det offentlige.

Her er - hvis du ikke har klaret at læse det link jeg gav - og som IKKE er selvopfundet litteratur men erhversstyrelsens officielle (du kan finde den tekst mange andre steder) Her hele teksten i copy paste med det afgørende for dig i fed

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian Reinhold Jensen:

Der er ingen støtteordninger der kompensere for tabte/anullerede ordrer.

Der er en pakke for omsætningsnedgang, hvor du skal dokumentere en nedgang i omsætning i forhold til referenceperioden - men der er ingen kompensation direkte for mistede ordrer.

Tak, Brian. Det var egentlig bare dét jeg skulle vide.

Og iøvrigt undskyld til jer andre - og især dig, John. Mit hoved er ved at koge over i disse underlige og usikre tider Tongue Tied

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

davidchristensen:
Og iøvrigt undskyld til jer andre - og især dig, John. Mit hoved er ved at koge over i disse underlige og usikre tider Tongue Tied

Du er bestemt ikke alene om dette. Det er rigtig flot af dig at stå ved din fejl og sige undskyld - det siger meget om, hvad du er for et menneske.

God bedring til os alle.

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

davidchristensen:
Og iøvrigt undskyld til jer andre - og især dig, John. Mit hoved er ved at koge over i disse underlige og usikre tider Tongue Tied
totalt i orden - det er en besværlig situationen

god vind med det i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)