Kære Amino'er Jeg har lige et spørgsmål omkring mistet omsætning. Min lille enmands-design-biks skal aflægge regnskab om omsætning fra 9. dec.-9. marts, da jeg var på orlov det meste af sidste år. Jeg sniger mig lige op over 10.000 i gennemsnit per måned, da jeg ikke havde så mange opgaver. Jeg går ud fra, at omsætningen er eksklusiv moms? I løbet af slutningen af februar/starten af marts fik jeg - efter at have brugt en masse penge på onlinemarkedsføring - heldigvis en pæn stor del opgaver, som skulle løses i løbet af marts måned. Men de er alle - på nær to - sprunget fra pga. corona - og jeg er ret meget på spanden. Jeg kan dokumentere dette via korrespondancer og udsagn fra mine kunder. Men, hvordan opgør jeg dette? F.eks. en opgave, som var estimeret til at tage mellem 10-20 timer at løse - jeg vil gerne udvise samfundssind og nøjes med at skrive 10 timer som tab. Men er der en korrekt måde at opstille og dokumentere dette på? Og - hvordan estimerer jeg min tabte omsætning i de efterfølgende (kommende) måneder, da jeg jo ikke kan dokumentere, at jeg efterfølgende ville havde fået flere opgaver, hvis dette coronahelvede ikke havde været der? Jeg er på ingen måde ude på at berige mig selv unødigt - men det er simpelthen et spørgsmål om at kunne betale husleje odsl., så jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man stille dette regnestykke fornuftigt op, så der måske er en lillebitte chance for, at kunne få en skærv, så mit liv ikke kollapser fuldstændigt.. Findes der et klogt menneske, der vil skære det lidt ud i tykt bølgepap for mig (og andre her på 'tråden')? - |
For at vi kan beregne den forventede kompensation, skal du angive virksomhedens omsætning for en periode på 3 måneder, der viser den normale omsætning og dermed kan anvendes som sammenligningsgrundlag for det forventede omsætningstab.
Referenceperioder
Hvis virksomheden har eksisteret mindst 1 år, er refrenceperioden 1. april 2019 til og med 30. juni 2019
Hvis virksomheden har eksisteret under 1 år, er refrenceperioden 1. december 2019 til og med 29. februar 2020
Hvis virksomheden er startet efter 1. december 2019, er referenceperioden fra startdatoen og frem til den 9. marts 2020
Hvis der er særlige om stændigheder kan virksomheden selv vælge en periode på 3 måneder.
Særlige omstændigheder
Under særlige omstændighed fx barsel eller alvorlig sygdom kan du vælge en anden periode som er repræsentativ for virksomhedens omsætning i referenceperioden. Hvis du gør det, skal du vedhæfte dokumentation for omsætningen i den selvvalgte periode samt begrundelse for de særlige omstændigheder.
Dokumentation
Dokumentationen for omsætning i referenceperioden kan være indberetning til SKAT.
Dokumentation for særlige omstændigheder kan være dokumentation fra offentlige myndigheder om sygdom eller barsel.
Dokumentationen skal samles i én fil der uploades i forbindelse med ansøgningen.