Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har fået en opkrævning på 3800 kr for et billede jeg ikke måtte benytte!

Side 6 ud af 6 (55 indlæg)
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt Steffen!
Jeg har indtil videre rådet mine kunder at betale, da jeg ikke troede at de kunne slippe for det.
Jeg synes virkelig det er cool at det lykkedes for dig, og må derfor indrømme, at jeg tog fejl.

På hollandsk er der en talemåde, som hedder "Den vedholdende vinder". Jeg ved ikke om der findes et dansk ækvivalent - det gør det sikkert.
Du har bevist at talemåden holder - i hvert fald i denne sag.

Derudover har du også bevist at det kan betale sig at holde den gode tone, og du har bevist at det også var en god idé at bruge Henry Fords gode råd: "Intet er særlig svært hvis du deler det op i små opgaver".

Jeg vil tilpasse mit råd til mine kunder fremadrettet.

Når det er sagt, så er det ikke en blåstempling til at bruge billeder som er copyrightbelagt, og det er stadigvæk uhyre vigtigt at kontrollere det på forhånd.

Albert

Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det må man sige - hvorvidt de er villige til at droppe sagerne generelt er svært at sige; men med udgangspunkt i, at deres honorar nok er en procentsats af det de vinder, så vil de næppe bruge alt for mange ressourcer på det, og slet ikke tage det hele vejen til en retssag, med mindre beløbet er af en størrelse hvor det giver mening. Når det er sagt, så tror jeg, ligesom skrevet tidligere i denne debat, at de ikke tør tage sagerne i retten fordi de er bange for, at de ikke vil få medhold i hele deres krav; hvilket derved kan skabe præcedens for alle deres fremtidige retssager. Det vil i sidste ende betyde, at de vil derfor være nødsaget til at sætte deres krav lavere end de gør nu, og derfor ikke kan inddrive nær så store beløb.

Tror mange føler sig lidt intimideret af at modtage et stort krav fra sådan et selskab, med trusler om retssager og inkasso, at de bare betaler uden at gøre modstand. Og til dem der gør lidt modstand tilbyder de et lidt lavere forlig ved at fjerne den del af kravet som de med sikkerhed ville tabe i retten. Dette ville de ikke kunne gøre, hvis de ikke fra starten havde sendt et for stort krav ud.

Nu er jeg hverken jurist eller noget, så skal ikke kunne sige med sikkerhed hvad der holder i retten; men deres krav er opdelt i

- Rimeligt vederlag (denne vinder de næsten med sikkerhed)

- Godtgørelse (denne kan de vinde, men typisk ikke når det er privatpersoner)

- Kompensation for ikke økonomisk skade jf. Ophavsretsloven § 83, 3 (denne vil de næsten med sikkerhed tabe, da kun ophavsmanden, dvs. fotografen selv, kan påråbe sig denne; og de repræsenterer altså blot rettighedshaveren (Scanpix) men ikke selve fotografen).

[UPDATE: I punkt tre mente jeg kompensation i forhold til manglende akkreditering af fotografen]


Hvis retten afgør at de i sager mod privatpersoner kun kan få medhold i den første del (rimeligt vederlag), så vil de næsten være tvunget til altid kun at forsøge at opdrive dette uden godtgørelse og kompensation - det er de næppe interesseret i, da de mister deres stærke hånd.

Men nej jeg er selvfølgelig helt enig at det ikke er en blåstempling, og som amatørfotograf selv, skal man da selvfølgelig have betaling for sit arbejde - jeg synes blot der er stor forskel på om noget er gjort i uagtsomhed for 10 år siden eller om noget er gjort med overlæg. Copyright Agent udgiver sig for at ville beskytte fotografer, men er i virkeligheden kun ude på at inddrive penge for småforseelser. Hvis de kun var ude på at beskytte fotografer, så burde de i mange tilfælde stille sig tilfredse med at billederne blot blev fjernet (som mange fotografer i virkeligheden er tilfredse med). De ønsker er der skal ske en økonomisk kompensation hver eneste gang, uanset omstændighederne - den praksis har jeg noget imod.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også stærkt på fornemmelsen at Copyright Agent har én kunde: Scanpix Ritzau. Om min formodning holder vand ved jeg ikke, jeg baserer den kun på at jeg har set et utal af henvendelser fra dem, og i 100% af alle tilfælde handler det om billeder hvor Scanpix Ritzau angiveligt har copyright. Men det kan også betyde AT Scanpix Ritzau bare har copyright på størstedelen af billederne, hvilket virker ulogisk for mig. Men hvad ved jeg ...

Albert

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

steffenn:

Nu er jeg hverken jurist eller noget, så skal ikke kunne sige med sikkerhed hvad der holder i retten; men deres krav er opdelt i

- Rimeligt vederlag (denne vinder de næsten med sikkerhed)

- Godtgørelse (denne kan de vinde, men typisk ikke når det er privatpersoner)

- Kompensation for ikke økonomisk skade jf. Ophavsretsloven § 83, 3 (denne vil de næsten med sikkerhed tabe, da kun ophavsmanden, dvs. fotografen selv, kan påråbe sig denne; og de repræsenterer altså blot rettighedshaveren (Scanpix) men ikke selve fotografen).

Lidt flueknepperi, men godtgørelse, er det man tilkendes jævnfør §83 stk 3, så godtgørelse og den kompensation, som du omtaler, er det samme. Det er ikke to punkter, som du har listet det. For godtgørelse gælder det samme, som du har skrevet i forhold til kompensationen.

Og godtgørelse kan sagtens opkræves af privatpersoner, det handler i høj grad om, hvordan værket er anvendt. Bruger du privat et billede til f.eks politisk-, religiøs eller anden skadelig agenda, vil du blive pålagt at betale godtgørelse også. 

Godtgørelse har intet at gøre med, om du er privat person eller firma, det handler om uagtsomheden bag krænkelsen, samt i hvilken sammenhæng den måtte være anvendt.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Aha, tak for opklaringen. I punkt tre mente jeg i virkeligheden manglende akkreditering, og kompensation herfor. Så vidt jeg kan finde ud af, så kan dem der har brugsretten (Scanpix) ikke blive kompenseret for dette - men kun ophavsmanden (fotografen) selv.

Side 6 ud af 6 (55 indlæg)