Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Byggesag gik skævt - Hvilke muligheder har jeg mht til bogføring af tab.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jan 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 05:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle 

Glædelig jul

Jeg har haft en byggesag som er løbet lidt af sporet og derfor har jeg brugt alt alt alt for mange timer i forhold til det som er givet tilbud på.

Normalt så ville jeg kunne snakke med bygherre og finde en løsning, men i dette tilfælde er det ikke muligt.

Jeg har af en kollega fået fortalt at når man har et tab så kan man kun trække det fra i regnskabet såfremt at det har været forbi inkasso men ikke er blevet betalt.

Dette er ej heller en mulighed. da bygherre vil kører sine advokater i stilling og trække tingene ud eller komme med modkrav

Jeg tænker om det er muligt at lave en faktura hvor jeg skriver de timer i minus jeg har brugt eller om der er nogen anden måde jeg kan gøre det på.

Med tab så tænker jeg de timer jeg har arbejdet gratis da jeg ikke har eller kan få betaling for samt kørsel dertil.

Håber det giver mening og I kan hjælpe med en løsning Big Smile

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :





Hej


Ved tabsgivende kontrakter skal du indregne HELE tabet i det år du konstatere tabet.


 


Eventuelle efterfølgende retsomkostninger m.v. udgiftsføres i året hvor disse indtræder, og altså særskilt fra tabet på entreprisekontrakten. Det er to selvstændige begivenheder. 


 


 



Tilmeldt 11. Jan 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :





Hej Mathias.


 


Tak for svar, men hvorledes skal jeg bogfører det tab? Skal jeg oprette en faktura på det faktiske beløb - eller skal der oprettes en faktisk post i kontoplanen som hedder tab ved kontrakt eller noget ala det?



Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Oct 19
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal fakturere debitor og forsøge at inddrive pengene før du kan få fradrag for tab på debitorer.

Hvis du undlader at fakturere dine timer er det for egen regning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Csalkvist:

Jeg tænker om det er muligt at lave en faktura hvor jeg skriver de timer i minus jeg har brugt eller om der er nogen anden måde jeg kan gøre det på.

Med tab så tænker jeg de timer jeg har arbejdet gratis da jeg ikke har eller kan få betaling for samt kørsel dertil.

nej du kan ikke fra fradrag for egne spiltimer på nogen som helst måde. Din tid kan du ikke regne ind - kun din regulære løn som jo kan være en omkostning - det andet kan du glemme

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nej du kan ikke fra fradrag for egne spiltimer på nogen som helst måde. Din tid kan du ikke regne ind - kun din regulære løn som jo kan være en omkostning - det andet kan du glemme

vh John Hannover

Hvis det han sælger er sine timer (konsulenttimer) så kan du vel godt få fradraget? Så er det vel ligesom med advokater og revisionsfirmaer og andre konsulenthuse?

Men fradraget afhænger jo lidt af om det er personlig virksomhed eller i selskab? Og herefter hvilken regnskabspraksis der bruges på igangværende arbejder.

Er det produktionsmetoden i et selskab, så har man da mulighed for (skal) indregne forventet tab, i det øjeblik det bliver konstateret et tab, er det faktueringsmetoden så er det som der også nævnes nå et endeligt tab på en debitor konstateres. 

Men ja, trådstarter, du må lige give os noget mere input om virksomhedsform, hvilke ydelser du indregner som omsætning (salg af timer? entreprise, osv?) og hvordan du gør dette, før vi kan komme tættere på et konkret svar.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Csalkvist:

Jeg tænker om det er muligt at lave en faktura hvor jeg skriver de timer i minus jeg har brugt eller om der er nogen anden måde jeg kan gøre det på.

Med tab så tænker jeg de timer jeg har arbejdet gratis da jeg ikke har eller kan få betaling for samt kørsel dertil.

nej du kan ikke fra fradrag for egne spiltimer på nogen som helst måde. Din tid kan du ikke regne ind - kun din regulære løn som jo kan være en omkostning - det andet kan du glemme

vh John Hannover

Som John skriver så er du nødt til at definere hvad du mener med TAB. 

Du har givet materialer, din tid og indkøbt tid. Løn som du ikke får dækket af salg er ikke nødvendigvis noget der er tab i relation til kontrakten, men du har fradrag for løn, materialer og indkøbt hjælp.

Tab har du kun hvis du giver flere penge ud end du får ind, ellers er det manglende indtjening.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

Du skriver selv, at du ikke kan fakturere modparten og det simpelthen skyldes at du har lavet din forkalkulation forkert.

Hvorfor skal du have et fradrag for tab, fordi du er et fjols? Jeg laver også engang imellem opgaver, der viser sig at give tab, men jeg forsøger da ikke at tage fradrag for det eller debitere modparten, da det jo ikke er hans skyld.

Du kommer under alle omstændigheder ikke til at betale skat af den manglende fortjeneste, for når året gøres op og du har mindre fortjeneste, så er der også mindre du skal betale skat af. Hvis du decideret lider et tab, så kan du fremføre det til næste år.

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Ja også sådan jeg læser det ! Du har givet et tilbud på en opgave(altså en fast pris). At det så har taget længere tid og du har brugt flere materialer end beregnet, er dit og kun dit problem. Sådan er det nogen gange, så brænder man røven på et projekt. Det er bare at komme videre.

jeg har selv pt gang i et projekt, som hvis jeg er heldig går i et stort fedt 0 ! Det er skyllet væk i 30 cm regn og nogle aftaler der ikke er blevet overholdt. Men det er sgu kun mig selv der er til at samle lorten op. 

så mit bedste råd er.....Skynd dig at komme videre og betragt det som en lektion. Det bliver garanteret ikke sidste gang :-)

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, altså enig i at hvis der med "tab" blot menes en reducering af forventet indtjening, så er "tabet" jo blot indregnet i avancen idet denne bliver mindre. 

Så misforstod jeg trådstarters problem. 

Det kan du ikke fakturere din kunde for, medmindre det er kundens fejl eller manglende overholdelse af aftalen det ligger til grund for afvigelsen.

Men lider du et decideret tab, så har du jo også fået et fradrag? Det vil alt andet lige jo give dig et mindre resultat for året end hvis projektet blev gennemført som forventet. 

Fradraget ligger jo bare "skjult" i skatten for året. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)