Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsstartup gennem selvfinanciering - krav til dokumentation af løn

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Iværksættere,

Jeg er i gang med en startup af egen virksomhed, hvor jeg vil selv-financiere de første 6 måneder af egen lomme via opsparede midler.
Jeg er netop trådt ud af en fastansættelse fra en anden virksomhed og har dermed betalt til en A-Kasse, hvilket jeg fortsætter med fremadrettet.

Hvis min egen virksomheden efter 6 måneder ikke viser tegn på overlevelse, ønsker jeg mulighed for at bevare retten til at opnå dagpenge, gennem at lukke virksomheden - alternativt at fortsætte min virksomhed og arbejde som selvstændig konsulent gennem virksomheden.

Hvilke krav er der til dokumentation omkring egen-udbetalt løn, såfremt jeg får brug for at overgå til A-kasse - de vil jo gerne se lønsedler fra de sidste tre måneder?

Jeg udbetaler som sådan ikke løn via min virksomhed, da jeg bruger penge fra opsparede midler i modsætning til en firma-konto, hvor jeg udbetaler løn gennem virksomheden og dens indtjening samt indberetter til SKAT.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved ovenstående tilgang og hvilke alternativer findes der?
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

For det første, jeg er ikke A-kasse ekspert! :)

Men det første jeg ville gøre var at kontakte din A-kasse og spørge dem til deres regler for dagpenge. 

Det er meget forskelligt om det kræver en decideret lønindkomst eller om du kan dokumentere dit beskæftigelsesforhold, er nok. 

Nogle A-kasser vil formentlig stadig dække hvis du kan dokumentere dit timeforbrug. Dette skal i de fleste tilfælde være cirka 160 timer om måneden (fuldtidsstilling) for at fuld dagpenge sats.

Men ja undersøg om din A-kasse har det fint med at du ikke har krav om decideret lønseddel, men at det er nok du kan dokumentere dit timeforbrug (uden løn) i virksomheden.

Håber det hjælper lidt

Bh. Mathias

Tilmeldt 1. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Mathias :0)

Jeg ville gerne høre noget fra nogen uden for systemet, inden jeg tager kontakt til de autoriserede kanaler, så jeg er klædt på til at stille de rigtige spørgsmål inden for systemet.

Jeg prøver at høre min fagforening/A-kasse.

Bh. Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan - når du idag er dagpengeberettiget - så længe du har en indtægt via den årsopgørele inden for senest 24 måneder inden du går på dagpenge, benytte indtægten fra de bedste 12 af seneste 24 mdr - mig bekendt berøres den ret ikke af en eller anden indtægt nu i selvstændig virksomhed - og systemet idag bygger alene på de som kan ses i din årsopgørelse i form af dels løn og dels indtægt fra personlig virksomhed - beløbene fra nyeste indtægt vil også indgå men de vil basere sig bedste 12 af seneste 24 mdr indberetning

Tal med din a kasse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for opdateringen John.

Det var nok den information jeg søgte og håbede på at få :0)

Vh Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)