Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertering af gæld til ejer i ApS til egenkapital

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle kloge mennesker,

Min ven og jeg har et lille ApS som vi har lånt nogle penge til for at opretholde driften.

Der er på nuværende tidspunkt negativ egenkapital i ApS’et grundet gælden.

Vi overvejer nu, om vi skal konvertere gælden til egenkapital og i den forbindelse er der opstået nogle spørgsmål.

Hvad er ulemperne og fordelene ved at konvertere gælden til egenkapital?

Mine tanker er:

Fordelen er, at selskabet ser ”pænere” ud, da selskabet ikke længere har negativ egenkapital.

Men når der er fremadrettet er overskud i ApS’et, og vi trækker udbytte ud, vil udbyttet jo blive beskattet med 27%/42% af os som privatpersoner.

Hvis vi ikke konvertere gælden til egenkapital, og når der så er overskud tilbagebetaler gælden, er det kun renterne der bliver beskattet af os privat.

Hermed vil vi så betale mere skat ved at lave konverteringen!?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

På sigt samme skat. Den i har i indskud kan i godt nok ikke tage ud som udbytte (det kan man kun med fri kapital og ikke bundet) og dermed ikke 27/42 - men pengene kommer ud ved lukning eller salg af anparter  uden skat
Fordel kan være at det ser pænere ud og i har fradrag med de 27/42 % ved evt tab - det har I ikke ikke for indlån med mindre det var via vedtæger og konvertiblet  hvad det næppe er - til gengæld binder i pengene til salg eller lukning - men må jo bruge dem i drift og ser pænere ud

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan I ikke bare indtjene den negative egenkapital overdriften og undgå at konvertere?

Tilmeldt 29. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, den kan vi vel godt. Der er bare ikke så høj indtjening i virksomheden og vi skal til at have et banklån, hvor jeg tænker, at det vil være nemmere at få en lav rente, hvis selskabet ser "pænere" ud.

Men jeg vil ikke skyde mig selv i foden og komme til at betale for meget i skat. Når konverteringen er lavet kan vi jo ikke lave den om igen, så jeg sætter pris på alt den input jeg kan få.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Gå evt til Jacob og få lavet lånet konvertibelt så - det kræver noget forarbejde - vedtægter mm men så er der fradrag for evt tab og I kan vælge AT konvertere eller ikke frit stadigt

Du kan godt have ret i at banken, hvis de skal op med lån, vil se på om der er ansvarlig ejerkapital der lægger hånden på bagepladen - f.eks får et IVS med 1 kr som udgangspunkt ikke banklån uden personlig garanti som virkeligt er synlig. Det er måske noget du skal tage med banken up-front for de vil sikkert forså jeres overvejelser, binde kapital eller ikke
Omvendt - hvis man tror på sig selv, så kan investering i aktier i ens eget selskab jo være en lige så interessant "gambling" som investering i en masse fremmede aktieselskaber - men det ER mere gambling for man kan miste investering og aktie i et og samme huk. Mange succesfulde selskaber består dog i høj grad af ejere der satser og skyder kapital ind - meget kapital ofte - så det er lidt temperament, om ens liv går på, at sikre sig i hoved og r mod at binde likviditet og risikovillighed i tro på eget projekt - eller om man kan finde en balanceret tilgang. 

Du vil se lidt samme for ansatte direktører, som ofte forventes at investere xxx kr i aktier i selskabet, nærmest som standard krav mange steder, for at skabe fælles interesse og hånd på bagepladen.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar John. Det er sgu lidt svært for at mig at forstå :-(

Men din konklusion er, at det ikke gør nogen forskel på lang sigt ift. skat. Men på kort sigt er det en dårlig idé at konvertere gælden til egenkapital ikke!?

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Zolux:

Tak for dit svar John. Det er sgu lidt svært for at mig at forstå :-(
Men din konklusion er, at det ikke gør nogen forskel på lang sigt ift. skat. Men på kort sigt er det en dårlig idé at konvertere gælden til egenkapital ikke!?

Du kan lave lånet som konvertibelt og dermed har du under specielle regler mulighed for at få nogen skattemæssig dækning ved tab. Der er komplikationer og omkostninger involveret. 

Den store ulempe ved at gøre det som kapital er at I først kan få pengene ud igen når i lukker eller sælger virksomheden.

Omkring det at "sminke" regnskabet for bankens skyld, så er banken mere interesseret i jeres privatøkonomier og den reelle drift. Personligt synes jeg det er en meget betydelig skildring om du kan få penge ud igen så snart der kommer penge ind eller du skal vente måske indtil du går på pension.

Hvis I har holding struktur så er der meget fornuft i at låne til holding som så låner til drift. Hvis drift går ned så skylder holding jer stadig penge som I kan få ud hvis i engang i fremtiden laver noget i tjener penge på.

Tilmeldt 29. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har ikke en holding struktur. ApS'et skylder os pengene som privatpersoner.

Banken vil alligevel have at vi kautionere personligt, så jeg tror det er bedst at droppe at konvertere, da vi så hurtigere kan få pengene ud som du også siger.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Glem det konvertible lån. Det skal laves i forbindelse med oprettelsen af lånet. II: det er skide dyrt at få mig til at lave sådan noget - det koster mellem 10-20K. III: Banken er helt igennem ligeglade, der er som nævnt ovenfor alene interesseret i om I har andre former for sikkerhed, hvis I overhovedet kan få et lån. 

Men I kan få et skattefradrag i jeres nuværende situation: I har hver indskudt 25.000 gætter jeg: etabler et fælles holdingselskab med 40.000 i indskud og sælg anparterne for 2 x 1 kr. Tab= 24.999 som er fradragsberettiget i 2019. De 40.000 I har proppet i holding, kan I låne ned til datter og enten lade ligge eller anvende som afdrag på eksisterende gæld. 

Læs her: https://www.ditselskab.dk/mere-info/skattefradrag 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Zolux:

Tak for dit svar John. Det er sgu lidt svært for at mig at forstå :-(

Men din konklusion er, at det ikke gør nogen forskel på lang sigt ift. skat. Men på kort sigt er det en dårlig idé at konvertere gælden til egenkapital ikke!?

når du medregner slut salg og lukning mm så gør det ikke skattefordel nej - men er jo en klar likviditetsbelastning
Konvertibelt skulle laves fra start - som tanke for næste gang i vil låne selskabet penge
Jeg har også en del bankerfaring og er ikke ubetinget enig med Jacob i, at banker slet ikke ser på selskabers ansvarlige kapital når der skal ydes lån = ejeres risikovillighed. Det kender jeg klart eksempler på (Ganske mange faktisk

Tal med banken først og fremmest, for VIL de overhovedet yde lån - og hvis ja- under hvilke betingelser (givet at I skal opstille sikkerhed/selvskyldnerkautinere) og hør hvad banken har fra krav.

Indskud af kapital er likviditetsbinding - har man får - kan det bestemt være OK - også i forhold til på et tidspunkt at få andre investorer ind - men er banken for jer det store isse - så tal med dem

Mest afgørende, både i forhold til at I selv låner selskabet penge uden ret til fradrag ved tab - eller skal låne penge fra bank - eller skyde kapital ind er, at jeres budgtter er rimeligt og godt gennemgået, så det i alle fald ikke er gode penge efter dårlige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)