Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kæmpe mulighed - skal jeg tage imod den?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For mig er det en meget normal alder. Smile

Jeg startede selv i den alder... Godt jeg er færdig med det. De kedlige møder.. Lange timer. Samt folk som ikke fatter noget ! Jeg er selvfølelig heller ikke særlig socialt anlagt. Men har da også fået et stærkt netværk som jeg ikke vil være foruden.

Jeg ønsker dig held og lykke. Det lyder da også som en god stillig at starte på.

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 23:48

Hej Cardigan

Allerførst, tillykke med det gode tilbud, - godt gået.

Mit bud til dig er, at du ikke finder svaret hos venner, familie eller endda hos venlige aminoer. Svaret skal findes hos dig selv.

Du kan få masser af rigtig gode råd, men i bund og grund kan ingen andre vide hvordan du vil tackle en sådan udfordring. Du skal ind og kigge på, hvad du selv har med i bagagen. Hvilke ressourcer har du? Hvad er lige præcis dine styrker til denne stilling? Hvad er dine personlige værdier? Hvor er du villig til at gå på kompromis? Har du baglandet i orden? Hvem er dine sande støtter?

Derudover skal du prøve at hitte ud af hvad der er dine blinde punkter. Har du nogle ressourcer eller svagheder, som du ikke selv har fået øje på?

Jeg vil foreslå, at du finder nogen der kan give dig professionel sparring på ovenstående punkter og helst en person der ikke kender dig så godt, at han har følelser i klemme. Det kan være svært at være 100 % ærlig om ubehagelige ting, overfor en kammerat. Brug lidt penge på en god professionel coach, eller en mentor. Pengene er givet godt ud og du skal sikert ikke bruge mere end 1 - 2 sessioner, for at få afklaring omkring dit valg.

Held & Lykke herfra

/skou 

Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 01:46

Hej - Tillykke med din evt. ansættelse, og pas nu godt på dig selv - hvis du går ind i det.

Nu ved jeg jo ikke hvilken forretningstype der er tale om, mene - en oms. på godt og vel 8mill. er alt for lidt til mere end 10 medarbejdere - så der allerede på et punkt er der en stor opgave til dig, og ligesom når man vil starte virksomhed, hvor man laver en forretningsplan - så er du som leder for et firma jo også nødsaget til at planlægge en strategi - som er realistisk og velovervejet, for ellers risikerer du at stå med et kæmpe pres - med deraf følgende stres - da du er indsat som leder, ka´du jo også forvente at blive stillet til ansvar (dog ikke økonomisk) - Var du så den rette til jobbet??? du skal altid kunne bevise noget for ejerkredsen / bestyrelsen - og det skal man altså være gearet til.

Det værste ville være, at du får "sparket" senere - fordi du ikke levede op til forventningerne, det kan knække selv den mest hærdede person.

Ikke for at ødelægge dit gode humør - men jeg har set en del unge komier, meget unge ledere i Fakta osv. få overdraget et sådanne ansvar - og der har man intryk af, at det er fordi disse butikker ikke kan / vil betale for en lederuddannet medarbejder - det er discount-systemet på det punkt også.

Du skal ransage dig selv, er du rustet til opgaven? - hvorfor vil de vælge lige dig - er du kvallificeret?  (føler du selv det?) - hvis du selv mener dig berettiget til stillingen, skal du ikke holde dig tilbage - så klø endelig på.......

Nu skal vi jo ikke sidde her på Amino og være negative - som én af de andre skribenter nævnte, 24 kan være den helt rigtige alder - det afhænger helt af personen og lederstilen, men altså - erfaring er altså også en rigtig god ting.............Den får du jo ikke ved at lade være!!!

Og ja - Personalepolitik:  husk om alt går galt til sidst, de personer du møder på din vej op - dem møder du nok også på vej ned, so stay on top.

mvh

Beno

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 11:00

Hej,

Først og fremmest tillykke med tilbudet.

Inden jeg udtaler mig om hvad jeg ville gøre, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad dine opgaver bliver?

Bliver du leder på et fagligt område som du er ekspert i, eller er det de andre der er eksperterne, hvor du skal lede medarbejderne og processen overordnet set? Hvilke rammer får du tildelt... hvad får du mandat til og ansvar for? Bliver du personaleansvarlig og skal stå for ansættelser, udviklingssamtaler og afskedigelser?

Kan du uddybe lidt mere, så er det nemmere at hjælpe dig.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 11:03

Beno:
... mene - en oms. på godt og vel 8mill. er alt for lidt til mere end 10 medarbejdere...

Pas på med at generalisere. Det kommer helt an på branchen om 8 mio er lavt. Det afhænger af hans medarbejderes dækningsgrad (inkl. deres løn) om det er nok eller for lidt. Hvis medarbejderen koster 200 tkr om året og ligger med en DG på over 50% - er det aldeles glimrende, mens hvis de koster 400 tkr. og har en DG på 30%, så ligger det på vippen. 

Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 11:15

Ja - det har du helt ret i - det har meget at sige hvilken branche det er i, og hvad DG m.m. er - naturligvis. Det var måske nok en for generel antagelse, men normalt (ihvertfald inden for handel) - så skal man helst ligge på 1,2-1,5 min pr. medarbejder (v.30% brut.avance.) - men ingen regler uden undtagelser, basis omkostningerne iu firmaet spiller også ind....................

mvh

Beno

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 13:17

Hejsa!

Afdelingen har rod i IT-løsninger. Jeg har ingen ekspert-viden lige nu, men er fra naturens side af prædisponeret med et IT-gen, så det forventes at jeg med tiden, vil kunne blive eksperten på området. Med god hjælp fra de erfarne medarbejdere, der alle besidder en dyb viden.

Dvs. til at starte med, handler det om ren ledelse - og et kritisk blik på, hvad vi kan gøre for at øge vores indtjening. Her er min værktøjskasse produktionsfilosofier såsom lean. Herudover skal omsætningen gerne vokse, men her vil jeg sige, at det er salgsafdelingen der har ansvaret for at levere meromsætning, i første omgang.

Jeg vil blive 100% ansvarlig - som du siger, ansættelser, udvikling, fyringer, stillingtagen til ferie og fri-ønsker osv. 

Ang. de 8 mio - jeg kan godt se det lyder lavt pr. medarbejder, hvilket jeg ikke har overvejet før. De underliggende faktorer i dette, kender jeg ikke - men det er jo noget jeg kan tage fat om. 

Tilmeldt 17. Nov 07
Skrevet kl. 16:48

cardigan:
Jeg vil blive 100% ansvarlig - som du siger, ansættelser, udvikling, fyringer, stillingtagen til ferie og fri-ønsker osv. 

Jamen så skal du jo stille dig selv det spørgsmål om det er netop det du brænder for, da det jo helt sikkert er meget anderledes end dit nuværende job. Det er desuden meget mere end bare et job, for idet du skifter til at være deres leder, så kan du ikke på samme måde være kollega med dem, for det er få steder at Peter Aalbæk stilen holder. Du skal holde en vis distance til medarbejderne, for du kan altså ikke tage i byen med dem om fredagen og sidde at forhandle løn med dem mandagen efter. Det er en livsstil at være leder - du skal brænde for det og kunne identificere dig med virksomhedens værdier hvis ikke det er noget du selv kan påvirke i en anden retning. Det er en stor udfordring at lede mennesker, især i en ung alder, hvor man skal bevise noget alene på grund af man er ung. Du skal være selvsikker og turde gå foran. Du skal forberede dig på at når tingene går galt, så tager du skraldet. Når tingene går godt, så er det medarbejderne der får rosen. Det vil sige at du skal altså ikke selv være typen der konstant har brug for at blive bekræftet i det du laver. Du skal være selvmotiverende, og se det som en udfordring at få løst hverdagens store og små problemer uanset og det er af faglig eller menneskelig karakter.

Hvis du kan nikke ja til ovenstående, så mener jeg du skal sige ja og tro på at du kan.

Jeg fik en tilsvarende chance og var ikke et sekund i tvivl. For mig var det absolut det bedste valg jeg har taget og det har lært mig ufatteligt meget. Man lærer utroligt meget om sig selv og det er i sig selv en kæmpe udvikling man går igennem. Din alder er på ingen måde en hindring for at være leder for de mennesker. Din alder kan derimod være en større udfordring hvis du skal forhandle meget med kunder hvor personlige relationer er vigtige. Hvis dine typiske kunder (den man handler med hos kunden) er jævnaldrende, så er det super, men hvis de typisk er 50 år og har teenagebørn, så får du svært ved at danne personlige relationer med dine kunder. Afhængigt af din branche og om det bliver en del af dit job, så kan det være meget væsentligt for succes.

Du skal være super forberedt på en kæmpe omstilling i dit liv, men en spændende en af slagsen.

Lige et par spørgsmål til sidst... er virksomheden ejerledet? Og hvem er din leder? Hvem har det job idag, og hvorfor får du det tilbudt? Hvor stor er virksomheden totalt set? 

/JJ

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 18:32

Hej mrjensen.

Rigtigt godt svar. Tror du har meget ret i, at man ikke kan deltage i de sociale (alkoholiske) aktiviteter, ligesom man kunne før. Det er en af de ting, man må give afkald på.

Virksomheden beskæftiger et halvt hundrede folk, og er del af en koncern, dvs. ikke ejerledet. Min leder på nuværende tidspunkt er direktøren, og det vil han også være i den nye stilling. Han har ikke været tilfreds med den tidligere leder (som er noget ældre end mig, med mange års erfaring), derfor får jeg chancen. Det skal dog siges, at det var mht. ledelse at han var utilfreds med min forgænger, ikke mht. viden og forståelse for processerne.

Jeg synes der er kommet mange gode svar, som alle byder på noget forskelligt. Jeg gumler stadig på svaret, men har frist til fredag. Det vigtigste er nok, at jeg finder et netværk, jeg kan sparre med i den nye stilling - når der er ting jeg ikke kan gennemskue selv.

Tilmeldt 17. Nov 07
Skrevet kl. 19:11

Har du et godt forhold til direktøren, forstået på den måde at du føler at han vil hjælpe dig igang? Du må ikke tro at du vil kunne revolutionere virksomheden fra start, men derimod er der mange ting du vil være i tvivl om, hvor du har brug for hans sparring.

Det får du brug for, så det bør du aftale med ham.

Men spring ud i det, og jeg skal gerne stå til rådighed for noget sparring i det omfang jeg kan bidrage med noget ;-)

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)