Hej Amino’er |
Der er copyright på alle billeder, med mindre fotografen har fjernet sine rettigheder selv. Jeg tror ikke der er et loophole i fodboldverdenen. :)
Hej Amino’er |
Som Nicklas skriver, så er alle billeder beskyttet under ophavsretten, med mindre at skaberen har frigivet billedet - eller det f.eks. er købt på licens hos GettyImages, Istockphoto eller lignende. /Jesper |
Du kan eventuelt søge efter pressekits i forhold til de klubber, I skriver om. Hvis de har et sådant, og der ligger billeder derinde, vil der sikkert stå, at du kan bruge billlederne i forbindelse med presseomtale. Du skal dog stadigvæk huske at kreditere dem, der har ophavsretten til billedet :) |
Du må ikke tage billeder fra nettet, det kan blive en meget dyr fornøjelse... Enten kan du købe billederne fra Stockphototjenester, som f.eks Shutterstock eller Gettyimages, alternativt Scanpix/Ritzau. Der findes også et hav af sider, hvor billederne er stillet gratis til rådighed, f.eks Freeimages.com og lignende, herunder flere apps. Alle klubber har pressefotos, dog skal du spørge om lov til at bruge disse, med mindre der står, at de er stillet frit til rådighed for alt og alle. Så fremgangsmåden er enten, at spørge om lov eller købe en brugsret. |
Tusind tak for alle svarene :) Spændende og informativ læsning! |
Husk at det også er ulovligt at stjæle unikt tekst-indhold og produkttekster :-) Det kan vi med whocopied.me hjælpe dig med at holde styr på :-) |
Prøv at tjekke JumpStory.dk ud, jeg ved de har nogle forskellige fodboldbilleder. Ellers ville jeg nok prøve at kontakte klubberne eller fotograferne, og høre hvad mulighederne er, i forhold til at få billeder fra de forskellige kampe :-) |
Det er nemt at komme udenom ved at tage dem selv eller betale for dem hos deopositphotos. Så dyrt er det ikke med disse stockphotos men de er heller ikke unikke. På pixabay er nogle af billederne gratis ved oprttelse af konto, men kvaliteten også derfter. |