Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder og videresalg af illustration

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Sara,

Som jeg læser det, var aftalen

1. Du laver et design til en plakat, som kunden godkender.

2. Du trykker ét oplag af plakaten til kunden i bestemte formater efter aftale med kunden. 

3. Du får ét fast honorar for dit arbejde.

og mere er der ikke i jeres aftale.

Juraen her vil så være:

A. Du har ophavsretten til plakaten, da du har lavet den. Det betyder bl.a., at kunden ikke må ændre på plakaten uden din accept. 

B. Kunden må bruge det oplag du har udleveret til dem i de formater, du har udleveret, dvs. trykte plakater. Hvis ikke andet er aftalt, bestemmer kunden selv, om plakaterne foræres væk eller sælges.

C. Kunden må ikke selv få trykt yderligere eksemplarer, eller bruge plakaten på andre medier end aftalt (de må således f.eks. ikke bruge den digitalt, hvis ikke det er en del af aftalen).

D. Du må heller ikke selv sælge plakaten til andre, selvom du har ophavsretten, da plakaten er et bestillingsarbejde. Kunden har altså den eksklusive brugsret.

Så skal der tjenes flere penge på plakaten, så kræver det enten at kunden bestiller flere eksemplarer, eller at kunden overtræder jeres aftale og dermed krænker dine rettigheder. Eller også skal I indgå en skriftlig tillægsaftale, hvor I får klarlagt alle usikkerhederne og hvem må hvad fremover. Det kan f.eks. være, at kunden gerne vil have digitale rettigheder til plakaten mod at du får ret selv at sælge den til anden side.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

helt enig i alt fra A til D   og specielt D er jo svaret til Sara som ville sælge dem fra egen shop. -  - Dog med lille ?? til C faktisk, om kunden ikke må sælge de plakater de har købt men kun give bort - da der ikke ligger en skriftlig aftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Søren Vasegaard Andreasen:

C. Kunden må ikke selv få trykt yderligere eksemplarer, eller bruge plakaten på andre medier end aftalt (de må således f.eks. ikke bruge den digitalt, hvis ikke det er en del af aftalen).

Problemet med ovenstående punkt er, at intet er indgået skriftligt, så trådstarter kan ikke dokumentere, hvad der er aftalt.

Dermed vil man jo uden problemer fra modpartens side kunne påstå, at man har købt et design, altså en brugsret. Og har modparten en brugsret, så må de også gerne trykke yderligere plakater mm. 

De kan jo allerede godtgøre, at de har købt designet, og det forhold skal også indgå i vurderingen. Og her står trådstarter bare skidt pga den manglende skriftlige aftale.

Men ellers enig i de andre punkter.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej sara.

Hville værktøjer arbejder du med ? Til at lave dit grafiske salg material? Og fil typer

Tilmeldt 10. Dec 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Søren,
Mange tak for dit svar.
Tilmeldt 20. Jan 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Sara,
selvom det er et gammelt indlæg vil jeg alligevel give mit besyv med:
For det første: man kan gribe det venligt an, din kunde var jo ikke i ond mening, de fik blot en god idé.
Og da I ikke havde fået noget skrevet ned kunne man i al venlighed sige til demn: skulle vi ikke få lavet en ordrebekræftelse på opgaven, og glemme alle stygge tanker om retssager! De fleste kunder aner ikke noget om juraen i at bestille en opgave, og du som begynder heller ikke, så I kunne der have skrevet aftalen ned i al fredsommelighed...

I mine ordrebekræftelser / aftaler om brugsret (og man skal som regel undervise i forskel på brugsret og ejendomsret og eksklusiv brugsret) får jeg som regel præciseret dette: kunden får brugsret til første oplag, første udgave, bestemt antal eksemplarer og KUN ret til det aftalte.
Nu fik kunden en ret god idé, som gik ud over den mundtlige aftale. Den idé kan man så flette ind i den (Forsinkede) skriftlige ordrebekræftligelse og gøre opmærksom på, at de så skal betale noget ekstra udover første aftales beløb, og vil/kan de ikke det, må den gode idé forblive på idéplan, ærgeligt for begge parter.
Og ingen er uvenner. Rimeligt er rimeligt.

Og samtidig med den præsicerede brugsret til første oplag, første udgave ligger også impliceret at ophavskvinden må bruge sit eget værk til andre publiceringer end den kunden bestilte. Jeg vil give de andre ret i at der skal være aftale om ekslklusiv brugsret til logoer osv. ,men så skal der også typisk betales mange gange (3 X) den almindelige brugsretspris. Sara må altså godt sælge plakaten hos sig selv. Da den først aftalte pris jo må være et alm. førstegangs-honorar.

En anden fordel ved formuleringen om første-oplag-første-udgave, især overfor grådige, uetiske bogforlag er, at de må til pengepungen, hvis de vil genoptrykke/genudgive/nyudgive motivet i anden sammenhæng: jeg har flere gange kunnet sende et snydende forlag en kopi den gamle aftale og samtidig sende dem en regning på det motiv de uretmæssigt har brugt uden at kontakte mig, uden at betale, og netop derfor også for svide og smerte, altså dobbelt op, eller hvad det nu var, et ekstra beløb i al fald, som de måtte æde...
Men bortset fra de rævesnu forlag, ved de fleste bestillende kunder ved altså ikke meget om aftaler og jura, og derfor underviser man dem bare venligt og finder ud af et fælles fodslaw når nye idéer opstår .
Held og lykke nu på bagskud
Mvh Naja
Side 4 ud af 4 (36 indlæg)