Altså hvordan kan man rådgive om jura, uden at være inde i loven. Det der er så forkert, som det nærmest kan være! Ved du overhovedet hvad brugsret betyder, og hvilke beføjelser sådan en giver, når der ikke er lavet særaftaler? |
Kan de videresælge plakaterne uden min tilladelse?
Hvad har de egentlig af rettigheder, når det er dem der spørger mig om jeg vil lave et produkt til dem?
Hvis de vil sælge den videre, skal jeg have x antal procenter af pr plakat de sælger?
Det er vel mig der har ophavsretten til illustrationen selvom det er lavet specifikt til dem?
Hvis jeg opgiver alle rettigheder som I at de kan sælge til højre og venstre og klippe og klistre med den illustration er vi så ude i at den oprindelige honorar pris skal ganges med 300 % i følge 'en streg i sandet'?
Ja nu kom vi helt væk fra at hjælpe dig, men det sker nogle gange her og på FB.
Men dog er vi alle voksne nok, til at holde os til en faglig diskussion.
Jeg vil prøve at hjælpe dig lidt på vej.
Først vil jeg foreslå dig, at få et netværk bestående af nye og erfarne kunstner, digital artist m.fl. og melde dig ind i forskellige FB grupper, vent med at poste og giv dig tid til at se hvem som kan byde ind med relevant viden og hvem som mere vil person performe, i disse grupper du melder dig ind i.
Dernæst, nej du skal ikke tænke på at vinde en retssag, det er denne sag slet ikke egnet til, men det du skal er at få performet dig, på det arbejde du har leveret.
Du har fuld ret til en genforhandling, da det oprindelige aftale ikke mere er gældende, nu hvor der er salg inde over.
Du skal ikke forlange merbetaling, men at de vedlægger en lille skrivelse, hvor du oplyser din historik, din passion og dit faglige indhold. Det er faktisk normalt, at man giver kredit til kunstneren ved en lille vedhæftet skrivelse, som beskriver dig dit arbejde og hvorfor du har lavet denne illustration, det giver også rigtig god reklame for dig, som er lange bedre end et par procenter af måske ingenting.
Det du kan komme ud for lige nu er, at hvis du ikke reagerer, så kan din gode vilje bliver set som en uetisk oplevelse, det er set flere gange, hvor gratis kommer til at koste penge og hvis det ikke bliver oplyst, du ikke får penge for salg, så er det let at pege fingeren mod den "grådige" kunstner.
Du laver en lille biografi af dig og det arbejde du har leveret, hvor du også fortæller, du har ikke nogen økonomiske interesse i dette og derfor tilgår der ikke nogen yderligere betaling, nu hvor de er sat til salg.
Du får langt mere ud af det i længden, ved at lave lidt public goodness og bruge denne første forhindring i din kommende lange karrierer til noget konstruktiv.
Tag kontakt til dem og forklare, du etisk ikke helt er så enig, og du derfor gerne vil have lov til at fremkomme med en bemærkning til dit værk og lad dem forstår du gerne vil have en lille skrivelse med, hvor du fortælle om dig selv, beskriver din illustration og gør det klart, du er ikke involveret i yderlige betaling (advance) i forbindelse med dette projekt. På den måde får du goodwill som er langt mere værd i din fremtidig karrierer som kunstner.
Den deles ud sammen med de plakater, der bliver sat til salg og du er kommet rigtig godt ud af det, set som en forretning.
Bliv gratis medlem