Jeg tror nu stadig du blander forbruger og erhvervskøb sammen. Jeg er enig i, at man “måske” kan slippe ud af problemer ved handel mellem virksomheder, men er der tale om et forbrugerkøb så kan man som forbruger ikke stilles ringere end forbrugeraftaleloven, og det er uanset hvad der står i et sæt handelsbetingelser på en hjemmeside.
Og den med den nævnes i medierne er jeg slet ikke enig med dig i - faktisk tværtimod. Der er heldigvis ikke så mange af den slags sager, men lige præcis Bilka blev bundet af præcis samme situation til netop Black friday. https://ekstrabladet.dk/nationen/smilende-inge-troede-hun-havde-gjort-et-kup-i-bilka-hvor-blev-hun-snydt/7416413 |
Jesper_nl:Jeg tror nu stadig du blander forbruger og erhvervskøb sammen.
Korrekt, meget vigtigt skildring.
Jeg tænker sgu du har ret med forbrugerkøb Jesper.
Men jeg vil nu mene det er aftaleloven, og ikke forbrugeraftaleloven, som håndterer problematikken.
Og hvad jeg lige kunne skimte, så står netkøb ikke specifikt nævnt i aftaleloven, så jeg tænker det forbrugerombudsmanden baserer sine retningslinjer på er retspraksis,
Grunden til Bilka, og andre så kan annullere ordre indimellem til forbrugere, er at fx. prisfejlen er så åbenlys, at man kan antage at forbrugeren var i ond tro, hvilket kan hæve en aftale.
Med B2B kunder, vil man så til gengæld fint kunne aftale sig ud af det på forhånd, således at en afgiven ordre ikke er bindende for virksomheden, førend den accepterer ordren.