Jeg er ved at sætte mig ind i EUs nye regler omkring geo-blokering, og kan se at sælger man elektroniske ydelser som eks. webhosting, så må man ikke længere afvise kunder baseret på deres lokation. Tidligere blev det jo indført at vi skal opkræve og afregne moms enten med de enkelte EU lande vi handler med eller gøre det igennem one-stop moms. Så mit endelige spørgsmål er... Betyder det at os det sælger elektroniske tjenester nu er tvunget til at styre moms for alle EU lande også selvom vi egentligt kun er interesseret i det danske marked. Eller er de momsmæssige forpligtelser et validt objektivt argument til at afvise alle andre kunder end danske? |
Tvunget og tvunget - du kan nægte kunder til enhver tid - men at bruge at du ikke vil opfylde loven, vil med garanti ikke være fint nok.
Med det sagt - at leve op til lovgivningen er relativt simpel, og de fleste systemer burde gerne håndtere de forskellige satser når det har været lov i en del år.
Samtidig vær opmærksom på, at man vil indføre samme lovgivning for fysiske produkter - så kan ikke se problemet i at bruge de få timer det tager at få fixed :)
Løsningen er simpel:
- Brug fraud checks, disse laver allerede en masse lookups så som købers placering og land
- Du har ret til at indsamle IP adresser
- Validér med deres adresse og telefonnummer
- Evt. tjek BIC kode på kort hvis de kan betale med dette.
Du har derved nok beviser for at opfylde loven.