Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret billed

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, Vi er uvidende kommet til at bryde ophavsretten, ved at anvende et billede online, på vores webside.
Vi har lige modtaget et krav fra "Copyright Agent" på at betale 6050 kr for krænkelse af ophavsretten.
Har undersøgt lidt på nettet og må derefter anderkende at vi er skyldige.(billede var dog uden nogen form for mærkning)
Vores spørgsmål er: er det et fair krav/pris for overtrædelsen at sende uden varsel?
Og er der noget vi kan gøre da vi synes det er en høj pris.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

At billedet er uden mærkning er, som du givet nu ved, ikke noget der ændrer ved brud på copyright. Om 6050 er fair - det er nok i den lidt højere del i forhold til hvis det er et enkelt billede i en alm webshop. Ofte synes jeg man hører om forlig der lander omkring 3000 kr per billede, men - ender den i retten, kommer den helt samlede pris og tidsforbrug nok der op.

Vent på andre - notallowed kan også en del om de priser

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Består krænkelsen i anvendelsen, manglende kreditering eller begge?

Det er svært at svare på hvilken størrelsesorden der er den rigtige, har hørt en tommelfinger regel om 1.000 kr. per billede ved domstolene. Men det afhænger jo så også af hvor stort billedet er og hvor fremtrædende det står på siden.

Når man opgører kravet tager man udgangspunkt i den erstatning og eventuelt godtgørelse der kan opnås ved domstolene. Ifølge ophavsretsloven skal der gives et rimeligt vederlag til den forurettede, hvilket kan opgøres som det sædvanlige honorar for retmæssig udnyttelse eller hvad der skønsmæssigt ville kunne honoreres samt det arbejde der er lagt i frembringelsen. Derudover skal der betales erstatning for den skade udnyttelsen har påført. Erstatning skal dog tage hensyn til både tabt fortjeneste og uberettiget berigelse. Der kan dog ske at der kan pålægges godtgørelse men det er vist ikke særlig tit det sker, da det er for ikke-økonomisk skade.

Uden at kende alle omstændigheder, så kan det godt tænkes at det er et stort krav hvis ikke de reelt har lidt noget tab ved jeres anvendelse eller har skadet dem på nogen måde. Ligesom det selvfølgelig også er forudsat at i ikke har haft en fortjeneste ved anvendelsen.

Tvivler på notallowed.dk kan hjælpe jer, måske med at oplyse om hvad de normalt kræver og lykkes med at kræve i lignende tilfælde. Det kan selvfølgelig være en væsentlig info for at vide om beløbet er for stort. Men vil ærligt sige at, hvis i ikke ønsker at betale det beløb. Så få sagen gennemgået ved en advokat eller som det mindste en jurist der oftere er billigere (da en regning på 4.000 kr. oveni for at få at vide i skal betale det hele nok er endnu sværere at sluge). En advokat eller jurist har måske også mulighed for at gå ind i en forhandling om prisen og få den lidt ned, hvis i ikke selv vil gå i kast med det :-)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kravet lyder umildbart højt, enten skal der ligge mange timers arbejde til grund, eller også skal der være tale om en ret kendt fotograf, før du kan få den type pris for et foto.

Nu står der intet omkring, hvad det er for et billede, hvorfor det er svært at vurdere, om kravet er fair eller ej. Men det lyder meget højt...

Du skal være velkommen til at sende kravet til mig via Not Allowed, så skal jeg gerne gratis tage et kig på sagen :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 26. Nov 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har modtaget samme krav - på samme beløb.

Har du en update? Fik i sat en jurist på eller ente sagen med betaling af det fulde beløb?
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mister-Madsen:
Vi har modtaget samme krav - på samme beløb.

Har du en update? Fik i sat en jurist på eller ente sagen med betaling af det fulde beløb?

Du skal være velkommen til at sende sagen til mig via Not Allowed, så skal jeg løse den for dig på et fair beløb. Jeg ved deres krav er behæftet med fejl, så beløbet kan reduceres markant :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen, vil gerne du kigger på det, men er lidt i tvivl om hvilken mail jeg skal sende det til ?
Mvh Allan
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

AllanLj:
Hej igen, vil gerne du kigger på det, men er lidt i tvivl om hvilken mail jeg skal sende det til ?
Mvh Allan

info@not-allowed.dk :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 5. Feb 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

I min frivillige, ikke-kommercielle forening (Københavns Dykkerklub) har vi ligeledes modtaget en faktura på 6050 fra CopyrightAgent for uretmæssig brug af et billede.

I vores tilfælde er der tale om at en bruger på hjemmesiden har indsat et ophavsbeskyttet billede i et blog-opslag på en intern opslagstavle tilbage i 2017. Jeg formoder at der på grund af en teknisk fejl er opstået åben adgang til dette gamle blog-opslag og at det derfor er blevet opdaget af CopyrightAgent. Så vidt jeg kan se linkes der intet sted på den offentlige del af hjemmesiden til den pågældende blog post.

Kan vi som forening gøres ansvarlige for denne type brugergeneret indhold? Der er ikke tale om et opslag fra et bestyrelsesmedlem eller lignende, men derimod et menigt medlem af klubben, og således har bestyrelsen ikke været bekendt med om medlemmet har rettighed til at benytte det pågældende billede i sit interne opslag.

Vi har selvfølgelig umiddelbart efter henvendelsen fjernet det pågældende billede.

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender disse forhold som fotograf, der flere gange har fået fotos bragt uden at være blevet spurgt. Juraen er efter min erfaring indrettet således, at den krænkede part kan kræve op til cirka 3X listepris i forhold til hvad billedet ville have kostet hos Scanpix eller Polfoto. Ritzau Scanpix samarbejder med copyrightagent.com. Men start med at tjekke Scanpix listepriser!

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)