Reglerne for fjernsalg med kort, er at det altid er sælger, som skal bevise, at varen er leveret og at kortet ikke er lstjålent. Så tager Person A kortnummeret fra Person B, og handler på Internettet, hos en butik - så er det i princippet butikken, som skal bevise, at det er person B som har handlet selv og har modtaget varen. Det kan i praksis ikke lade sig gøre - så i realiteten kan kunden altid lave en Charge Back uden at skulle bevise noget. Derfor kan det også være en ide, om man sælger meget dyre vare på fjernsalg (eller man sælger varen til nogle områder hvor man historisk har været ude for svindel), at man sender varen med en form for anbefalet post.
Her i USA sender mange e-handelsbutikker med UPS, så man skal kvittere for modtagelsen - på den måde har de en dokumentation for at person X har modtaget varen på et bestemt tidspunkt - på den måde, har de trods alt noget dokumentation, om der senere skulle komme diskussion omkring leveringen.
Jeg mener fristen for indsigelser er ca 6 mdr fra betalingstidspunktet - længere hvis Ikke du levere varen (f.eks. sælger en sommerferierejse i November, men "glemmer" at have et hotel klar til sommer) - så kan kunden få pengene tilbage.
Dette virker meget hårdt for selvstændige, som benytter denne portal - men vend det om - det er en stor tillidserklæring, at kunderne giver os deres kortnummer - og for at opnå den tillid, så har kunderne mulighed for at få pengene tilbage, hvis de bliver skuffet over deres køb eller at der bliver misbrug med kortet. Heldigvis er det stadig procentvis så lille (desværre rammer det nogle butikker hårdere), at det er en acceptabel omkostning ved handel på nettet.
Mvh.
Jacob