Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af bil-udlejningsfirma

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Du går galt i byen: Den danske arbejdsgiver skal stadigvæk kun købe/finansiere en bil på svenske plader,  og den eventuelle lønnnedgang som den svenske medarbejder skal påtage sig for at få fri bil er derved alene baseret på at det er en svensk bil. Bilen bliver hverken dyrere eller billigere af at det er en dansk arbejdsgiver der køber den og det vil være en fordel at få bilen som fri bil så længe de faktiske driftsudgifter på bilen overstiger skatten af den fri bil + nettobeløbet af en eventuel lønnedgang.

Hvad befordringsfradraget angår er det fuldstændig ligegyldigt om det er en dansk/svensk bil og om det er en billig eller en dyr bil. Befordringsfradraget er det samme og det er ikke særligt meget værd.

Årsagen til at jeg nævnte de svenske regler for beskatning af fri bil er det jeg siger: At en svensk beskatning af fri bil ofte er dyrere end den danske, selvom beregningsgrundlaget ved den danske beregning er højere. Fordi man her inddrager den faktiske private kørsel. Og der er masser af svenskere som har fri bil til rådighed. Hvorfor er det relevant ? Fordi det jo viser at de danske regler for beskatning af fri bil måske ikke er så tosset som de ofte udstilles som.

Du blander konsekvent danske og svenske medarbejdere og svenske forhold sammen med danske. der er tale om en dansker der bor i sverige og arbejder i danmark. En svensk skat kan alrig komme på tale med mindre danskeren tager et bijob i sverige!

Ja det er ligegyldigt for befordringsfradraget om det er en dansk eller svensk bil. Men jeg vil gerne se dokumentation for at en dansk arbejdsgiver kan købe en svensk indregistreret bil til sin danske medarbejder der bor i sverige og anvende denne bil til firmakørsel i danmark!

Enig mange svenskere har fri bil, det såkaldte "tjänstbil" men hvorfor blande det ind i det, det har ikke noget med sagen at gøre her. det forvirrer mere end det gavner:-). En svensk beskatning af fri bil er dyrer fordi svenskerens skat er lavere end danskerens, det er den svenske arbejdsgiver der betaler en højere skat.

/Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:53

Du skal lige være opmærksom på at der er andre som læser trådene her på Amino end der lige spørger og et eller andet sted så er leasing-ideen allerede sendt til hjørnespark. Den holder ikke.   

Nej svensk skat kan ikke komme på tale fordi man i Sverige har full exemption på lønindkomst fra udlandet. Men det er stadigvæk relevant at sammenligne. Dit ræsonnement vedr. den svenske skat holder heller ikke. Det er rigtigt at den svenske skat på papiret er billigere. Det skyldes at en stor del af skatten betales i form af svenske arbejdsgiverafgifter. De er godt nok arbejdsgiverfinansieret men reeelt betaler man selv via lavere svenske lønninger. Du kan også se det ved at der ikke er nogle danske arbejdsgivere som ansætter svenskere til at arbejde i Danmark medmindre der laves en såkaldt omvänt likstallighetsavtal hvor lønmodtageren selv betaler de sociale sikringsafgifter. I modsat fald kommer den danske arbejdsgiver nemlig i problemer med de danske overenskomster (hvis vi taler minimumslønninger).     

Den svenske beskatning af fri bil er hverken dyrere eller billigere end den danske generelt. Den er baseret på nogle helt andre principper end i DK, fordi der indgår 3 parametre hvor vi i DK kun har en parameter (bilens pris).

Der er masser af danske virksomheder som har købt biler på svenske plader der stilles til rådighed for medarbejdere bosat i Sverige med kørsel i DK. Tag ind i parkeringskælderen inde i Nyrupsgade. Der holder adskillige af dem.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 23:14

Skattekonsulenterne:
Du skal lige være opmærksom på at der er andre som læser trådene her på Amino end der lige spørger og et eller andet sted så er leasing-ideen allerede sendt til hjørnespark. Den holder ikke.  

Jeg taler ikke om leasing... Og jeg skriver som jeg gør fordi du desværre giver forkerte råd..

Skattekonsulenterne:
Nej svensk skat kan ikke komme på tale fordi man i Sverige har full exemption på lønindkomst fra udlandet. Men det er stadigvæk relevant at sammenligne. Dit ræsonnement vedr. den svenske skat holder heller ikke. Det er rigtigt at den svenske skat på papiret er billigere. Det skyldes at en stor del af skatten betales i form af svenske arbejdsgiverafgifter. De er godt nok arbejdsgiverfinansieret men reeelt betaler man selv via lavere svenske lønninger. Du kan også se det ved at der ikke er nogle danske arbejdsgivere som ansætter svenskere til at arbejde i Danmark medmindre der laves en såkaldt omvänt likstallighetsavtal hvor lønmodtageren selv betaler de sociale sikringsafgifter. I modsat fald kommer den danske arbejdsgiver nemlig i problemer med de danske overenskomster (hvis vi taler minimumslønninger).    

Det er ikke relevant overhovedet at sammenligne. Manden der spørger skal arbejde i danmark for et dansk firma! Slut. Du kan ikke blande den svenske skat ind i det. Der er masser, for ikke at sige tusinder af svenskere der er ansat i danmark lige nu. De skal ikke selv betale sociale sikringsafgifter. En svensker ansat i danmark har ret til de samme ydelser som en dansker. Danmark og sverige har lavet en aftale om at det er arbejdsstedet der er bestemmende for hvor skatten skal betales. En svensker ansat i danmark betaler altså skat i danmark. Svenskeren har nøjagtig samme ret til ydelser som denne altid har haft, bare i sverige forstås. Danmark sender nemlig skattepenge retur til sverige. Tag et smut i fields og spørg en hvilken som helst ansat du møder derinde, det er nemlig 50% svenskere der er ansat der:-). Skulle der være problemer for en dansk arbejdsgiver, så er det hvis den svenske ansatte, eller den danske for den sags skyld tager et andet job eller et bijob i sverige. Så skal den danske arbejdsgiver betale svensk arbejdsgiverskat.

Skattekonsulenterne:
Den svenske beskatning af fri bil er hverken dyrere eller billigere end den danske generelt. Den er baseret på nogle helt andre principper end i DK, fordi der indgår 3 parametre hvor vi i DK kun har en parameter (bilens pris).

Det har ingen relevans i denne sammenhæng.

Skattekonsulenterne:
Der er masser af danske virksomheder som har købt biler på svenske plader der stilles til rådighed for medarbejdere bosat i Sverige med kørsel i DK. Tag ind i parkeringskælderen inde i Nyrupsgade. Der holder adskillige af dem.

Hør nu her, den p.kælder eller en hvilken som helst anden p-kælder vidner altså ikke om danske virksomheder der køber svenske biler til deres ansatte. Nej du, det er danskere der bor i skåne, der bor altså lidt over 20000 danskere i skåne, stort set alle arbejder på sjælland/københavn! det kunne også være nogle af de svenskere der er ansat i danmark.

Men jeg vil gerne se dokumentation for at en dansk arbejdsgiver kan købe en svensk indregistreret bil til sin danske medarbejder der bor i sverige og anvende denne bil til firmakørsel i danmark! Hvad nu hvis en kollega til en af disse ansatte låner bilen?

/Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:20

Rolig nu. Det skal måske for fuldstændighedens skyld siges at jeg ikke bare udtaler mig som en person der har sat sig lidt ind i tingene. Jeg har dne i dag som i de sidste mange år haft et tæt samarbejde med skattekonsulenter i det svenske SET Revision vedr. ind og udstationering mellem Danmark og Sverige og de såkaldte pendlere.

Du forholder til dig den situation hvor man som pendler bor i Sverige og arbejder i Danmark, og så er det punktum. Sådan fungerer tingene bare ikke som regel. Jo hvis vi taler om lønslaverne i Fields  m.v. for der er tingene fastlåst. Det er bare ikke den typiske rådgivningssitaution. Det vi taler om her er mere højtlønnede folk som typisk har en ret høj grad af indflydelse på hvordan lønpakken skal se ud, og ofte også har noget selvstændig virksomhed ved siden af o.l. som der skal tages højde for. Her handler det om at få det skruet rigtigt sammen så man får det optimale ud af situationen når vi taler skat, sociale afgifter m.v. Du skal se mine bemærkninger i det lys.

Du blander iøvrigt skat og sociale sikringsafgifter sammen: Hvor skatten skal betales har intet med Øresundsaftalen at gøre. Det følger af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel 15 at Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, når arbejdet udføres her i landet (kildeland) og er af en varighed på mere end 183 dage. Der hvor Øresundsaftalen griber ind er hvis man arbejder i flere lande for samme arbejdsgiver. Her tillægges det land hvor arbejdet i overvejende grad udføres beskatningsretten.

Det du omtaler er de sociale sikringsafgifter, og her er udgangspunktet som du også siger at man betaler sociale sikringsafgifter i arbejdslandet medmindre man, som du også siger, også har bibeskæftigelse i bopælslandet. Hvis man ikke gør svenskere der tager ansættelse i Danmark opmærksom på dette forhold er det dårlig rådgivning. Den danske arbejdsgiver vil nemlig ikke betale men vælte betalingen over på lønmodtageren ved aftale med denne.  

Nu kender jeg så flere af de firmaer som holdt til i den samme bygning hvor jeg havde kontor tidligere med det gamle revisionsfirma, og flere af bilerne var firmaets biler, altså firmabiler.

Dokumentationen ligger jo i at man som bosiddende i Sverige har ret til at køre i en bil på svenske plader, også i Danmark, og at brugeren af firmabilen er den person som bilen er stillet til rådighed for. Uden at kunne sige det 100% synes det logisk at det så heller ikke er tilladt at låne bilen ud til danske kollegaer.  Det er jo også hvad der fremgår af dette svar.

Kilde:  http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11400

Ingen registreringsafgift af firmabil i udlandet
SKAT har på en forespørgsel fra KPMG oplyst, at hvis en dansk virksomhed stiller en bil til rådighed for en medarbejder, der er bosat i udlandet, skal der ikke betales registreringsafgift af bilen. Ifølge SKAT er det ikke en hindring, at bilen bruges til daglig pendling mellem udenlandsk bopæl og arbejde i Danmark.

Rigspolitiet har i forlængelse heraf oplyst, at spørgsmålet om dansk registreringspligt afgøres ud fra en konkret vurdering af ejer-/brugerforhold med baggrund i detaljerede oplysninger om den faktiske brug af motorkøretøjet i henholdsvis Danmark og udlandet.

Der er altså mulighed for at spare den dyre danske registreringsafgift."

Jeg hæfter mig så ved at du siger "anvendelse til firmakørsel i DK" og der kan man ikke entydigt sige at bilen altid vil være fritaget for dansk afgift. Hvis bilen i overvejende grad anvendes til firmakørsel (ikke hjem-arbejde) i Danmark kan jeg dårligt tro andet end at man vil opkræve dansk afgift men så kan bilen muligvis komme ind under reglerne om periodisk afgift. 

http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11400

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 17. Jun 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:05
Tak for alle Jeres svar. De har været meget behjælpelige. Hav en god dag.
Side 2 ud af 2 (15 indlæg)