Hej
Jeg har gået med en tanke om at starte et biludlejningsfirma, dog er jeg ikke helt sikker på om min idé er helt lovlig. Jeg er pr. 1/1-08 blevet ansat som konsulent i en dansk virksomhed, hvor jeg får en firmabil tilrådelighed (leaset). Jeg er så i mellemtiden flyttet til Sverige og kunne så godt tænke mig at købe en bil der, på grund af priserne, og bruge den som både privat samt virksomheds bil. Da min chef ikke ønsker at betale kørselsgodtgørelse, har jeg funderet over om man kunne klare udfordringen på en anden måde.
1. Er det lovligt at jeg starter en Dansk virksomhed (Virksomhed x), som køber en bil i Sverige. Bilen bliver leaset ud til min nuværende chef (virksomhed Y). Er det et problem at virksomhed Y, stiller mig bilen til rådighed, på vegne af min ansættelse som konsulent, når jeg selv ejer virksomhed X?
2. Vil det ellers være et problem at firmaet (X) lige får dækket sine udgifter på bilen? (Lån, reperationer m.m.)
Tak for hjælpen......
Hvorfor lægger du ikke bare udgiften oven i dine regninger. Hvis i aftaler et beløb så ligger du det bare på. Du kan jo selv trække befordring fra i dit eget firma. Altså skattefri udbetaling. Jeg har foresten en template til udregning hvis det var noget... http://www.regnskab-let.dk/index.php?id=72
1) Han bor jo i Sverige så det er det svenske Riksskatteverk der er tale om.
2) Enig. En dansk arbejdsgiver kan ikke stille en bil på svenske plader til rådighed når arbejdet udføres her.
3) Forkert - Medmindre det følger af en overenskomst er der intet krav om at arbejdsgiveren skal udbetale hel eller delvis kørselsgodtgørelse.
4) Ikke forstået.
Iøvrigt skal du være opmærksom på at du i forhold til den danske skat vil blive beskattet af værdi af fri bil baseret på bilens nyvognspris på danske plader. Dvs. her er det uden betydning om vi taler om en bil på svenske eller danske plader.
Jeg tror iøvrigt roligt du kan regne med at din arbejdsgiver heller ikke vil være med til dit forslag (som heller ikke er holdbart jf. pkt. 2)
1) Han bor jo i Sverige så det er det svenske Riksskatteverk der er tale om.
2) Enig. En dansk arbejdsgiver kan ikke stille en bil på svenske plader til rådighed når arbejdet udføres her.
3) Forkert - Medmindre det følger af en overenskomst er der intet krav om at arbejdsgiveren skal udbetale hel eller delvis kørselsgodtgørelse.
4) Ikke forstået.
1. Han bor i sverige men er lønnet idanmark og derfor også skattepligtig i danmark. Starter han virksomhed i danmark vil han også den vej være skattepligtig i danmark.
4. Jeg mener, fuld befordringsfradrag fra den adresse han bor på i sverige til hans danske arbejdssted, samt tillige et fradrag på kr. 50,- på hver brooverfart.
Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl
2) Der er ikke noget til hinder for at en dansk arbejdsgiver stiller en bil på svenske plader til rådighed for en medarbejder når denne bor i Sverige. Al den polemik der har været og EU gennembruddet handler om danskere der bor i Danmark og arbejder i Sverige. Her skal arbejdsgiveren være udenlandsk eller have fast driftssted i udlandet (lidt forenklet sagt).
4) Der skal man lige være opmærksom på at befordringsfradraget har en meget lav skatteværdi (ca. 38%) og at man via en fri bil løsning også kan få dækket sin brobizz uden merbeskatning.
2) Der er ikke noget til hinder for at en dansk arbejdsgiver stiller en bil på svenske plader til rådighed for en medarbejder når denne bor i Sverige. Al den polemik der har været og EU gennembruddet handler om danskere der bor i Danmark og arbejder i Sverige. Her skal arbejdsgiveren være udenlandsk eller have fast driftssted i udlandet (lidt forenklet sagt).
4) Der skal man lige være opmærksom på at befordringsfradraget har en meget lav skatteværdi (ca. 38%) og at man via en fri bil løsning også kan få dækket sin brobizz uden merbeskatning.
2. Det er et problem med en svensk registreret bil betalt af en dansk arbejdsgiver i danmark. Hvis arbejdet udføres i danmark. Hvis arbejdet udføres i sverige er det ikke noget problem. Problemet opstår i at SKAT vil skatteberegne personen efter bilens danske værdi, det er en dårlig foretning, for en bil i danmark er jo som sagt 3 gange dyrer.
4. Man kan også via sin bruttoløn får trukket brobizzen, den er altså arbejdsgiverbetalt. Dette kan dog bedst svare sig såfremt man er top beskattet.
/Jesper
2. Hvorfor mener du at det er et problem og en dårlig forretning at beskatningen af fri bil sker efter danske regler. Jeg har eksempelvis en kunde som dagligt kører 160 kilometer mellem hjemmet i Sverige og arbejdet i Danmark. Alene den faktiske benzinudgift overstiger skatten af den fri bil. Efter svenske regler tror jeg faktisk beskatningen ville blive det samme eller højere da man her også indregner den faktiske privat kørsel.
4. Det vil være en fordel at få brobizzen ind under en bruttolønsordning sålænge man betaler mere end ca. 38% i skat, svarende til fradragsværdien som ligningsmæssigt fradrag. Det er klart at effekten er størst hvis man betaler topskat.
2. Hvorfor mener du at det er et problem og en dårlig forretning at beskatningen af fri bil sker efter danske regler. Jeg har eksempelvis en kunde som dagligt kører 160 kilometer mellem hjemmet i Sverige og arbejdet i Danmark. Alene den faktiske benzinudgift overstiger skatten af den fri bil. Efter svenske regler tror jeg faktisk beskatningen ville blive det samme eller højere da man her også indregner den faktiske privat kørsel.
Det behøver ikke være en dårlig forretning. Men altså, prisen på en ford mondeo i danmark svarer til prisen på en bmw 535 xDA med alt i udstyr i sverige. Skal man beskattes af en dyr dansk bil eller skal man have befordingsfradrag af en noget bedre bil. Der vil aldrig komme svenske regler ind over sålænge arbejdsforholdet er dansk. Så det forstår jeg ikke du nævner?
/Jesper
Du går galt i byen: Den danske arbejdsgiver skal stadigvæk kun købe/finansiere en bil på svenske plader, og den eventuelle lønnnedgang som den svenske medarbejder skal påtage sig for at få fri bil er derved alene baseret på at det er en svensk bil. Bilen bliver hverken dyrere eller billigere af at det er en dansk arbejdsgiver der køber den og det vil være en fordel at få bilen som fri bil så længe de faktiske driftsudgifter på bilen overstiger skatten af den fri bil + nettobeløbet af en eventuel lønnedgang.
Hvad befordringsfradraget angår er det fuldstændig ligegyldigt om det er en dansk/svensk bil og om det er en billig eller en dyr bil. Befordringsfradraget er det samme og det er ikke særligt meget værd.
Årsagen til at jeg nævnte de svenske regler for beskatning af fri bil er det jeg siger: At en svensk beskatning af fri bil ofte er dyrere end den danske, selvom beregningsgrundlaget ved den danske beregning er højere. Fordi man her inddrager den faktiske private kørsel. Og der er masser af svenskere som har fri bil til rådighed. Hvorfor er det relevant ? Fordi det jo viser at de danske regler for beskatning af fri bil måske ikke er så tosset som de ofte udstilles som.