Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det ikke klogest at indskyde så lidt kapital som muligt når man stifter ApS?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Mange der starter klarer sig med 1 kr men tro mig - deres rejse ville være en helt anden med 50t eller 500 t i startkapital direkte

Vi er på ingen måde uenige om at tilstrækkelig økonomi er afgørende for at skabe en vækstvirksomhed. Har du megen kapital har du tendens til ikke at bruge den effektivt og har du for lidt kan du ikke arbejde effektivt. Du kan ikke slå et syv-tommer-søm i med en stifthammer og du har sjældent held med at slå en stift i med en mukkert. 

Det centrale er ikke om du arbejder med lånekapital fra dig selv eller indskud. Hvis du låner firmaet 500000 i arbejdskapital kan firmaet gøre nøjagtig det samme som his du indskyder det som egenkapital. Forskellen er at når/hvis du får positivt cash flow, så har du muligheden for at tage pengene ud igen til dig selv eller lade dem stå i firmaet ved evt at konvertere dem. Den eneste konkrete forskel er muligheden for at gøre det, som du ikke har hvis du sætter pengene ind som egenkapital. Hvis du får en stram økonomi i en periode og ikke har råd til både at betale dig selv løn og betale skattefar, så kan du tage dit indskud ud og leve for dem, uden at blive ramt med. Det giver dig en cash flow buffer da 100000kr i løn koster 167000-227000 at udbetale. 

Tilmeldt 30. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen

Måske formulerer jeg mig dårligt eller også har jeg misforstået noget fuldstændigt.

Jeg læser hele tiden at det skal være som et lån hvis man skal indskyde penge i virksomheden.

Men det er da også muligt at lave en kapitalforhøjelse i sin virksomhed fra egen lomme, uden at det er et lån ikke?

Hvis så jeg finder ud af at de 50.000kr. jeg har etableret min virksomhed for ikke er nok, er der så ikke mulighed for at lave en kapitalforhøjelse på yderligere 50.000kr. for eksempel senere?

Tak på forhånd :)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Patrick Will:
Hej igen

Måske formulerer jeg mig dårligt eller også har jeg misforstået noget fuldstændigt.

Jeg læser hele tiden at det skal være som et lån hvis man skal indskyde penge i virksomheden.

Men det er da også muligt at lave en kapitalforhøjelse i sin virksomhed fra egen lomme, uden at det er et lån ikke?

Hvis så jeg finder ud af at de 50.000kr. jeg har etableret min virksomhed for ikke er nok, er der så ikke mulighed for at lave en kapitalforhøjelse på yderligere 50.000kr. for eksempel senere?

Tak på forhånd :)

Du har ikke misforstået noget. Man kan efter stiftelsen lave en kapitalforhøjelse med det formål at indskyde likvider i selskabet.

 

(Tror at) grunden til der bliver snakket om lån er fordi det er "nemmere".

En kapitalforhøjelse skal følge reglerne i selskabslovens kapitel 10 som indeholder en formel procedure som skal gennemføres i forbindelse med kapitalforhøjelsen, i modsætning til et lån som er mindre bureaukratisk.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne indskyde ekstra kapital senere, men jeg har svært ved at se, hvad du vinder ved det i forhold til at indskyde fra start.

Som jeg forstod dit spørgsmål, var du af den opfattelse at minimum 50% af den indskudte kapital altid skal være til stede. Dette er forkert, og deraf mit svar, at der ikke er noget der hedder minimumkapital i den sammenhæng. Et selskab kan godt køre videre med tabt eller negativ egenkapital.

Når lån er nævnt, er det for nævne de muligheder, der er.

Tilmeldt 30. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Vil det sige at selvom kapitalen kommer under 50%, står man ikke i fare for ikke at have "forsvarligt kapitalberedskab"?

Og er der ikke noget alvorligt i at skulle holde en general forsamling de 6 måneder efter at kapitalen kommer under 50%?

Igen, tak på forhånd
Tilmeldt 30. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan heller ikke helt se hvordan det kan være "nemmere" at lave kapitalindskud som lån, og holde styr på det, frem for "bare" at indskyde dem normalt. Foregår en normal kapitalindskydelse ikke bare ved at udfylde en formel der skal registreres til erhversstyrrelsen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Will:
Jeg kan heller ikke helt se hvordan det kan være "nemmere" at lave kapitalindskud som lån, og holde styr på det, frem for "bare" at indskyde dem normalt. Foregår en normal kapitalindskydelse ikke bare ved at udfylde en formel der skal registreres til erhversstyrrelsen?

jo - men pengene skal jo også være til stede. Forskellen er at lån - kræver markedsrente og ikke ændrer ved kapitalen overhovedet - bare giver likviditet - lånets penge har jo gæld som modpost så kapital ændres ikke . mens indskud jo ændrer kapitalen
I begge fald skal der penge på bordet - og lånet er langt lettere at få retur - men virker helt klart ikke som samme signal i investerings og andre situationer + du har ret - mere at holde styr på i princippet (rente indberetning for ejer osv)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Patrick Will:
Vil det sige at selvom kapitalen kommer under 50%, står man ikke i fare for ikke at have "forsvarligt kapitalberedskab"?

Og er der ikke noget alvorligt i at skulle holde en general forsamling de 6 måneder efter at kapitalen kommer under 50%?

Igen, tak på forhånd

ja selve faldet giver ikke den risiko så længe man som ejer sørger for at IKKE oprette gæld som man på forhånd burde se man ikke kan betale. Omvendt - hvis man år ud år ind bare noterer at kapitalen er borte og så skaber den type gæld, så vil den manglende kapital givet blive brugt som argument for hæftelsesgennembrud - men for at kapitalen over flere år skal være faldet meget - så skal man jo også have underskud over de mange år - og så er det jo nok ikke så sundt i alle fald - normalt - hvis man har overskud - så vokser kapitalen, også selv om man køber aktiver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for alle svarene!
Jeg har fået langt bedre forståelse på dette punkt nu :)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Will:
Hej igen

Måske formulerer jeg mig dårligt eller også har jeg misforstået noget fuldstændigt.

Jeg læser hele tiden at det skal være som et lån hvis man skal indskyde penge i virksomheden.

Men det er da også muligt at lave en kapitalforhøjelse i sin virksomhed fra egen lomme, uden at det er et lån ikke?

Hvis så jeg finder ud af at de 50.000kr. jeg har etableret min virksomhed for ikke er nok, er der så ikke mulighed for at lave en kapitalforhøjelse på yderligere 50.000kr. for eksempel senere?

Tak på forhånd :)

Du har fuldstændig ret I at du kan indskyde kapital senere, men du kan eksempelvis også øge din virksomheds kapital ved at betale dig selv mindre løn end du ellers ville have gjort, og det giver store cash flow fordele at give dig selv muligheden for at holde din privatøkonomi og virksomhedsøkonomi adskilt. Det giver dig også en helt anden personlig sikkerhed.

Hvis du undlader at betale dig selv 100000kr i løn  og i stedet lader firmaet tjene det mere, så får firmaet 78000-100000 mere i egenkapital afhængig af hvordan pengene bruges. Det koster dig personligt 44000-ca. 60000kr at give firmaet 78000-100000kr på den måde.

Hvis du indskyder 100000kr som egenkapital af beskattede midler så skal firmaet tjene fra 167000-227000kr for at give dig 100000kr tilbage efter skat, medens firmaet kun skal tjene 100000kr før skat for at give dig 100000kr tilbage "efter skat" hvis det er som konvertible lån. Du kan vende argumentet om, så hvis du er/forventer at være topskatteyder så kan du kapitalisere dit firma med 227000kr gennem konvertible lån for den samme personlige omkostning som du kan kapitalisere firmaet med 100000kr i egenkapital gennem direkte indskud.

En anden lille ting er at hvis du kapitaliserer et driftselskab gennem konvertible lån ydet til et holding selskab, så skylder dit holding selskab stadig dig pengene selv hvis driftselskabet går ned, og du kan eventuelt tjene pengene ind (før skat) på din næste ide. Ved at indskyde pengene som egenkapital er pengene tabt hvis firmaet går ned.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)