Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksættere har ikke krav på erstatning!

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Man har som hovedregel mest sig selv at stole på, men har ejendomsmægleren så ikke også et medansvar i denne sag som en vel vidende sælger og med erfaring..

Jeg mener ikke, at dommeren kan hentyde til om du er selvstændig eller privat med mindre han skønner , at du burde vide bedre end at stole på andres oplysninger og når du er erhvervsmand ville du måske have en større viden og indsigt end en privatperson..

Derfor er dommen er godt nok underlig postuleret fra dommerens side.

mvh   Geeked

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:23

Som det fremgår af min gennemgang ovefor er omdrejningspunktet et andet end det du snakker om.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 17:32

Hej Mikkel

Pointen ligger nok i, at du har fået en større omkostning på strømforbrug en forventet og at  det ikke er et tab i ordets betydning.

mvh   Geeked

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:23

Det har du ikke ret i. Det er ikke ordets med juraens fortolkning der gælder, og her er den slags bestemt et tab. Der er både tale om et tab i den løbende drift, samt i værdien af ejendommen. Ejendomme handles på nettoydelsen, og hvis man "glemmer" væsentlige omkostninger, så stiger kontantværdien.

I en anden sag jeg kender til, fik køber en stor erstatning, fordi det viste sig at taget var ældre end oplyst. Det er heller ikke et kontant nu-og-her-tab, men i retslig forstand er det altså et tab.

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 23:31

Kære Mikkel deMib Svendsen!

Hvor er det dog trist for dig og din familie … og for alle andre i en lignende situation. Øv for en uretfærdig forskelsbehandling af en minoritets grupper.

Jeg håber at retfærdigheden trods alt kommer til at sejre.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 01:44

Hejsa - ja, sikke en "øvert"  - den sag skal du altså bare anke.

Sælger har jo da solgt dig noget under falske forudsætninger, og burde vel normalt kunne drages til ansvar alene af den årsag.

I øvrigt så er det dig / og evt. fruen der personligt har købt huset - i selve handlen er dit / jeres firma / selskab jo ikke indblandet i købet, hva´faen du så skal bruge ejendommen til, rager altså ikke sælgeren en disse.

Hvis ejendommen er solgt som en kombineret privat / erhvervsejendom, så kan det da godt være at noget i retning af, at du så formodentligt vil benytte ejendommen til begge dele - hvilket så stadig ikke kommer sagen ved, da forudsætningerne for handlen var "skjulte / glemte" informationer, det må da stadig være sælgers ansvar. Så må sælger jo tøre sagen af på sine rådgivere, hans ejendomsmægler og advokat skal jo sætte sig ind i de faktiske omstændigheder, og de har produkt-ansvarsforsikring - til sådanne "kiksede sager" - jeg mener, sælger kender ejendommen og omkostningerne, han har jo form. betalt forbruget førhen - og kan derfor ikke være uvidende herom - finito.....

Han har ganske enkelt oplysningspligt overfor sin mægler - og mægler har pligt til at påse, at sådanne informationer er korrekte.

Jeg sidder selv og er ved at strikke en handel sammen - vi sælger en pisse-lækker kombineret liebhaver ejendom, og vores mægler (Nybolig) har inhentet alle relevante informationer såsom ovennævnte mht. forbrug (El og varme) samt BBR m.m. - og det manglede da også bare, han kan jo ikke tilbyde en vare han ikke kender fakta omkring - nu nævnte jeg lige flygtig din sag for ham, kommentar: den ligger da til højre-benet, det er helt klart sælgers / mæglers ansvar - da jeg så fortalte om dommen her, udbrød han - det kan ikke passe, så kan Vi jo skrotte vores dyre forsikring.

Så fat mod - og ank lortet, det ka´sguette passe at køber skal stå med regningen for sælgers "glemsomhed" - de der byrets dommere er vist heller ikke altid helt ufarvede - den lille mand "privat lønmodtager / bistands-klient / dømt drug-dealer eller alm. krimminelle" - ja uha, de skal da beskyttes mod de der frygtelige iværksættere - de "tjener jo kassen" (har set dette i en sag vi kørte mod en bist.klient om manglende husleje i ½år - dyrt iøvrigt at få en sådanne sat på gaden).

Nå - men jeg håber du finder en vej i "tunnel-systemet"

mvh

Beno

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:47

Ja, jeg synes naturligvis også at hele sagen er ret absurd. Faktum er at jeg er bedre beskyttet når jeg køber 500 gr. hakket oksekød i Brugsen til 30-40 kroner end når jeg køber et hus til flere millioner. Det bør der helt grundlæggende laves om på. For jeg er jo ikke den eneste der kommer alvorligt i klemme i hushandler - se f.eks. på dem der køber ældre huse, som viser sig efterfølgende at have hussvamp og må rives ned. Flere af dem nægter forsikringerne bagefter at dække.

I min sag synes jeg der er flere ting der støder mig - som borger i dette land og som køber af denne ejendom:

1. Når giv es forkerte informationer i en ejendomshandel, som unægteligt har økonomiske eller praktiske konsekvenser, bør det som minimum udløse en eller anden form for erstatning, uanset hvad der så iøvrigt kan bevises af tab. Ellers bliver det, som nu, for meget en fordel at "glemme" vigtige informationer, så ejendommen kan sælges til en for høj pris.

2. Den forurettede part bør stilles bedre. Det er nu over 1½ år siden vi købte ejendommen og sagen er endnu ikke afsluttet. Det er lang tid dels at skulle dække de ekstra omkostninger, og dels at skulle betale for advokater, min egen tid osv. Man skal være både rig og meget stærk for at få ret i dag og det er ike rimeligt. Det er ike rimeligt at den der foruretter stiles så meget bedre end den det går ud over.

3. Det er helt igennem urimeligt, at vi stilles væsentligt ringere i en hushandel bare fordi jeg har valgt at ernære mig som iværksætter. Det er altså anden gang indenfor nogle få år hvor jeg konkret har oplevet at stå væsentligt ringere end lønmodtagere i Danmark - alene fordi jeg er iværksætter. Det skaber afstand mellem os iværksættere og resten af samfundet og reducerer min loyalitet til "de andre" i samfundet. Det kan måske betyde at iværksættere bliver mere tilbøjelige til at forsøge at snyde på vægten andre steder, for når samfundet ikke er loyalt med mig, hvorfor skal jeg så være loyal med samfundet. Det er altså ikke en sund udvikling! Og det stimulerer hverken til flere iværksættere eller den generelle accept af, at det er et helt legitimt valg at blive.

Men, jeg har da stadig håb om, at vi til sidst får ret. Men selv hvis vi gør det, synes jeg hele processen har æret urimelig hård, og jeg synes den erstatning vi har udsigt til er alt, alt for lav. Vi kan i bedste fald, i denne sag, få mindre i erstatning end det som jeg mener huset er mindre værd p.g.a. de manglende oplysninger. Og dertil kommer så alle de andre omkostninger - min tid, kørsel, indhentning af dokumenter (revisoren) osv. osv. Det dækkes slet ikke. 

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 12:54
Hej Mikkel.Har læst passivt med og jeg må sgu sige, at det er en sur situation, du er havnet i.

Men du har helt ret: Iværksætteri er ikke alment accepteret, som det burde. Det anses ikke som værende et job og vil af mange blive forbundet med illegal gulpladekørsel og momssvindel. Og regeringen gør ikke meget, som du selv peger på. Det ville klæde en borgerlig regering at gøre det både nemt og attraktivt at stifte egen virksomhed, men det er vidst forbigået den siddende regering. De konservative har faktisk som mærkesag at det skal være nemmere at stifte og etablere virksomhed, men hvad sker der? Tjo, myndighederne har ikke styr på ny teknologi (såsom online advertising) og senest har de skam indført det helvedes system til E-indkomst!

Du skal i hvert fald have tak for at du råber op om iværksætteres (manglende) rettigheder! Yes

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)