Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel til selvstændige mænd og kvinder

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Beder
Tilmeldt 28. Nov 05
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle
 
Jeg blev meget overrasket - og helt gammeldags forarget - over den begrundelse, regeringen brugte for at holde de selvstændige ude af barselsforliget:
 
"kun 1.000 små selvstændige ville finde ordningen interessant."
 
Hvem er talt med i de 1.000?
Kun selvstændige kvinder i den såkaldt fødedygtige alder?
Hvad med alle de selvstændige mænd?
 
Hvor er vi henne i ligestilling, hvis barsel kun er relevant for kvinderne?
Finder I jer i det, alle I dejlige fædre og kommende fædre??
 
I øvrigt er det da meget ofte sådan, at en ung kvinde med ambitioner planlægger sin karriere ud fra at være ansat et sted med gode barselsregler i den periode, hvor de forventer at få børn - for derefter at springe ud som selvstændige eller evt. topstilling i det private erhvervsliv. Så tallet 1.000 siger ikke noget om alle de kvinder, der måske ville være selvstændige, hvis de havde mulighed for at kombinere det med at få børn.
 
Netværket Morgendagens Heltinder har gjort en stor indsats for at trænge igennem med dette budskab - hvilket også var tydeligt i flere af weekendens aviser - og endnu mere tydeligt på onsdag. Følg med på www.heltinder.dk
 
Dansk Iværksætter Forening gør en stor indsats - også i samarbejde med Morgendagens Heltinder.
 
Jeg har skrevet en del indlæg om dette emne, både til aviserne, på debatsider og til relevante ministre. Og sidst, men ikke mindst, har jeg fået emnet sat på næste mødes dagsorden i Århus Kommunes Iværksætterpanel: http://www.aarhuskommune.dk/view/erhverv/view_col2_erhverv?_page=nyhed/2190344
 
Jeg vil gerne høre jeres mening om regeringens udeladelse af selvstændige i barselsforliget, da jeg mener, det er vedkommende for alle selvstændige - og især da unge, nye iværksættere.
 
Venlig hilsen
Hanne Wick
Wick Kommunikation
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Hanne,

Jeg syntes at det er - endnu - en ting som helt klart bør ændres. Også selvom jeg er en mand.
 
Hvis mig og min kone får barn, så er jeg udemærket klar over, at jeg sådan som systemet pt. er, ikke vil få så meget som en skrue hvis jeg beslutter mig for at holde barsel - den må jeg selv betale.
 
Men det er desværre blot en ud af mange ting som er meget uretfærdige omkring forskellen imellem at være selvstændig og normal lønmodtager. Se blot på hvorledes selvstændige skal betale skat - den skal forudbetales! Det samme gør sig gældende omkring arbejdsløshed m.m. Og det er faktisk ikke blot den selvstændige person som det udelukkende går ud over - det kan også gå ud over en eventuel ægtefælle. I min kones tilfælde har hendes A-kasse oplyst hende om, at hvis hun bliver arbejdspløs, så vil hun kun blive dækket med halv dagpenge ret, p.g.a at jeg har den indkomst jeg har og fordi jeg er selvstændig - og det er altså på trods af at hun betaler det samme som alle de andre medlemmer af A-kassen.
 
I det hele taget burde der rydes meget kraftigt op i alle de 60-70''er pamperi-prægede regler som størstedelen af selvstændige ryger ind under.
 
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Beder
Tilmeldt 28. Nov 05
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

du skriver:
I min kones tilfælde har hendes A-kasse oplyst hende om, at hvis hun bliver arbejdspløs, så vil hun kun blive dækket med halv dagpenge ret, p.g.a at jeg har den indkomst jeg har og fordi jeg er selvstændig - og det er altså på trods af at hun betaler det samme som alle de andre medlemmer af A-kassen.
 
Jamen, det er da rystende!!!
Det har jeg ikke hørt om før. Jeg troede, at den form for "sambeskatning" var noget, der hørte fortiden til!
Har hun prøvet at kontakte andre a-kasser for at høre, hvordan de ser på den sag?
 
Venlig hilsen
Hanne Wick[:0]
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)