Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugtmoms regler hjælp!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Har netop startet virksomhed, hvor jeg sælger biler og derfor benytter mig af brugtmomsordningen. Jeg har læst et par post herinde samt lavet den generelle søgning på google, men jeg er stadig i tvivl, og håber nogen herinde måske kan hjælpe mig. 

Mit spørgsmål går kort sagt på, om jeg må inddrage direkte omkostninger(levering, reparationer, omkostninger til nummerplader osv.)  til min købspris af bilen. Der står samtlige steder, at ordningen er til for at man KUN skal betale moms af fortjeneste / avance. Alligevel har jeg en ide om, at man ikke må indregne disse omkostninger i regnestykket, hvilket simpelthen ikke giver mening!! 

Eksempel: 

Købspris på bil: 5.000

Levering: 1.000

Reparationer: 4.000

Total: 10.000

Salg: 20.000

Fortjeneste / avance: 10.000

Ved dette eksempel er der en fortjeneste på 10.000, hvilket jo burde være grundlaget for min salgsmoms, eftersom det helt tydeligt fremgår af skat's hjemme, at det er avancen der skal beregnes moms af.

"Hvis De derimod bruger brugtmomsordningen, skal De kun beregne moms af Deres avance og ikke af hele salgsprisen."

Jeg har ikke fået et entydigt svar, men synes jeg mellem linjerne kan læse, at disse omkostninger ikke må medtages i beregningen. Delvis at jeg skal betale moms på 20.000 - 5.000 = 15.000. 

Jeg håber der er en venlig sjæl som kan svare på ovenstående. Jeg synes ikke det giver mening, at jeg skal betale salgsmoms på en avance jeg ikke har?!?! Eller overser jeg noget? 

På forhånd mange tak :) 

Mvh 

Mads Jensen

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har købt en brugt bil og anvender brugt moms og du reparerer bilen, skal de dele du køber til reparationen fratrækkes i momsregnskabet med almindelig købsmoms.

Når du sælger bilen 

Du kan derefter foretage et fradrag i det beregnede momsbeløb. Fradraget beregnes således:

 Hvis du køber en brugt bil/MC til videresalg, skal du beregne salgsmomsen som 25 pct. af salgsprisen. Hvis salgsprisen er inkl. moms, udgør salgsmomsen 20 pct. af denne pris.

momssatsen                x  din indkøbspris

100 + momssatsen

SKAT: Beregning af moms ved køb af brugt bil/MC

 

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din responds! :) 

Der hvor jeg er i tvivl i forhold til gældende regler er hvad jeg må indregne i min indkøbspris. 

Jeg er helt med på, at jeg fratrækker købsmoms osv. 

Men må jeg tillægge omkostninger til min indkøbspris? Hvis jeg ikke må det, så ender jeg jo med at betale salgsmoms af en profit jeg ikke har??

Mvh 

Mads 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke rigtig

Købspris 5000 salg 20.000 (moms 4.000)

Fradrag for moms 25/125 * 5000 = 1000

Din salgsmoms 4.000 - 1000 = 3.000 som du angiver som salgsmoms

Så har fradrag som alm moms på de dele du indkøber og som fragår i dit regnskab

og det er sådan du skal.

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på din udregning og de grænse regler men...

I dit eksempel. Hvordan vil det se ud, hvis jeg havde en reparation på 14.000 på den konkrete bil?

Måske jeg ikke forklarer det korrekt?  

Jeg mener jo så, at de 14.000 skal gå til mit fradrag, så det i stedet vil hedde sig 25/125 * (5000+14000)???

Hilsen

Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du reparerer eller istandsætter brugte varer mv. under ordningen, skal du ikke medtage disse udgifter i ordningen. Momsen på disse udgifter skal du i stedet for trække fra i dit regnskab på kontoen for købsmoms. Det er således jo kun regninger du betaler med moms du kan trække fra naturligvis - ikke egen indsats

Du skal naturligvis stadigt se til at det er brugtvognssalg - jeg kender ikke grænsen for hvornår det slet ikke ses som samme genstand men en væsentligt forbedret og om det kan ramme biler og brugtmoms men det er vigtigt at bilen ikke rent faktisk opstår som noget helt andet end den bil du købte (ud over nødvendige reparationer)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for din responds.

Jeg er helt med på, at jeg fratrækker købsmomsen. 

Men det ændrer jo ikke på det faktum, at jeg stadig har brugt penge på bilen, som burde indgå eftersom det påvirker min avance. Jeg har netop talt med en revisor i dag, som gav mig ret i, at disse omkostninger skal indgå i ens beregning. Så det er noget svært at få en klar konklusion :) Men det er også noget af e gråzone. 

Lad os holde købsmomsen på reparationer ude af billedet. De skal fratrækkes, yes det er nævnt nu. Hvis jeg køber en bil til 5.000 og har omkostninger på bilen på 15.000(EKSKL MOMS) og jeg så sælger den til 20.000, så burde jeg i mit hovedet jo have en avance på 0,00kr og derved ikke skulle betale salgsmoms. Men der siger I så, at jeg stadig skal betale salgsmoms?

Håber min forvirring er til at forstå :) 

Igen tak for feedbacken. 

Mvh 

Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

mads1701:
Men det ændrer jo ikke på det faktum, at jeg stadig har brugt penge på bilen, som burde indgå eftersom det påvirker min avance. Jeg har netop talt med en revisor i dag, som gav mig ret i, at disse omkostninger skal indgå i ens beregning. Så det er noget svært at få en klar konklusion :)

hvad er det for omkostninger du har uden moms? Er det noget du betaler IKKE momsregistrerede for at udføre så giver det ikke momsfradrag i sagens natur ud fra reglen om at hvis du reparerer eller istandsætter brugte varer mv. under ordningen, skal du ikke medtage disse udgifter i ordningen. Momsen på disse udgifter skal du i stedet for trække fra i dit regnskab på kontoen for købsmoms.  Det er i sagens natur en skidt ting at sælge for det samme man bruger på køb og momsfrie reparationer, så lad være med det

Har du købt for 5000 og sælger for 20000 så kan du regne ud din moms er 3000 og dermed er der 12.000 i kassen og så skal du jo ikke bruge mere end 12.000 ex moms på noget som helst, for så skaber du tab 

Hvad er det for omkostninger på 15.000 du har? Der det noget du har en regning på - så er den enten med moms ? momsfradrag eller fra en eksterne der ikke er momsregistreret =  uden moms

De er så enten udgift med moms eller uden moms og går naturligvis fra din avance til skat men - har ikke med selve brugtmomsordningen at gøre som jeg ser det?

Vent gerne på andre - og vær meget sikker på hånden i din brug af bil og brugtmoms - da du ellers risikerer 20% af hele omsætningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mit tal eksempel var blot et tænkt eksempel, for at prøve at gøre mit spørgsmål mere spidsbart eller lettere at forstå, om man vil! Det synes ikke at lykkes desværre.

Det korte af det lange er, at der står i ordningen for brugtmoms står, at man skal betale salgsmoms af sin avance. Og i mit eksempel er min avance ikke 15.000 men derimod nul kroner.

Det kunne også være:

Købspris: 5000

Levering: 1000 -->800 når købsmoms er trukket fra

Reparationer: 5000 --> 4000 når købsmoms er trukket fra

Salgspris: 10.000

Avance / Profit: 200,00kr

Eftersom ordningen tilsiger, at jeg skal betale moms af min avance, så må det jo være de 200 i dette eksempel. Ellers modsiger skat sig selv? 

Det hele går i bund og grund på hvad der må tilskrives ens indkøbspris i min optik. Min ret til at fratrække købsmoms er jo helt basalt og burde ikke indblandes. 

Mvh

Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

kort og godt har du ikke forstået brugtmoms. Eneste avance der er salg minus køb  - alt andet er brugtmoms irrelevant. Du lyder som en der skyder sig selv i foden ved at søge at google forstå - frem for at få sat brugtmoms og biler ordentligt op af en kyndig mod det som det koster

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)