Jeg oprettede en virksomhed i december 2017, dog kom der ikke noget indkomst for december. Men der er begyndt på nu i januar og februar.
Årsregnskabet for 2017 skal jo alligevel laves. Og der er taget hensyn til 6-måneders regel, under bogføring af små anskaffelse af driftsmidler.
I november 2017 har jeg haft en investering i vinterdæk, til min bil, som bliver nu brugt ca. 70/30% privat/erhvervsmæssigt.
Må jeg tage vinterdækkene med som udgift i årsregnskab?
Fra 1. januar er jeg begyndt at føre kørebog, så ved dette års afslutning vil jeg vælge kørselsgodtgørelse som fradrag, ud fra erhvervsmæssigt kørte kilometer. Er det forstået rigtigt, at man må godt skifte mellem den ene og den anden måde at bogføre biludgifter på kun 1 gang?
Er det en privatbil på hvide plader, så skal du føre kørebog - og efter den ENTEN benytte den omhyggeligt førte bog til at tage statens takst per km firma kørsel - eller regne % ud og så kan driftsomkostninger deles i samme % men det bør klart være efter kørebog.
Jeg kan ikke lige se vinterdæk - uanset metode - delt 30/70 men må være dig svar skyldig - du ville jo ikke kunne dele bilens pris eller nyt indtræk men OM vinterdæk ville gå ind under drift og tages fuldt med det samme uanset hvad - med % af kørsel ved køb i December og så bare få fradrag for % af det for hele 2017 - ved jeg ikke. Det lyder for mig specielt, hvis man måtte skifte tandrem, hjul - udstødning mm - til måske 20.000 kr - gøre det i December - i firma man har haft KUN i december, og så tage % af fordelingen for KUN den ene måned til at vælge % af udgiften i den måned alene - Jeg ville TRO det måtte være for hele året som minimum % fordelingen skulle regnes og ikke % fordeling December.
Kunne være sjovt hvis en der ved mere byder ind
Jeg er dog meget sikkert på, at skat ikke vil bryde sig om at du gør noget uden kørebog som selvstændig
Ja et skift er hvad du må - mellem % og statens takst
ja, selvfølgelig, kørebog ved begge metoder. Dvs hverken % eller statens takst kan bruges her.
Hvis jeg går igennem skatens bogføringsguide, så ender jeg i "vedligeholdelse af bil" og et forslag til at bogføre konto 5080- kredit og konto 1420- debet. og så står der
"Der er skattemæssigt fradrag for den erhvervsmæssige del af udgiften. Det får du ved at bogføre hele udgiften i dit daglige bogføringsregnskab og regulere for den private andel i din virksomheds skatteregnskab"
Men så er der jo ikke noget erhvervsmæssig del i det, da i december var der jo ikke noget indkomst. Eller misforstår jeg noget?
Jeg er skeptisk. Virksomheden er startet i december og købt til en bil i november. Her er det min umiddelbare opfattelse, at vinterdækkene vil blive betragtet som erhvervet privat.
Fristen for at gå 6 måneder vedrører ikke momsfradrag for varer, der er indkøbt til private formål af privatpersoner, der handler i egenskab heraf, selv om disse varer efterfølgende inddrages og anvendes i momspligtig virksomhed. Når hovedparten af din kørsel tillige hovedsageligt er privat taler det også for at vinterdækkene ikke kan fradrages.
Dertil er det også et problem skattemæssigt at du ingen indkomst har haft i december måned. Der må gælde som ved kørselsgodtgørelse et krav om en hvis i indtjening for at kunne fradrage driftudgifter til bilen.
Men hvis jeg ikke har fået dem, så vil jeg heller ikke kunne køre ud til kunderne og have indkomst allerede måned efter.
Man må jo anskaffe sig de nødvendige driftsmidler inden virksomhedens start, så hvorfor vinterdæk ikke kan betragtes lige sådan
fordi de er til privatbilen ganske enkelt - Har du kørebog - for det er for en selvstændig starting point - så tag dog statens takst som du sikkert hvis alt er vel dokumenteret i kørebogen - vil få fradrag for
Der kan være mange andre ting som kan være nødvendige i bilen - udstødning - ny motor osv - udskiftning af revnet forrude - men det giver ikke fradrag
Hvis det var en ren gulpladebil og den var ejet af firmaet og kun til firmabrug - var sagen en anden
Hvis nu de blev købt i januar 2018, hvor virksomheden er registreret og hvor der føres kørebog, ville jeg ikke være tvivl om, hvordan jeg skulle regne ud, hvordan ville det være mere fordelagtig at bogføre det. Men da de blev købt 1,5 måned før årets afslutning, hvor der ikke kom nogen indtægter, er jeg blevet i tvivl, om man kunne håndtere køb af dæk, på samme måde, som man ville håndtere privat køb af pc, som bliver solgt til firmaet på et senere tidspunkt
Jeg synes svarene har været klare - at du ikke kan trække vinterdæk til privatbilen fra som du beskriver. Computer er faktisk så en undtagelsespraksis hvor man må bruge den privat også uden der er tale om delt aktiv. Dækkene bliver vel heller ikke solgt til firmaet?? det er vel din bil og ikke firmaets? Det gør da den helt store forskel
Jeg ved ikke om Henrik/Whiskey kan sige noget mere om DRIFT hvad det dækker - dækker det også hvis man skifter tandrem, alle hjul, udstødning, ny forrude - undervognsbehandling osv - for måske 40.000 kr på en bil til 20.000 kr - er det "drift" forventeligt alt sammen på privatbilen som så kan give fradraget % vis hvis man ikke tidl har valgt statens takst?
Jeg vil mene hvis du har bilen et helt år med bruge af kørebog - så kan du trække % af drift fra i forhold til kørebogen - eller statens takst - i dit fald kan du med al rimelighed ikke
Jeg ved ikke om Henrik/Whiskey kan sige noget mere om DRIFT hvad det dækker - dækker det også hvis man skifter tandrem, alle hjul, udstødning, ny forrude - undervognsbehandling osv - for måske 40.000 kr på en bil til 20.000 kr - er det "drift" forventeligt alt sammen på privatbilen som så kan give fradraget % vis hvis man ikke tidl har valgt statens takst?
Omkring vinterdæk er de eneste sager jeg erindrer sager om værdien af fri bil, hvor vinterdæk er blevet betragtet som sædvanligt tilbehør. Her er vinterdæk i alle tilfælde tillagt bilens værdi.
Vælger man at få kørselsgodtgodtgørelse efter en fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel så er min opfattelse, at dine eksempler vil være driftsudgifter. Her må man så forvente at SKAT vil have det dokumenteret fordelingsprocenten via kørebog over 12 måneder.
Lige i forbindelse med denne tråd er det problematisk, at der ingen indkomst er. Betingelsen for kørselsgodtgørelse er normalt, at der har været en indkomst. Dertil at udgiften er afholdt før virksomhedsstart og i overvejende grad har privat karakter.
Trådstarter henviser indledningsvis til praksis omkring udgifter afholdt op til 6 måneder før virksomhedsstart. I afsnittet om forberedende handlinger før virksomhedsstart fremgår nedenstående:
Fra den juridiske vejledning afsnit: D.A.11.1.2.1 Forberedende handlinger
"...Der er ikke momsfradrag for goder, der er indkøbt til private formål af privatpersoner, der handler i egenskab heraf, selv om disse varer efterfølgende inddrages og anvendes i momspligtig virksomhed. Det er den egenskab i hvilken en person handler på indkøbstidspunktet, der endeligt afgør, om der indtræder fradragsret. Ved vurderingen heraf skal der tages hensyn til samtlige omstændigheder, herunder de indkøbte goders art og den periode, der er forløbet mellem erhvervelsen af goderne og deres anvendelse i den afgiftspligtiges økonomiske virksomhed. ..."