Hej, På forhånd tak. |
Hej.
Du må have nogle tal fra tidligere måneder - eventuelt fra samme periode sidste år - som du kan sammenligne med.
Mvh. Kasper
Hej, På forhånd tak. |
Hej. Du må have nogle tal fra tidligere måneder - eventuelt fra samme periode sidste år - som du kan sammenligne med. Mvh. Kasper |
Tak for svar. Jeg er bare i tvivl om, hvilke tal. Jeg har jo selvfølgelig mine kasserapporter, hvoraf min omsætning for den pågældende måned sidste år (februar) fremgår. Dette har jeg sendt dem, sammen med min gennemsnitlige omsætning på årsbasis. Jeg troede faktisk det ville være noget så simpelt, som at de gik ud fra dette. |
De skriver konkret, at jeg skal : " ...udregne hvad overskuddet for februar vil være - i snit. Det er jo altid et estimat. Men vi har brug for tallet, for at beregne et estimeret tab." Jeg ville jo tro, at jeg ville være berettiget til kompensation for den samlede estimerede omsætning, baseret på sidste års omsætning for samme periode. |
Prøv at snakke med dem en gang mere, for at få det specificeret lidt mere ud. Alternativt må du jo sende dem en resultatopgørelse fra perioden sidste år, som så skal tillægges inflation m.m. (hvilket nok er det, de vil gøre i deres beregninger...). |
Det ville være rart, hvis det forholdt sig sådan. Men du har jo heller ikke de samme udgifter, når din forretning holder lukket (vareforbrug, vand, varme, el, løn etc.). Så dét du skal have kompensation for, er dit overskud, som du estimeret set, kunne generere i den givne periode. Altså dit driftsoverskud fra dit forretningssalg med tillæg af din tabte løn (ingen salg = ingen penge til løn). |
Så det vil sige, at hvis jeg f.eks. sidste år trak løn ud til mig selv på 15.000 i februar, så kan jeg (baseret på sidste år) få godtgjort 15.000 i løn? Mine private udgifter er jo de samme, selvom jeg ikke skal betale de faste udgifter i min butik. En anden problemstilling er, at jeg i januar har afgivet ordrer på nogle varer, som skulle produceres fra bunden. Disse bliver sendt - og skal dermed betales - her i februar. Dvs. jeg har måske ikke et aktivt varekøb i februar, men et "forsinket" et (hvis det giver mening) De ordrer mangler jeg jo således penge til at betale, da jeg ikke har nogen omsætning. Kan jeg blive kompenseret for det, og evt. hvordan? |
nej du kan ikke få godtgjort løn - den kan man jo tage selvom man har underskud i princippet. Du må lave et regnskab der viser hvad dit dækningsbidrag er en normal måned - dine indtægter minus dine udgifter helt enkelt og det er så det du kan håbe at få godkendt som det tab du har. Du skal nok gøre det over en lidt længere typisk periode og så dele med antal måneder for at få det godkendt - med mindre de er glade nok for bare februar sidste år men det er nu ikke så let at lave over kun EN måned. Jeg tror det er vanskeligt at få kompensation i forhold til manglende likviditet til at betale varer med - det vil normalt blot være det tab du konkret kan vise - indtægter minus snit udgifter vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Meget enig John - hvis kompensation for likviditetsforskydning så må det være finansieringsomkostningen - renten..... |
Mit dækningsbidrag - altså min omsætning minus udgifter til indkøb af varer og fragt? Og det beløb der er tilbage til husleje og øvrige regninger, samt privatforbrug er mit overskud og dét de vil dække? |