|
Så er vi trådt ind i det kinesiske nytår og derved ind i det nye år "Rottens år".
Virksomheden MediaMouse blev først stiftet i 1999 og det er derved først til næste år at vi i MediaMouse kan fejre vores 10'ende år. Men Musen så dagens lys et år før - altså i 1998. Historien om vores mus starter en sommer for 11 år siden. Mig og min daværende kæreste var på Bakken sammen med en veninde. For at gøre en lang historie kort, så endte det med at jeg havde et tøjdyr med hjem derfra - en mus. Den fik en plads på hjørnet af mit skrivebord derhjemme. Vi springer så et år frem i tiden. På det tidspunkt fik jeg et ret voldsomt udbrud af en kronisk tarmsygdom og havde en hel del sygedage hjemme. Jeg arbejdede på det tidspunkt en del med 3D og var i gang med at lære det, dengang, nye stykke 3D-software "Maya" fra Alias. Kort forinden havde jeg fået fingre i animations-"biblen" over dem alle: "The illusion of Life" fra Disney. Bogen er en af de bøger der indgår i uddannelsen af nye animatorer og handler om de meget grundlæggende principper omkring det at puste liv i ellers døde ting. Et af eksemplerne som bliver gennemgået er mel-sækken; altså en ganske enkel sæk fyldt med mel. Sækken har hverken øjne eller mund, men alligevel vises der hvordan man kan skabe en sæk som er glad, sur, trist, forskrækket m.m. Dette går så videre ud i eksempler på f.eks. hvordan Pinoccio og lignende ellers døde figurer var skabt og animeret. Jeg blev rimeligt bidt af disse principper og den nye software var den perfekte platform til at prøve noget af dette af på. Men jeg manglede en "død" ting - og en sæk mel var ikke ikke helt tiltalende for min kreativitet. Så mit blik faldt på musen der sad på bordet. Til at starte med var modelleringen af musen meget lig det virkelige tøjdyr. Men hvad der fungerede som tøjdyr i virkeligheden viste sig ikke at være helt egnet til en computerskabt figur. Så jeg ændrede lidt på fasonen og gav den en lidt mere kartoffel/pære-agtig form. Så langt så godt. Men jeg var stadig ikke helt tilfreds. Bl.a. ørene var svære at få til at se rigtige ud på computeren. Så jeg endte med at ændre ørene til en lidt mere modellerings -venlig gummi-agtig form. Tøjdyret havde normale bamseøjne, men jeg savnede noget som kunne blinke og kigge i forskellige retninger. Så efter at have siddet og set et afsnit af muppetshow fik jeg en idé til øjnene. Efter et par timers modellering havde jeg fået nogle gode øjne på musen. Med nogle gummi-knurhår var selve grunddelen af musen på plads. Efter at have gennemlæst kapitlet i bogen nogle gange, så indså jeg at jeg stod foran en troværdighedsmæssig barriere hvad angik musens mobilitet. Walt Disney tog altid udgangspunkt i at ting kan bevæge sig, men ikke mere end deres fysik begrænser dem til. Det vil sige at en ting som ikke har ben eller vinger er begrænset til at orme sig frem, hopper eller lave andre underlige rokkende bevægelser for at komme frem. Mit tøjdyr havde ikke ben og den måde det bevægede sig på var ved at glide hen af bordet når jeg skubbede til det. Det ville jo ikke være holdbart for en animeret figur. Efter at jeg havde gået og tænkt over problemet i nogle dage fik jeg den ide at sætte hjul under musen - så kunne den jo køre og derved være meget mobil. Den ville kunne trille langsomt eller ræse afsted med gummiørne flappet ned langs kroppen pga. vindmodstanden. Men så var der jo lige en ny troværdigheds-detalje: Hvordan "køre"? På brændstof? Derfor endte musen med at blive forsynet med en optræksnøgle. Hvordan musen så bliver trukket op står hen i det uvisse. Men nøglen kan tages ud, ligesom musen også kan tabe den og derefter bruge en rum tid på at finde nøglen igen, da dens hukommelse ikke er helt god. På det tidspunkt var Musen født. Siden da er der ikke meget som er ændret på dens udseende. 3D-modellen er blevet konverteret til andre formater så den kan bruges i andre systemer. Der er lagt nogle faste detaljer fast omkring hvorledes øjne og øjenlåg bevæger sig i forhold til hinanden. Der er lagt en nøgle / hjul -ratio ind på 5:1 - der er ensbetydende med at en omgang på nøglen er lig 5 omgange på hjulene. I dag, 10 år senere, ser musen næsten ud som den gjorde dengang. Dens farve er dog for ca. 5 år siden ændret fra en floucerende lyserød til at være 90% magenta - det som de fleste vil kalde pink.
Så det var så historien om den lyserøde mus. Hvad fremtiden kommer til at bringe omkring Musen vides ikke, men én ting er sikkert - den vil altid være en fast del af vores virksomhed. Og så har vi da nogle småting i ærmet som vil dukke op i løbet af dette "Musen's år" /Jesper |
Tillykke lille mus

Jesper, hvornår udkommer den som tøjdyr?
Bliv gratis medlem