Hej, Jeg tænker på måske at starte mit eget lille hobby-investerings-selskab (ApS) og så indskyde mine krypto-valutaer som jeg har tjent rimeligt på. Sagen er at jeg nu har trukket ca. 75.000 DKK ud på min bank-konto (privat) og jeg ved at danske myndigheder ikke aner hvordan man skal beskattes af fortjeneste på bitcoins mv. Så nu tør jeg ikke trække mere ud. Tilbage har jeg nu online krypto-valuta-værdier for ca. 115.000 DKK i skrivende stund. Og hvad skal jeg gøre med dem? Jo, jeg tænker på at stifte et ApS - som fritids-investeringsselskab - og så skyde alle krypto-valuta-værdierne ind. Rent praktisk forestiller jeg mig dog lidt problemer, her kunne jeg godt tænke mig at høre jeres feedback: 1) Kan jeg godt stifte ApS'et billigt og kan jeg godt uden revision "indskyde" krypto-værdierne direkte som de er - uden først at risikere skattesmæk ved at være tvunget til at trække pengene ud på min private bankkonto og så senere skyde dem ind i ApS'et og så endnu engang "konvertere" til krypto-værdier? 2) Hvad er den billigste måde at komme i gang på, og kan jeg godt selv lave regnskab (jeg har haft regnskabslære fra min HD-uddannelse, men har ikke brugt det rigtigt) ? 3) Kan jeg godt hemmeligholde "omsætningen" eller hvad er "omsætningen" for et investeringsselskab? 4) Er det svært at få en firma (ApS) bank-konto til denne slags? Ellers så er det min opfattelse at tab og gevindst er efter lagerbeskatningsprincippet - altså hvert år, så må jeg læse op på regnskab eller måske spørge her - eller evt købe hjælp. Kommer der f.eks. et stort overskud, kan jeg så trække penge ud i enten løn eller udbytte. Går det tilsidst nedenom og hjem, er det surt - men ingen katastrofe, da alle aktiverne er tidligere gevindst på krypto-investeringer... Jeg ser rigtigt meget frem til at høre jeres erfaring/forslag/råd! mvh Martin |
Du kan ikke få fradrag på tab af kryptovaluta som tingene er nu.
Hverken som privat eller firma/selskab.
Udover det der er en del banker som ikke tillader kryptovaluta , danske bank , Nordea osv.
Her snakker jeg at man sælger bitcoin på på en børs og træk dem ud til ens bank konto
Men der er andre banker der tillader det også.
Jeg tror nok du vil kunne brug bitcoin til at skyde ind i et aps.
Men der er en anden måde at handle med kryptovaluta som alle banker tillader det ( danske BANK,Nordea osv) og det er også mere sikkert for undgå hacking, glemte koder og glemte backup.
Der findes værdi papir som følger bitcoin kursen.
Og hvis du bliver hacket på din erhverv konto , kan du få det dækket af en netbank forsikring.
Jeg er selv gået fra at handle med kryptovaluta direkte til jeg handler værdipapir på børsen der følger kursen på eksempelvis bitcoin.