Daniel Du kan altid få gratis hjælp hos eksportrådet under udenrigsministeriet. Deres eksport teknikere vil med all sandsynlighed kunne svare dig mere eksakt på dine spørgsmål. |
Daniel, her er hvad jeg som sælger ville gøre i det førnævnte tilfælde.
1) Nej, jeg ville ikke returnere kundens toldomkostninger, da varen er købt i min shop excl afgifter. Det må være kundens opgave at søge at få evt told mv returneret.
2) Hvis varen kommer retur grundet manglende afhentning ville jeg tiibyde kunden at lave ny levering mod at vedkommende betaler fragtomkostningerne.
Hvis kunden fortryder købet ville jeg handle i overensstemmelse med de salgs- og leveringsbetingelser der fremgår af min shop. Dvs at jeg her ville have fastsat om kunden får 100% dækning for vare + fragtomkostninger, eller kun vare når varen ikke ønskes modtaget.
Med hensyn til risiko med samhandel med USA, er det så ikke lidt en myte med alle erstatningssagerne. Er det ikke snarere nogle færre voldsomt eksponerede sager der bliver hævet frem igen og igen.
Hvad er gennemsnits størrelsen på de erstatninger der udbetales, og hvilke betingelser skal sædvanligvis være opfyldt for at et erstatningskrav normalt får medhold.
Kunne være interessant såfremt der var nogle der havde kolde fakta omkring dette!