Jeg har netop modtaget mit CVR nr og er registreret med enkeltmandsvirksomhed Før jeg er klar til at sælge mit produkt forestår en del investering Besøge producent, modtage samples, købe et tilpas stort udbud markedsføring i form af digitalt visitkort opsøge potentielle B to B kunder, jeg forventer ikke at være klar før primo 2018 - mit spørgsmål Kan jeg trække veldokumenterede udgifter fra før der er en omsætning ?
Skal måske lige tilføje, at jer er gået på pension her for nogle måneder siden , og jeg er således ikke afhængig af at skulle leve af denne virksomhed. Jeg har en klar plan med tempi og strategi , før jeg vil fremvise mine varer - Shyrdaks, Nomadetæpper fra Kyrgyzstan
Den lidt længere: Når jeg har virksomhed, kalder jeg det ikke at trække fra. Jeg ville jo så ikke have noget at trække det fra. Som firma har jeg indtægter og udgifter. Hvis du kan godtgøre overfor Skat, at din virksomhed er dannet for på længere sigt at give overskud, kan du udgiftsføre alt relevant, og du kan få moms retur. Selvom det kikser i den sidste ende, skal du ikke tilbagebetale noget.
Hvis du er skarp, laver du en forretningsplan, hvis du da ikke allerede har gjort det. Samtidig skriver du formål ned for alle møder, transport osv., så du kan huske det i 2023, hvis nogen (=Skat) kommer og spørger ind til det.
Jeg kan forstå at det bliver en form for hobbyvirksomhed, da "pension" er dit hovederhverv? Tænk derfor nøje over hvad du trækker fra. Køb af varer, betale hjemmeside mv. er helt ok, men en rejse til Kyrgyzstan, tror jeg ikke SKAT vil acceptere.
men en rejse til Kyrgyzstan, tror jeg ikke SKAT vil acceptere.
Hvis rejsen er 100% erhvervsmæssig, så vil de selvfølgelig det. Hvis det er både privat og erhvervsmæssigt, kan du skønne, at det f.eks. er 60/40 og så bogføre derefter.
Lad os lige se på det med Hobbyvirksomhed. Det er reelt ikke en virksomhedsform men en skatteberegning. Den går ud på, at hvis du IKKE kan vise du driver virksomheden seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje, så vil du ikke få fradrag for et underskud. Fradrag ned til 0 men ikke for underskud. Det kan ske enten ved at noget er en klar hobby, eller ved at der ikke er en egentlig omsætning og ikke noget der tyder på, man driver virksomheden erhvervsmæssigt
Det betyder dog ikke i start år, at man ikke kan have udgifter, og så længe de er taget for senere overskud og man driver klart med det som mål, så er der fradrag
Også her kan du læse meget mere om regnskab, og den slags regler + hvad er debet og kredit, status og drift, mellemregning dog for noget, og betaler man løn i personlig virksomhed og en masse starter stof i e bog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html god vind med det John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Om rejseudgifter til Kyrgyzstan kan betragtes som en
udgift / trækkes fra, afhænger vel ikke af, hvorvidt virksomheden defineres som " hobbyvirksomhed" eller ej ???
Den personlige kontakt til kvinderne, der fremstiller tæpperne, er et vigtigt element i min planlagte markedsføringstrategi og salgsfremstød, idet tæppernes historie og fremstillingsproces skal understøtte salget af tæpperne. kvinderne skal interviewes , historien fortælles og der skal tages fotos mv.
Så hvorfor tvivler du på, om SKAT vil godkende denne udgift?
Sålænge du kan sandsynliggøre at der ikke er helt eller delvist ferieformåål - f.eks. Med kopier af stramt rejseprogram med møder og aftale OG du klart gør det for at skabe et overskud, så vil du få fradrag
Der er ikke en facitliste, du må selv afgøre om du kan overbise om, at rejsens formål alene var at skabe et overskud og dermed også meget gerne FÅ det overskud, så er fradrag OK
Du kan omvendt godt forestille sig en pensionist der gerne vil til Peru og nyde en 14 dages tur rundt i landet. Måske den så skal trækkes helt fra fordi pensionisten vil sælge lidt Peru håndværk. JA det kan lade sig gøre bare skat kan overbevises om rent firmaformål og ikke andet og overskud for øje, men det kunne også- med mindre god dokumentation og ikke rigtigt overskud, være et klart problem
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har netop modtaget mit CVR nr og er registreret med enkeltmandsvirksomhed
Før jeg er klar til at sælge mit produkt forestår en del investering
Besøge producent, modtage samples, købe et tilpas stort udbud markedsføring i form af digitalt visitkort opsøge potentielle B to B kunder, jeg forventer ikke at være klar før primo 2018 - mit spørgsmål
Kan jeg trække veldokumenterede udgifter fra før der er en omsætning ?
Mvh lene søndberg
Shyrdak.dk