Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må kun tjene 12k udover SU - hvad gør jeg

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har muligheden for at tjene over 12.000 kroner om måneden, som grænsen går ved, når man er på SU.

Hvad er mine bedste muligheder for at tjene mere - uden at jeg skal betale SU tilbage? 

Findes der en let måde at undgå dette ved at skifte et bestemt type selskab eller andet?

Håber I kan hjælpe :)

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved personlig ejede virksomhed (PMV og enkeltmandsvirksomhed) kan du bruge virksomhedsskatteordningen, og gemme overskud i opsparet overskud.

Ved selskaber (ivs, aps mv.) kan du lade være med at udbetale mere løn end de 12.000 kr.'s grænse.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

tommyanders212:

Jeg har muligheden for at tjene over 12.000 kroner om måneden, som grænsen går ved, når man er på SU.

Hvad er mine bedste muligheder for at tjene mere - uden at jeg skal betale SU tilbage? 

Findes der en let måde at undgå dette ved at skifte et bestemt type selskab eller andet?

Håber I kan hjælpe :)

Du kunne jo også bare leve af din indtægt, og vælge SU fra!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frederik-N:

Ved personlig ejede virksomhed (PMV og enkeltmandsvirksomhed) kan du bruge virksomhedsskatteordningen, og gemme overskud i opsparet overskud.

Ved selskaber (ivs, aps mv.) kan du lade være med at udbetale mere løn end de 12.000 kr.'s grænse.

Jeg mener bestemt ikke man må bruge VSO ved PMV faktisk - men har ikke lige tid til at lede det frem men i alle fald giver det jo ikke mening da omsætningen jo så max er ca 4.500 om måneden og vor ven vil over 120000. Hvis f.eks. Whiskey læser med, kunne det være sjovt lige at afklare, om VSO må bruges i PMV

Jeg mener begrundelsen er at netop de 50 t ofte er en af tommelfingerreglerne for hvornår en virksomhed er tilstrækkeligt seriøst drevet til VSO? 

Ellers helt enig - VSO i personlig virksomhed har den fordel, at man kan vente med at vælge det til man ser OM man faktisk ramte over SU grænsen og kan være lidt billigere end selskaber hvor man kan undlade løn over grænsen

Erhvervsblogger som plejer at være vel orienteret skriver det med VSO i PMV som;

Kan man anvende virksomhedsskatteordningen (VSO) til en PMV?

Som udgangspunkt kan du ikke få lov til at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen. Denne ordning gør det muligt at lade nogle af pengene stå i virksomheden, og blive mildere beskattet. Når man så har lyst til at hæve pengene, bliver resten beskattet. Det er en god opsparingsmulighed for enkeltmandsvirksomheder, som f.eks. kan anvendes hvis man ikke vil tjene mere end sit SU fribeløb under uddannelse.

Grunden til at denne ordning om udgangspunkt ikke er relevant for PMV, er at VSO kræver at man kører en seriøs virksomhed hvilket også omfatter en lidt højere omsætning.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke noget med, at man har et bestemt antal SU-klip til videregående uddannelse? I så fald, kan du vist fravælge SU i en periode, og derved spare på klippene, som så kan bruges senere hen.

Hvis ikke det er muligt, så synes jeg da du skulle fravælge SU'en.

At sidde og spekulere i hvordan man bedst kan malke de offentlige kasser, er da slet ikke i tråd med god iværksætterskik Big Smile

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som Fru Hartmann & Tim siger...
Hvis du tjener mere end du burde, skulle du seriøst overveje at leve af dét og lade en anden person, som reelt har brug for det, få den SU.
Det her er jo en af de store grunde til at der ikke er nok penge til de mennesker som virkelig mangler dem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg forstår nogen mener at kan man klare sig, skal man klare sig men:

Vi har en lovgivning, skat, moms, SU, dagpenge, kontanthjælp osv, og hvis lovens fædre har sagt man må gøre det ene eller andet, så synes jeg ikke man skal gå med bøjet hoved, når man følger loven.

Man får hverken mere eller mindre ud af sin SU end alle andre, og man betaler fuld skat af hele sin indtægt - blot forskudt til det tidspunkt man selv får penge i lommen.

Er lønnen efter uddannelsen så høj, og er det sparet godt op under måske 7 uddannelsesår, ja så er risikoen for topskat på alt det der er sparet op og ikke udbetalt tilmed stor.

Rige mennesker kan have en meget høj løn, og nøjes med bundskat ved i en årrække at indbetale ubegrænset på livrente, det giver ikke så mange protester lige som mange køber hus og trækker renterne fra med skattefradrag som så går fra de penge der er til resten af samfundet, og man kunne blive ved. 

Så længe man holder sig inden for de linjer som lovgiverne har tegnet, så skal man ikke behøves føle sig som snylter synes jeg.

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle jeres svar :)

Det er fordi jeg har et studiejob, hvor lønnen er 9000kr om måneden (før skat) og derudover tjener jeg så (for tiden) ca. 4000 kroner ved siden af på mit eget projekt.

Så det ville jo være dumt at vælge SU'en fra, tænker jeg (den er 5252 ubetalt).

Men bare for at blive afklaret? Kan man undslippe at betale SU tilbage? Blev lidt forvirret i tråden.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvordan er din nuværende konstruktion? Du er lønmodtager (9.000kr), studerende (SU) og så har du et projekt (4.000kr). Det ville for mig være nærliggende at få dit projekt over i et selvstændigt selskab. Se denne artikel. 

Jeg ser heller ikke de store moralske problemer i, at du indtægts- og skatteoptimere inden for de rammer der nu er lagt...

Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)