Hej derude, Jeg har været passiv bruger her på siden igennem længere tid og nyder at læse med på sidelinjen. Nu har kæresten valgt at hun vil starte webshop - og det har hun gjort :-) Fedt! men wow, sikke en verden der åbner sig. Navnlig SEO har jeg kastet mig lidt over, og prøver at hjælpe hende med, selvom min fritid er begrænset grundet mit virke som revisor. Jeg hæfter mig ved, efter at have læst flere bøger og et utal af indlæg, blogs mv. omkring emnet og efter selv at have siddet og prøve at optimere på dette, at det fremstår som en meget svær og næsten tabt kamp at klare på egen hånd med mindre man har dyb dyb indsigt. Hvad tænker i andre om emnet? En ting er meta tekster på varer, sider, "onpage" optimering, sidestruktur og interne links, men navnlig ved link-building føler jeg, at det er svært at komme til fadet i et semihårdt marked. De øvrige konkurrenter har flere års forspring, har taget fat i relevante fora´er og blogs og fået deres linkjuice. Handler SEO i dag om dybe lommer? I tidernes morgen, år 2010 havde jeg en blog om privatøkonomi og dengang kom jeg ret nemt på side 1/2 på google på gode søgeord såsom "bedre økonomi" "god økonomi" mv. Dengang brugte jeg meget kateloger og tagging, meta tekst - i dag skal der meget mere substans bagved. Kender i evt. til nogle gode værktøjer til at spore indgående trafik på www.pindus.dk således man kan se, hvilke google termer der er brugt af brugerne? Jeg har sat google webtool op, men så længe siderne ikke er indekseret endnu, så er det vel ikke et komplet billede man opnår? Mange hilsner |
Hejsa,
Fedt at du vil hjælpe din kæreste med hendes online succes :-)!
SEO er som du selv skriver en stor verden af muligheder, udfordringer samt generelt en stor arbejdsbyrde. Reelt handler det først og fremmest om at I finder de søgeord der kunne være relevante for hende. Dette gøres bedst via Google Keywordplanner (AdWords-værktøjet). Her kan I søge mdr. volumen på diverse søgeord som I måtte finde relevant.
Endvidere skal I have koblet Google Analytics på sitet. Her kan I spore alt trafik ift. kilden, sessionsvarrighed, samt afvisningsprocent. Super gunstigt på alle parametre ift. den løbende optimering.
Hvis din kæreste sælger et produkt som udbydes i stort antal, så vil det selvfølgelig kræve mere arbejde, end hvis hun har et mere unikt produkt. Derfor bør I selvfølgelig overveje hvor arbejdet ligges bedst. Overvej evt. andre medier som Google Shopping, AdWords, Facebook mv.
Send mig gerne en mail på simon@erhvervshjemmesider.dk ift. sparring samt evt. assistance. Vi er Google Partner, og klædt godt på til dette.
Held og lykke med det hele :-)