Hej! Jeg går med tanken om at åbne en consignment store, altså en slags butiksvindue hvor folk kan sælge deres varer og så tager jeg en procentdel. Lad os sige en varer sælger til 1000kr og jeg tager 25%, så 750kr betales tilbage til oprindelige indehaver af varen. Skal der betales moms og skat af det fulde beløb (1000kr) eller er det kun er den egentlige profit (250kr) det skal gøres fra? Jeg håber I kan være behjælpelige :) |
JonasThorsen:Hej!
Jeg går med tanken om at åbne en consignment store, altså en slags butiksvindue hvor folk kan sælge deres varer og så tager jeg en procentdel. Lad os sige en varer sælger til 1000kr og jeg tager 25%, så 750kr betales tilbage til oprindelige indehaver af varen. Skal der betales moms og skat af det fulde beløb (1000kr) eller er det kun er den egentlige profit (250kr) det skal gøres fra?
Jeg håber I kan være behjælpelige :)
Det drejer indledningsvist om hvordan ud opsætter konceptet. For er der blot tale om en slags henvisningsprovision eller er der "de facto" tale om varesalg.
Hvis det eneste du gør er at tage imod ordren via dit "udstillingsvindue" og det derefter er sælgeren af varen som tager sig af forsendelse direkte til kunden, så skal du kun fakturere sælger de 250 kr. (dvs. 50 kr. i moms).
Er det derimod dig som også sælger varen (ud fra din beskrivelse tror jeg ikke du har tænkt det sådan), altså varen sendes til dig og du videresender til slutkunden så skal du også fakturere kunden 1000 kr. (250 kr. i moms) og til gengæld modregner du så også købsmomsen når der kommer en faktura fra sælger til dig på 750 kr.