Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Consigment store. Hvad skal man betale moms af?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg går med tanken om at åbne en consignment store, altså en slags butiksvindue hvor folk kan sælge deres varer og så tager jeg en procentdel. Lad os sige en varer sælger til 1000kr og jeg tager 25%, så 750kr betales tilbage til oprindelige indehaver af varen. Skal der betales moms og skat af det fulde beløb (1000kr) eller er det kun er den egentlige profit (250kr) det skal gøres fra? 

Jeg håber I kan være behjælpelige :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:09

JonasThorsen:

Hej!

Jeg går med tanken om at åbne en consignment store, altså en slags butiksvindue hvor folk kan sælge deres varer og så tager jeg en procentdel. Lad os sige en varer sælger til 1000kr og jeg tager 25%, så 750kr betales tilbage til oprindelige indehaver af varen. Skal der betales moms og skat af det fulde beløb (1000kr) eller er det kun er den egentlige profit (250kr) det skal gøres fra? 

Jeg håber I kan være behjælpelige :)

Det drejer indledningsvist om hvordan ud opsætter konceptet. For er der blot tale om en slags henvisningsprovision eller er der "de facto" tale om varesalg.

Hvis det eneste du gør er at tage imod ordren via dit "udstillingsvindue" og det derefter er sælgeren af varen som tager sig af forsendelse direkte til kunden, så skal du kun fakturere sælger de 250 kr. (dvs. 50 kr. i moms).

Er det derimod dig som også sælger varen (ud fra din beskrivelse tror jeg ikke du har tænkt det sådan), altså varen sendes til dig og du videresender til slutkunden så skal du også fakturere kunden 1000 kr. (250 kr. i moms) og til gengæld modregner du så også købsmomsen når der kommer en faktura fra sælger til dig på 750 kr.  

Tilmeldt 27. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:32

Hej Jesper, tusind tak for svaret!

Det er faktisk tænkt som en fysisk butik. Dvs. jeg køber ikke varen af ''sælger'', men har varen i min butik og bliver den solgt vil jeg betale de - i dette tilfælde - 750kr til køber. Hvilken regel gælder så? 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:46

JonasThorsen:

Det er faktisk tænkt som en fysisk butik. Dvs. jeg køber ikke varen af ''sælger'', men har varen i min butik og bliver den solgt vil jeg betale de - i dette tilfælde - 750kr til køber. Hvilken regel gælder så? 

Dermed siger du også at du køber varen af "sælger" og videresælger til den højere pris. Du skal betale salgsmoms af bruttosalg, men fratrækker købsmomsen, som fremgår af faktura fra "sælgeren"

Din kunde får formetligt også en kvittering fra din virksomhed hvorpå der er specificeret at moms er inkluderet af bruttoprisen

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 13:53

JonasThorsen:

Det kan godt være du ikke som sådan køber varen af sælger, men du har varen i din besiddelse og dermed umiddelbart samme ret som en ejer til at råde over varen. Og om der ligger en decideret kommisionsaftale eller ej, ændrer (i min optik) ikke på at din butik foretager leveringen af en vare og dermed er momspligtig af den fulde salgssum for varen. Følger af momslovens § 4 eller §4, stk. 3.

Dvs. jeg mener du skal lave en faktura til kunden på 1000 kr., hvoraf salgsmoms er 200 kr. som du skal betale. Samtidig skal du have en faktura fra sælger på 750 kr., hvoraf købsmoms for dig udgør 150 kr., eller som alternativ udstede et afregningsbilag på samme beløb.

Nettoset i forhold til moms kommer du kun af med 50 kr. (samme beløb som hvis du bare fakturerede de 250 i provision).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35

Jesper_nl:

Samtidig skal du have en faktura fra sælger på 750 kr., hvoraf købsmoms for dig udgør 150 kr., eller som alternativ udstede et afregningsbilag på samme beløb.

Nettoset i forhold til moms kommer du kun af med 50 kr. (samme beløb som hvis du bare fakturerede de 250 i provision).

det forudsætter jo så, at sælger er momsregistreret her (har ikke gennemlæst nok til at se om det er tilfældet)

Ellers er afregningsbilaget jo på 750 kr UDEN moms- I så fald skal aftalen nok have en anden ordlyd - så hvis varen koster 1000 kr i butikken med moms - så er det 800 kr der er grundlaget for de 75% og så er det 600 kr sælger skal have. 75% af butikkens pris ekskl. moms.

Her kunne det vel også lyde som oplagt ting med brugtmoms hvis alt købes af private uden moms, hvor momsen kun skal beregnes af fortjenesten - men så er reglerne jo specielle http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

er det fra momsregistrerede varen kommer, så er det helt som Jesper beskriver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 15:51

Cookie - John Hannover:

det forudsætter jo så, at sælger er momsregistreret her (har ikke gennemlæst nok til at se om det er tilfældet)

Det ved jeg heller ikke, men ja hvis omsætning ikke runder de 50 t.kr. så er nærmest hele denne diskussion nytteløs. Men mon ikke en butik som denne bliver momsregistreret fra starten, den vil jo lynhurtigt nå registreringsgrænsen, og i øvrigt slippe for en diskussion af om afregningsbilag osv. er med/uden moms.

Cookie - John Hannover:

Her kunne det vel også lyde som oplagt ting med brugtmoms hvis alt købes af private uden moms, hvor momsen kun skal beregnes af fortjenesten - men så er reglerne jo specielle http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

Man kunne godt forestille sig denne ordning komme i brug, særligt hvis dem der gerne vil sælge deres varer er ikke momsregistrerede personer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Det ved jeg heller ikke, men ja hvis omsætning ikke runder de 50 t.kr. så er nærmest hele denne diskussion nytteløs. Men mon ikke en butik som denne bliver momsregistreret fra starten, den vil jo lynhurtigt nå registreringsgrænsen, og i øvrigt slippe for en diskussion af om afregningsbilag osv. er med/uden moms.

jeg mente at afregningsbilaget til ejeren af varen (som sælger) som du nævnte som 750 kr INKL moms jo kun skal være 750 kr inkl moms hvis ejeren af varen er momsregistreret

jeg TROR butikken eller hvad det er her - givet er momsregistreret og sælger for f.eks. 1000 kr inkl moms = 800 kr ex moms
jeg TROR derimod ofte ejeren af varen ikke er momsregistreret, og derfor skal det så være 75% af de 800 kr - = 600 kr i afregningsbilag i så fald og det er der jeg har brugtmomsen ind over som nok naturligt valg rent faktisk som f.eks

vare 1000 kr salg køb 600 kr og moms så 20% af de 400 = 80 kr i moms frem for 200 kr - men jo med omhyggelig brug af brugtmoms

Men jo gæt

vh John H

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 16:37

Jonas det der står fast er at du skal betale moms af brutto omsætningen. Men ellers er der jo flere måder man kan stille det op på.

En model er at salgsprisen på 800 kr. deles op så du får 25% altså 200

En anden model er at du vil have 25% af bruttobeløbet altså 250kr., der dog medfører at sælger kun får 550kr.

Men man kunne jo godt argumentere for at du skal have 25% af sælgers nettosalgspris som i eks. 1 vil give dig en avance på 150kr og varen kan så sælges til ca. 940kr.

Hvis du får 25% af nettosalgsprisen fordyrer du jo faktisk produktet med 33% og det vil gøre det mindre attraktivt. Husk på at hvis sælger får 600 og skal tjene 200 ligesom dig så er indkøbsprisen 400. Dermed bliver kundens pris 250% af varens egentlige værdi. Jeg ved ikke om det er alle varetyper der kan sælges så nemt. F.eks. vil 20øl til 80kr. have en indkøbspris på ca. 30kr. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre. Er indkøbsprisen 50kr. så vil du forsøge at sælge 20øl for 125kr. mens konkurrenten sælger dem til 80.

Det vil ikke være klogt med en fast avance.

Jeg tror nærmere du skal udregne hylde meterne og tage en pris i forhold til hvor meget de fylder. Så hvis du har 200m2 butiksareal har du måske 1000 meter hylder i 4 lag. Hvis du har omkostninger for 60000 og skal have 50% margin så koster en hyldemeter 90000/4000 = 22,5kr.

Men det er blot et forslag

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)