Dinero har valgt, kun at gøre deres guides tilgængelige for Pro medlemmer, så jeg kan desværre ikke læse den.
Jeg kan se under kontoplanen at der er konto "3160 Kørsel i egen bil (kilometergodtgørelse)", som jeg er ret sikker på at jeg skal benytte. Men hvordan gør jeg det egentligt ? Lad os sige jeg har kørt for 10.000 kr. Så tror jeg at jeg i finansbilaget skal vælge konto 3160 og skrive 10.000 kr, men hvad skal der så stå som modkonto ?
- Kim -
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.
Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag.
Du kan også springe det over - og bare regulere dit resultat ned med beløbet og så er der som jeg husker det en ekstra rubrik i udvidet selvangivelse til brug for beløbet. Det er som ikke et krav du skal tage det i regnskabet for personlig virksomhed
Dinero har smart funktion til det faktisk- hvor modpost ligger i egenkapitalen
Jeg vover at kopiere fra deres hjælpefil
Som ejer af en personligt ejet virksomhed må du IKKE udbetale kilometergodtgørelse direkte til dig selv. Kilometerpengene har du et skattefradrag for – det skattefradrag kan du få på to måder. Det er vigtigt, at du kun gør én af delene.
Ved at bogføre din udgift til kørsel i dit regnskab. Det er vores klare anbefaling at bruge denne metode, da der ellers er stor risiko for, at du glemmer dit skattefradrag Mere om dette nedenfor.
Tage det som et skattemæssigt fradrag på din selvangivelse. Lad os tage et eksempel. Hvis du fx har et overskud på 100.000 kr., og du har kørsel for 10.000 kr. i løbet af året, skriver du blot 90.000 kr. i overskud på din selvangivelse. Gør du det på denne måde skal du altså ikke bogførenoget i dit regnskab. Tilbage til punkt 1. Vælger du at bogføre din kørsel som en udgift i dit regnskab, nedskriver det automatisk dit resultat, og giver dig derfor automatisk dit skattefradrag.Du bogfører din kørsel som vist i nedenstående: Bogføring -> Opret bilag -> Under diverse, vælg Finansbilag -> Udfyld bilaget som vist i nedenstående. Vi modposterer på 60100: Egenkapital Primo, da du som nævnt ikke må udbetale kørepenge til dig selv som ejer af en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S. I eksemplet har vi kørt 1.000 km. i løbet af året.
Som du nok er blevet klar over må du ikke direkte udbetale kilometergodtgørelse til dig selv. Når vi siger direkte så er det fordi, at du gerne må udbetale værdien af din kilometergodtgørelse til dig selv – det må bare ikke gøres via konto 3160: Kørsel i egen bil. Ønsker du at udbetale værdien til dig selv, så skal du bogføre den som en “Hævet Privat” – altså som du normalt udbetaler løn til dig selv. Du finder “Hævet Privat” skabelonen under fanen Bogføring.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg mener også at der i ens selvangivelse er et felt for kørsel. Burde det ikke være nok, kun at udfylde det felt med min kørsel, og så holde mit Dinero-regnskab fri for kørslen ?
Ellers tænker jeg at gøre som i punkt 1, ved at bogføre min kørsel i Dinero-regnskabet. Men skal jeg så ikke tilføje min kørsel på min selvangivelse ? Det fornemmer jeg lidt, at jeg ikke skal.
- Kim -
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Jeg mener også at der i ens selvangivelse er et felt for kørsel. Burde det ikke være nok, kun at udfylde det felt med min kørsel, og så holde mit Dinero-regnskab fri for kørslen ?
Ellers tænker jeg at gøre som i punkt 1, ved at bogføre min kørsel i Dinero-regnskabet. Men skal jeg så ikke tilføje min kørsel på min selvangivelse ? Det fornemmer jeg lidt, at jeg ikke skal.
- Kim -
Jo det er nok at reducere resultatet med kørepenge og så angive beløbet i rubrikken for det i udvidet selvangivelse
Du skal givet uanset Dinero automatik stadigt opgive det i den rubrik da skat jo ellers ikke kan se at du har anvendt kørepenge som nedsættelse af resultatet
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak John. Men jeg er stadig lidt i tvivl om dit seneste svar til mig.
Jeg har i øjeblikket ikke bogført min kørsel i Dinero og har jo et overskud stående for 2016. Jeg tænker, at jeg blot kan nøjes med at indtaste mit overskud og min kørsel på min selvangivelse, og så klarer SKAT resten af udregningen. Så kan jeg droppe at indtaste min kørsel i Dinero. Burde det ikke være nok ?
- Kim -
Jeg lavede lige en hurtig test i mit test-regnskab.
Lad og sige jeg har et overskud på 100.000 kr, og jeg i Dinero bogføre kørsel for 10.000 kr. Så kan jeg se at min overskud falder til 90.000 kr. Så burde det vel bare være, at oplyse et overskud på 90.000 kr på min selvangivelse - og så naturligvis ikke nævne noget om kørsel på min selvangivelse.
- Kim -
Jeg lavede lige en hurtig test i mit test-regnskab.
Lad og sige jeg har et overskud på 100.000 kr, og jeg i Dinero bogføre kørsel for 10.000 kr. Så kan jeg se at min overskud falder til 90.000 kr. Så burde det vel bare være, at oplyse et overskud på 90.000 kr på min selvangivelse - og så naturligvis ikke nævne noget om kørsel på min selvangivelse.
- Kim -
nej for det svarer jo til at du tager det som udgift direkte i regnskabet og det må du ikke rent faktisk. Det skal tages som fradrag og du skal helt sikkert opgive selve beløbet til skat i særrubrikken
Selvstædndige med personlig virksomhed må IKKE bare udbetale sig kørepenge via udgift da skat vel mister en kontrol mulighed når der tages penge ud som udgift - og rubrikken i udvidet selvangivelse skal netop angive det beløb
vh John H
Men som jeg lige beskrev, med at indtaste for 10.000 kr kørsel i Dinero, så mit overskud går fra 100.000 kr til 90.000 kr, er jo som der selv står i Dineroøs guide, punkt 1 - som du copy/pasted.
Jeg tror jeg vælger at indtaste min kørsel + overskud i min selvangivelse, og så friholde Dinero for min kørsel.
- Kim -