korrekt - det ville det også gøre hvis du tog det som udgift og hævede pengene - som man ikke må for skat - det som de gør smart om noget - er at det i stedet for at gå mod udbetaling direkte går i egenkapital primo. Så kan man om man vil jo hæve selv, men det letteste er efter min mening bare at tage det over skatten - og uanset hvad skal beløbet i den særlige rubrik til kørselsgodtgørelse ved selvangivelsen Du kan fra min blog om kørselsgodtgørelse se min skriftlige korrespondance med skat - jeg spurgte: Hvordan forholder man sig til kørepenge i personlig virksomhed.
Skats juridiske vejledning http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061753&chk=211047s og jeres angivelse under pt A i http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm siger klart, at selvstændige IKKE må udbetale kørepenge som udgift men skal tage disse som FRADRAG i personlig indkomst (skatteregulering) Er der nye tider, hvor skat accepterer, at også f.eks. enkeltmandsvirksomheder må tage beløbet som udgift direkte i regnskabet og udbetale det - modsat at tage det som fradrag? Mange synes jo det er mere naturligt at tage det som udgift og udbetale, og jeg hører flere sige, at skat nu fuldt accepterer man tager det som udgift i regnskabet og udbetaler det til sig selv over firmaet - i stedet for at tage det, som loven siger - som fradrag Kan det mon besvares skriftligt her? på forhånd altid tak for gode svar Og fik følgende klare svar:
Hej John
Nej det kan ikke bekræftes her. Man skal tage det som et fradrag. Med venlig hilsen Rune Hedegaard Jeg spurgte så igen om man blot kunne modpostere på en særkonto i status - frem for udbetaling: Skal der så modposteres på en konto for kørepenge i status, når det udgiftsføres men ikke udbetales, således at det jo derved fremkommer som fradrag?
Svar - Ja det lyder som mulig god løsning Der er tale om en skattemæssig postering, som er med til at reducere det skattepligtige overskud og det udbetales ikke.
--------- Fordelen er Dinero er så vidt jeg forstår en nulstilling ved skift af regnskabsår da årets resultat i princip "nulstiller" - men jeg ville tage det selv i selvangivelsen - lige så let vh John H |
Gør som Thomas skriver krediter privat eller mellmregning