Jeg skriver for at bede om vejledning til hvordan jeg skal bogføre mine indtægter. Håber jeg kan beskrive min situation så det giver mening. Jeg er selvstænding fysioteraeput som er indlejer på en klinik. Jeg betaler derfor indleje pr måned baseret på dannede regninger for de behandlinger jeg har udført på klinikken. Indlejen beregnes på dannede regninger og ikke betalte regninger, der er derfor et tab/underskud når patienter ind imellem ikke betaler deres andel/regning. hVad gør jeg med dette tab? Er det en del af underskuddet? mvh Christina |
chrilil:Kan jeg "nøjes"med i mit regnskab at bogføre det honorar fra sygesikringen og som er indsat på min konto, som indtægt, og den indlejeandel, som klinikken har udregnet at jeg skal betale, som udgift, eller skal jeg påføre det reelle tal.
Jeg går ud fra, at du mener "DE reelle tal". Generelt gælder det, at du skal kunne "spore", altså dokumentere, alle opsummerede beløb. Som jeg ser det, kan du også dette her, så du kan nøjes med at bogføre indtægten og udgiften. (Du spørger ikke til moms, så det vil jeg ikke forholde mig til) Du skal dog være opmærksom på årsskiftet, hvor indtægter og udgifter skal føres for det år, de gælder. Ubetalte regninger skal således også indtægtsføres i året, hvor de er udstedt og stå som ubetalt (i debitorer) i årsafslutningen. De kan først tabsføres, når kunden har fået de lovmæssige rykkere, stadig ikke har betalt, og du erklærer beløbet 'uerholdeligt' el.lign.
Jeg håber, at mit svar giver mening :-)