Tak for dit hurtige svar, jeg bemærker at du også har væet inde over mit tidligere spørgsmål ang sommerhus. Jeg må sige at jeg er glad for og imponeret over dit engagement her på Amino. Det sætter jeg (og helt sikker også andre) stor pris på.
For at svare på dit spørgsmål, så vil den tyske firmabil køre efter banket 21.022 der siger at hvis en udenlandsk arbejdsgiver stiller en bil til rådighed, så må jeg køre i den hvis enten kilometer eller dagskriteriet er opfyldt. Jeg kører 3500km hver måned til/fra HH og i modsætning til andre regler så gælder dagskriteriet at det tæller for en udenlandsdag, hvis jeg blot i løbet af dagen har været i udlandet. Dvs søndag, man, tirs, ons hver uge. Derudover kører jeg max 1000km selv udover de 3500km til/fra arb.
Som sagt bliver det lidt besværligt med indkomst skat, og specielt det faktum at min tyske kunde prøver at køre mig over på en fuldtidskontralt og udvande min virksomhed, hvilket jeg kæmper stærkt imod.
Det er jeg glad for at du siger for jeg har intet gjort ved mit holding i den tro at det var ligemeget. Nej jeg har ikke checket mig e-boks på holding (jeg har fandme så mange e-boks efterhånden og der er altid fartbøder når jeg åbner dem:(
Men jo, det skal jeg klart ha styr på, tak for tippet.
I kan sikker læse at jeg er en ganske alm ekstrovert person uden sans for detaljer, men en go sælger :)
Jeg har boet i Tyskland og arbejdet i dk , så kender lidt til de danske regler omkring tysk bil og Danmark
Jeg tror ikke helt på den med at du som deltids ansat i Tyskland må benytte en tysk bil til at køre frem og tilbage
Reglerne er meget strenge og bliver set grundigt efter , det er først for nyligt blevet lovligt at lade en bosiddende i Danmark køre en tysk bil hvis og kun hvis den tyske bil ejer er med i bilen
Husk også det er kun en tur til bageren i bilen en søndag morgen og du bliver stoppet så er det afgifts betaling ved kassen med det samme
Som jeg forstår reglen (hvilket telefonisk blev belræftet af SKAT) så er en deltidsansættelse okay. Derudover må jeg frit benytte bilen til private formål og min hustru (på samme adresse) må også benyte bilen frit. Så længe de kørte kilometer i udlandet (inkl fra Svendborg til HH t/r) er mere end de kørte kilometer i dk, så er vi safe.
Min viden ligger et par år tilbage, men jeg ville få det på skrift fra skat hvis jeg var dig
At din kone må køre bilen og i må bruge den privat det tror jeg ikke holder.
Så er der også de rent praktiske ting, hvis du bliver stoppet i en fartkontrol , hvad så , som dansker bosat i udlandet (selvom du betaler fuld skat)skal du betale bøden på stedet, ellers beslaglægges bilen til den er betalt
Der ud over er der som du sikkert ved jævnligt kontrol på motorvejen af tyske biler (især på E45) af skat og politi og så snart det er en danske i en tysk bil, bliver alt endevendt , når jeg blev stoppet blev der f.eks altid tjekket om jeg skyldte det offentlige penge, i så fald var bilen blevet konfiskeret på stedet
Tja jeg er ikne så bange igen faktisk. Jeg har boer i udlandet i 10år og har altid fløjet til HH og lejet bil der. Jeg er en eneste gang blevet stoppet i tysk bil i de 10 år og det var fordi jeg kørte frem mod næste afkørsel i nødsporet forbi en politibil (koster i øvrigt 2500kr + klip) så jeg er ikke så bange for kontrol/indevendig af bil. Det er deres arbejde, så det skal de have lov til.
I henhold til lovgivningen på området om afgiftfritagelse, så gælder det alle med kørekort i husstanden, dvs også min hustru en søndag formiddag til bageren, så længe den tilladelse fra skat (blanket 21.022) ligger i bilen.
Men den med klip passer ikke helt , man kan (ihvertilfælde i 2013) ikke få klip med bopæl i tyskland , de 3 klip jeg stod til for højhastighed (ja dumt ) kunne ikke indføres da det daværende system ikke kunne tildele klip til et cpr nr der ikke havde dansk folkeregister adresse
I øvrigt var politimanden der gav mig bøden for at køre i nødsporet meget flink. Han spurgte blot hvor jeg havde adresse og jeg sagde tokyo og han bad så om en dansk adresse, hvorved jeg gav ham min mors adresse. Så sagde han 'fed bil' og smuttede igen...
Det er heldigvis ikke decideret ulovligt ikke at indsende et årsregnskab til Erhvervsstyrelsen men du kan blive straffet for det og det vil du blive med en afgift på 2.000. Afgiften stiger til 3.000 hvis ikke det bliver indsendt inden 1. august.
Taget dit driftsselskab i betragtning synes jeg også det er mærkeligt revisor ikke har ''opdaget'' det eller spurgt ind til det.