Hej Forum. Jeg går og leger lidt med idéen om at starte et lille udlejningsfirma fra hjemmeadressen, hvor jeg vil
Hvordan skal jeg forholde mig mht. skat, cvr nummer (hvilket slags selskab vælger jeg), og er det hele bare lige På forhånd tak. |
dalsgaardibsen:Hej Forum. Jeg går og leger lidt med idéen om at starte et lille udlejningsfirma fra hjemmeadressen, hvor jeg vil
udleje diverse forskellige effekter, haveredskaber, værktøj osv., da de det meste af tiden, bare står og samler støv.
Jeg vil udelukkende udleje til private, enten på timebasis eller dagsbasis til en fast time/dags pris.Hvordan skal jeg forholde mig mht. skat, cvr nummer (hvilket slags selskab vælger jeg), og er det hele bare lige
meget hvis jeg holder mig under de der 50.000 kr om året?
Først i forhold til de 50.000 kr., det er en momsmæssig registreringsgrænse som fastslår hvornår du har pligt til at lade dig momsregistrere. Holder du dig under 50.000 kr. i oms på et rulende år har du ikke pligt til momsregistrering. Frivillig momsregistrering giver nok ikke mening i dit tilfælde heller, da de ting du vil udleje ikke er indkøbt med moms og dermed heller ikke kan give noget momsfradrag.
I forhold til hvilken virksomhedstype du opretter, så burde et PMV https://erhvervsstyrelsen.dk/personligt-ejede-virksomheder være tilstrækkelig, alternativt udlejer du bare som privatperson.
Du skal dog uanset virksomhedstypen føre regnskab over dine indtægter og (relaterede) udgifter. Overskuddet beskattes som kapitalindkomst (mener det er rubrik 35 på selvangivelsen) så længe du blot holder dig til udlejning af diverse redskaber. Hvis du begynder at udføre reelt arbejde, så bliver det til indkomst som beskattes "noget" hårdere som personlig indkomst.