Hej. I forbindelse med en tanke om engang, at åbne en kaffe-bar i Århus, har jeg prøvet at finde frem til, hvem der bærer ansvaret såfremt en kunde skolder sig selv i butikken..
Er det et krav at have en etiket der oplyser "hot"? - Man har jo hørt skrækhistorier på latterlige erstatningskrav.
Den paragraf jeg har fundet der passer bedst er denne:
Egen skyld
§ 9. Erstatningen kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte har medvirket til skaden ved forsæt eller uagtsomhed.
Hej. I forbindelse med en tanke om engang, at åbne en kaffe-bar i Århus, har jeg prøvet at finde frem til, hvem der bærer ansvaret såfremt en kunde skolder sig selv i butikken..
Er det et krav at have en etiket der oplyser "hot"? - Man har jo hørt skrækhistorier på latterlige erstatningskrav.
Den paragraf jeg har fundet der passer bedst er denne:
Egen skyld
§ 9. Erstatningen kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte har medvirket til skaden ved forsæt eller uagtsomhed.
Er det rigtig forstået?
på forhånd tak for hjælpen.
De skrækhistorier du har hørt er vel fra USA!
Herhjemme ved vi godt at kaffe, te, og lign. varme drikke kan være.... varme.
Men du kan da godt, som en forebyggende foranstaltning, anskaffe kopper hvor der er printet "varm" på.
USA har rent faktisk en super fornuftig lovgivning på dette område, men det bliver tit fremstillet som om at det er helt vanvittigt og at det handler om grådige gold diggers.
Hej. I forbindelse med en tanke om engang, at åbne en kaffe-bar i Århus, har jeg prøvet at finde frem til, hvem der bærer ansvaret såfremt en kunde skolder sig selv i butikken..
Er det et krav at have en etiket der oplyser "hot"? - Man har jo hørt skrækhistorier på latterlige erstatningskrav.
Den paragraf jeg har fundet der passer bedst er denne:
Egen skyld
§ 9. Erstatningen kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte har medvirket til skaden ved forsæt eller uagtsomhed.
Er det rigtig forstået?
på forhånd tak for hjælpen.
Herhjemme høre den slags under en ASF-paragraf :)
- Det står for Almindelig Sund Fornuft ;)
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!
Fuldstændig enig. Var der ikke også noget med et muligt sagsanlæg omkring høreapparat producent, da et barn i USA havde slugt et knapcelle batteri. Der var ikke anført, at det ikke måtte puttes i munden. Kan ikke huske om den løb ud i sandet.
Jeg tror ikke du som cafe ejer skal lave den slags sondringer. Du skal bare tegne en ansvarsforsikring og så lade det være op til forsikringsselskabet hvad og hvornår og hvor meget der skal gives i erstatning.
Og tro mig - det bliver før eller siden dyrt for dig hvis ikke du har ansvar. Du skal f.eks. selv betale din advokat når en kunde beder dig om 5000 til en ny jakke du ikke vil betale. For slet ikke at tale om alle de kunder du mister fordi du vælger at køre sag mod dine kunder, hvem tør så at komme hos din cafe?
Pengene er sikkert givet godt ud til en ansvarsforsikring, opstår der uenigheder er det IKKE dig der er i krig med dine kunder!!!
Jeg tror ikke du som cafe ejer skal lave den slags sondringer. Du skal bare tegne en ansvarsforsikring og så lade det være op til forsikringsselskabet hvad og hvornår og hvor meget der skal gives i erstatning.
Og tro mig - det bliver før eller siden dyrt for dig hvis ikke du har ansvar. Du skal f.eks. selv betale din advokat når en kunde beder dig om 5000 til en ny jakke du ikke vil betale. For slet ikke at tale om alle de kunder du mister fordi du vælger at køre sag mod dine kunder, hvem tør så at komme hos din cafe?
Pengene er sikkert givet godt ud til en ansvarsforsikring, opstår der uenigheder er det IKKE dig der er i krig med dine kunder!!!
Er en ansvarsforsikring ikke noget man bare skal have når man har virksomhed med kunder/ansatte?
Så vidt du informerer kunderne om at kaffen er varm, så burde det ikke være et problem.. Heldigvis er vi alle nogenlunde fornuftige i Danmark og det kan ikke helt betale sig at gå efter erstatning på samme vis som i fx. USA
Er der noget nyt i konceptet? Fortæl gerne mere :)