jeg regner med start at starte en sandwichbar op, og har således nogle spørgsmål inden jeg tager det sidste spring...Jeg har selv meget kendskab til fødevarebranchen men nu når jeg skal til at punge ud selv begynder benene at vakle en smule.man vil jo nødigt bruge pengene forkert... ved i hvad det kræver af tilladelser osv ?
--------------------------------------------------------
Hej Søren, nej du - det er ikke helt så lige til. Først skal du jo tage det velkendte hygiejne-kursus, dernæst skal du finde egnede lokaler - og der skal køkkenafd. være på højde / lign. en slagter butik, således alt er vaskbart, i det du arbejder med ferske animalske råvarer.
Det er ikke helt billigt at etablere sig fra bunden, så jeg vil råde dig til at starte med at finde en tidligere / evt. nedlagt slagterbutik, hvor beliggenhed er okay. Mht. beliggenhed kan du gå efter flere ting, der skal være gode P-mugligheder, god plads til ekspedition i butikken - der skal være kølemontre med "ready made" smørrebrød og sandwiches, og der skal være rent og ryddeligt samt meget overskueligt i butikken. Gå efter take away, og evt. madordninger med virksomheds-kantiner og gerne med leveringsservice.
hvis du vil have kunderne til at spise i butikken, hvilket jeg ikke råder til, så skal du også have kundetoiletter m.m., hvilket igen kræver rengøring og bøvl, hvis du går den vej - så find et cafeteria og lav et større udvalg af både koldt og varmt.
En Succes på en gågade - (endog m. ikke for gode P-muligheder) - City Sandwich i Århus - et møj bette sted, úden spisning - men med en gastronomisk omsætning / stort dækningsbidrag.
Mene - kør nu lidt rund og se / smag på udvalget i det ganske land - og når du finder det sted hvor du selv tænker - wow, det er sådan jeg vil have det, ja så er "guldæget" på vej - keep it simpel i den branche, unødigt arbejde belønnes ikke.................
mvh
Bent