Jeg har et spørgsmål, som jeg håber i her på Amino kan hjælpe med.
Jeg ser på muligheder for samarbejde med en webshop som sælger frugt & grønt. Pt. sælger de udelukkende B2C, men de kunne godt tænke sig at komme i gang med B2B. Det er her jeg er tiltænkt en rolle som ansvarlig for B2B. Jeg har forespurgt at blive partner ved at købe en del af det nuværende selskab. Dette var ikke relevant. Webshoppen har i stedet tilbudt følgende:
Vi opretter et selskab, som står for B2B og som vi deler 50/50. Det vil sige, at jeg ud mod kunderne arbejder som ansat i virksomheden og bruger det brand der er bygget op mod B2C. Laver jeg f.eks en ordre med et firma til en omsætning på 100.000 så faktureres dette og leverandørerne betales. Efterfølgende står vi f.eks tilbage med overskud på 60.000 og webshoppen foreslår så, at disse 60.000 overføres til vores fælles selskab, som vi ejer 50/50.
Nu de ikke vil sælge en anpart, så har jeg foreslået, som alternativ til ovenstående løsning med, at jeg ansættes som sælger for webshoppen. I stedet for et firma med fordeling, så laver vi en fordelingen mellem webshoppen om mig. F.eks:
Lukkede B2B aftaler: 50/50
Alle ansatte i virksomheden får en rabatkode, så de kan købe frugt & grønt privat: Af dem der benytter sig af dette får jeg 5 %. (Alle handler med koden firma1 får jeg 5 %)
På den måde får jeg ikke noget af det B2C der generes som normalt inden jeg kom. Men jeg aflønnes med % af B2B kunder og af de B2C kunder, som kommer på baggrund af min lukkede B2B.
Der er et par forskellige produkter webshoppen ikke har nu, men som jeg kan hjælpe med at få i sortimentet. Af disse skal jeg havde 20% af alle salg.
Spørgsmålene er:
Er der nogle fordele/ulemper ved firma 50/50 sammen i stedet for aftale mellem webshop og mig privat? Firmaet nævner moms, men kan ikke helt se hvad fordelen er i dette? De nævner også engagement og indsats, men jeg vil jo mene jeg er lige så engageret hvis vi har et firma 50/50, som hvis jeg har en god provisionsaftale.
Søger erfaringer om både konstruktion med firma sammen eller provisionskontrakt mellem webshop og mig og så søger jeg erfaring omkring de ting jeg nævner skal indgå i en evt. aftale. Er det fair?