Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B2C & B2B med samme cvr nr.? Eller...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber i her på Amino kan hjælpe med.

Jeg ser på muligheder for samarbejde med en webshop som sælger frugt & grønt. Pt. sælger de udelukkende B2C, men de kunne godt tænke sig at komme i gang med B2B. Det er her jeg er tiltænkt en rolle som ansvarlig for B2B. Jeg har forespurgt at blive partner ved at købe en del af det nuværende selskab. Dette var ikke relevant. Webshoppen har i stedet tilbudt følgende:

Vi opretter et selskab, som står for B2B og som vi deler 50/50. Det vil sige, at jeg ud mod kunderne arbejder som ansat i virksomheden og bruger det brand der er bygget op mod B2C. Laver jeg f.eks en ordre med et firma til en omsætning på 100.000 så faktureres dette og leverandørerne betales. Efterfølgende står vi f.eks tilbage med overskud på 60.000 og webshoppen foreslår så, at disse 60.000 overføres til vores fælles selskab, som vi ejer 50/50.

Nu de ikke vil sælge en anpart, så har jeg foreslået, som alternativ til ovenstående løsning med, at jeg ansættes som sælger for webshoppen. I stedet for et firma med fordeling, så laver vi en fordelingen mellem webshoppen om mig. F.eks:

Lukkede B2B aftaler: 50/50
Alle ansatte i virksomheden får en rabatkode, så de kan købe frugt & grønt privat: Af dem der benytter sig af dette får jeg 5 %. (Alle handler med koden firma1 får jeg 5 %)
På den måde får jeg ikke noget af det B2C der generes som normalt inden jeg kom. Men jeg aflønnes med % af B2B kunder og af de B2C kunder, som kommer på baggrund af min lukkede B2B.

Der er et par forskellige produkter webshoppen ikke har nu, men som jeg kan hjælpe med at få i sortimentet. Af disse skal jeg havde 20% af alle salg.

Spørgsmålene er:

Er der nogle fordele/ulemper ved firma 50/50 sammen i stedet for aftale mellem webshop og mig privat? Firmaet nævner moms, men kan ikke helt se hvad fordelen er i dette? De nævner også engagement og indsats, men jeg vil jo mene jeg er lige så engageret hvis vi har et firma 50/50, som hvis jeg har en god provisionsaftale.

Søger erfaringer om både konstruktion med firma sammen eller provisionskontrakt mellem webshop og mig og så søger jeg erfaring omkring de ting jeg nævner skal indgå i en evt. aftale. Er det fair?

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 06:18

Sidder der ikke en, som både arb. arbejder med B2B og B2C som kan hjælpe ? :)

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 08:53
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 14:28

Så en løsning, hvor vi ejer et selskab 50/50 og overfører overskud til dette er måske slet ikke mulig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05

mabru:

Så en løsning, hvor vi ejer et selskab 50/50 og overfører overskud til dette er måske slet ikke mulig?

lad mig sige det sådan - det er muligt det ikke vil være korrekt - hvis det reelt er lønmodtagerarbejde hvor du du f-.eks. ikke som sådan påtager dig anden risiko end at du ikke sælger noget måske - men det er ikke en facitliste, og setup er lidt kompliceret som jeg ser det. En revisor en konkret samtale man nok løse det. Husk også lige at det ikke er gratis bare at ha selskab - hvis projektet ikke kører godt - og død besværligt at lukke igen http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:15

Må indrømme at jeg ikke kan se problemet ved at der laves et fælles selskab eller evt et i/s, hvor trådstarter bliver aflønnet med provision.

Der vigtige er at der laves aftaler om setuppet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:27

Whiskey:
Må indrømme at jeg ikke kan se problemet ved at der laves et fælles selskab eller evt et i/s, hvor trådstarter bliver aflønnet med provision.
det er jeg også langt fra sikker på ikke gør - Kan ikke se om det er en helt alm provisionslønnet sælger - Måske netop I/S er en god løsning hvis det jo er helt uden risiko - let at slutte igen hvis ikke provisionen berettiger arbejdet

vh John

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 15:34

Det er udelukkende provisionslønnet. Overskud pr handel overføres som nævnte til selskab vi ejer 50/50.

Er det en konstruktion i har hørt om før? Eller vil det mest logiske være, at jeg blot ansættes?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00

mabru:
Det er udelukkende provisionslønnet. Overskud pr handel overføres som nævnte til selskab vi ejer 50/50.

Er det en konstruktion i har hørt om før? Eller vil det mest logiske være, at jeg blot ansættes?
det sidstnævnte vil i alle fald aldrig kunne skabe problem

Jeg kan som før ikke overskue om det er tilstrækkelig - hverken til om det betaler sig at oprette et selskab til det - eller om der er skatterisiko ved at modtage løn i selskab - det er bl,.a. denne gamle Amino tråd hvor Bent Z som revisor beskriver hvorfor han er bange for at bruge selskab til indtægt som KAN være løn http://www.amino.dk/forums/t/180856.aspx  men den risiko er vel meget mindre i et I/S - det kan Whiskey garanteret mere om - men er det en makker du iøvirg ved nok om til at ville ha I/S sammen med osv?

Det ændrer jo ikke ved, at det simple er at få det som løn, hvor det jo er ret enkelt at lave den beregning der viser hvad du skal have - om end du jo der - hverken i selskabskonstruktionen eller som ansat - kan være sikker på beregningen, med mindre du har adgang til regnskabet - så lav beregning så simpel som muligt-

Viser det sig super - og flyver det - og virker det som selvstændig virksomhed så kan det jo komme til stiftelse af et I/S eller et selskab. 

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)