Halløjsa, 1) Skal jeg lave en aftale mellem virksomheden og mig som privatperson eller skal jeg lave en aftale mellem virksomheden og mit ApS, hvor jeg fakturerer konsulenttimer for den andel jeg skal havde. Her tænker jeg mest i forhold, hvordan jeg får mest ud af pengene. 2) Hvor meget kan jeg tillade mig at sige, at jeg skal havde i provision, når aftalen bygger på ren provision. Skal aftalen hedde 75/25, 50/50 eller 25/75? Hvis man ikke kan komme med et endeligt svar på det, hvilke faktorer skal jeg så overveje? |
Som udgangspunkt har du to muligheder.
Enten skal virksomheden lave aftale med dig som person - og I så fald skal den virksomhed indberette honorar til skat som bidragspligtig B indkomst - eller som regulær a skatte løn. Indberettes skal det af dem.
Om det er noget der branche mæssigt hænger sammen med dit ApS på nogen måde, så bør du vælge at lave aftalen mellem dem og dit ApS og sende faktura med moms (som de jo trækker fra)
Du kan kun få penge ud af din virksomhed som løn eller udbytte som begge dele skal indberettes til skat af dit ApS på dit CPR nr ved udbetaling. Da du lyder ny med ApS når du spørger hvordan du skal forholde dig ved skat, moms, løn, så husk også lige lovpligtig arbejdsskade forsikring uanset løn og omsætning + vær sikker på du er korrekt registreret i det offentlige ejerregister. Se evt meget mere om ApS i den lange del om det i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html
Skatten af honorar som privat person - og af løn - og samlet ved udbytte - er af samme størrelse, så det vil ha kostet ca 42% i skat af den fortjeneste du får ved det, uanset hvad du vælger.
Provision størrelsen skal jo dække det arbejde du udfører med en pæn margin - hvilken % tør jeg ikke gætte på, det er ren forhandling
vh John Hannover