Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få løn privat eller i firma? - Og hvor meget?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa,

Sagen er den, at jeg har et ApS, som jeg ejer 100 %.

En anden virksomhed, som sælger fodboldudstyr, tøj, støvler osv. til private har spurgt, om jeg vil være deres klubmand. Det vil sige, at jeg primært skal stå for klubaftaler, hvor jeg forhandler en aftale på plads mellem virksomheden og den nye kunde. Det er ren provision. Til det har jeg umiddelbart to spørgsmål:

1) Skal jeg lave en aftale mellem virksomheden og mig som privatperson eller skal jeg lave en aftale mellem virksomheden og mit ApS, hvor jeg fakturerer konsulenttimer for den andel jeg skal havde. Her tænker jeg mest i forhold, hvordan jeg får mest ud af pengene.

Er det som privatperson, laves der vel bare en klassisk kontrakt og jeg får det udbetalt som B-indkomst.

Er det til mit ApS i stedet, hvad skal jeg så være opmærksom på? Skat, moms, løn. osv.

2) Hvor meget kan jeg tillade mig at sige, at jeg skal havde i provision, når aftalen bygger på ren provision. Skal aftalen hedde 75/25, 50/50 eller 25/75? Hvis man ikke kan komme med et endeligt svar på det, hvilke faktorer skal jeg så overveje?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38

Som udgangspunkt har du to muligheder.

Enten skal virksomheden lave aftale med dig som person - og I så fald skal den virksomhed indberette honorar til skat som bidragspligtig B indkomst - eller som regulær a skatte løn. Indberettes skal det af dem.

Om det er noget der branche mæssigt hænger sammen med dit ApS på nogen måde, så bør du vælge at lave aftalen mellem dem og dit ApS og sende faktura med moms (som de jo trækker fra)

Du kan kun få penge ud af din virksomhed som løn eller udbytte som begge dele skal indberettes til skat af dit ApS på dit CPR nr ved udbetaling. Da du lyder ny med ApS når du spørger hvordan du skal forholde dig ved skat, moms, løn, så husk også lige lovpligtig arbejdsskade forsikring uanset løn og omsætning + vær sikker på du er korrekt registreret i det offentlige ejerregister. Se evt meget mere om ApS i den lange del om det i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html 

Skatten af honorar som privat person - og af løn - og samlet ved udbytte - er af samme størrelse, så det vil ha kostet ca 42% i skat af den fortjeneste du får ved det, uanset hvad du vælger.

Provision størrelsen skal jo dække det arbejde du udfører med en pæn margin - hvilken % tør jeg ikke gætte på, det er ren forhandling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 16:12

Er med på, at virksomheden og jeg som privat kan lave en alm. ansættelseskontrakt med provision.

Selskabet har kørt i 7 mdr. og der er styr på arbejdsskade forsikring osv. Jeg vil blot høre, hvilken forskel der er, hvis jeg vælger at få udbetalt privat eller få det udbetalt til mit firma. I de kommende 6 mdr. har jeg ikke behov for lønnen, så hælder mest til at få det udbetalt til firmaet. Men er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til moms?

Privat: Jeg skal havde 10 % af 100.000 = 10.000 udbetalt som skattepligtig løn, hvor jeg skal betale ca. 42 %?

Firma: Mit firma skal havde 10 % af 100.000 = 10.000. Udbetales det som konsulentarbejde eller hvordan skal jeg bede om at få det udbetalt? Er der noget moms på det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:18

Er du firma og vælger at køre det via det - så er det regning fra det  - og alm momsregler - er du momsreg så naturligvis med moms - er du privat er det løn eller honorar med bidragspligtig B indkomst indberetning -

Samlet skat når pengene er i din lomme er ens som sådan - da du vel ikke har udgifter ved det - men afgørende for mig at se er - OM du driver selvstændig virksomhed overhovedet i det forhold her. 

Tager man lønmodtager indkomst ind i selskab kan det blive dyrt skattemæssigt - i dette http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html forklarer Bent Z i underlink, hvorfor han som revisor ikke tør laver lønmodtager lignende arbejde i selskab - tripple beskatning - du finder underlinket et stykke nede og må selv bedømme om du kan høre under den risiko - eller ikke

vh John H

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 17:20

Tak for svar John.

Kan godt se, at det er forholdsvis kompliceret område at begive sig ind på. Mine tanker var lidt om omtalte i underlink. Jeg kan fint leve af min løn i mit deltidsjob, hvor jeg er alm. lønmodtager og den resterende tid vil jeg gerne bruge på at tjene nogle penge ind i mit ApS.

De arbejdsopgaver jeg vil havde er:

Jeg/mit ApS får provision fra en engrosfirma, hvor jeg skal stå for salg af en række produkter til webshops/klubber.
Jeg/mit ApS skal hjælpe en webshop med at sælge til klubber og får en provision for dette arbejde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24

mabru:

Tak for svar John.

Kan godt se, at det er forholdsvis kompliceret område at begive sig ind på. Mine tanker var lidt om omtalte i underlink. Jeg kan fint leve af min løn i mit deltidsjob, hvor jeg er alm. lønmodtager og den resterende tid vil jeg gerne bruge på at tjene nogle penge ind i mit ApS.

De arbejdsopgaver jeg vil havde er:

Jeg/mit ApS får provision fra en engrosfirma, hvor jeg skal stå for salg af en række produkter til webshops/klubber.
Jeg/mit ApS skal hjælpe en webshop med at sælge til klubber og får en provision for dette arbejde.

det forstår jeg - men hvis det salg ligner lønmodtager arbejde og du fakturer fra et selskab, så risikerer du den omtalte tripple beskatning fra mit tidl. link - sådan er det bare - du kan godt få link til den amino tråd hvor du finder revisor Bent Z gøre opmærksom på den klare risiko http://www.amino.dk/forums/t/180856.aspx 

vh John Hannover

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 18:52

Har læst tråden og ser, at det er nogenlunde det samme som trådstarter ønsker. Vi vil begge gerne samle likviditet i vores ApS til senere investeringer.

Kan jeg på nogen måde kontakte skat og lave et udkast til, hvad det er jeg skal og få svar på, om det er ok at fakturere fra mit ApS?

Det eneste alternativ er vel, at jeg arbejder som alm. lønmodtager og sætter pengene til side og har den stående, hvis jeg skulle finde på at investere dem i mit ApS senere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59

du kan både høre en revisor helt konkret men da også sagtens skrive til skat. Det afgørende der vil være at få beskrevet helt kort - hvad det er du præcis skal udføre, for ellers får du bare deres vejledning til hvornår man er selvstændig og hvornår man ikke er - hvis kriterier du kan se her i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 
Kan du beskrive det præcist nok, får du svar skriftligt  og alternativt hvis det skal være fint . kan du betale 400 kr for bindende svar - igen kan du bede en revisor formulere

vh John Hannover

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 19:08

Mange tak John.

Jeg vil undersøge mulighederne hos en revisor, så jeg kan få styr på hvad jeg skal gøre. Da jeg tidligere nævnte konstruktionen for en revisor nævnte han, at jeg blot kunne fakturere konsulenttimer, men kan godt fornemme, at jeg skal få styr på, om det er muligt eller ikke.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)