Hej Jeg har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg har - som privatperson (ikke CVR registreret) udført et stykke arbejde, som er "honoreret ved faktura". Jeg skal lave en faktura til dette, og jeg ved faktisk ikke, hvem der skal betale moms. Jeg fandt denne glimrende side - https://www.hurtigfaktura.dk/ - som virker til at do the trick til lejligheden. Men det gik lige op for mig, at jeg ikke ved, om jeg selv skal betale moms af mit honorar, eller om arbejdsgiver skal betale moms (det beløb jeg opkræver hos arbejdsgiver bliver dermed højere, da det dermed er honorar + moms jeg fakturerer). Håber, at der er nogen der lige kan svare mig på dette spørgsmål, jeg håber er ligetil. Dbh Mikkel Larsen |
asromadk:Jeg skal lave en faktura til dette, og jeg ved faktisk ikke, hvem der skal betale moms.
Der skal kun moms på en faktura, hvis du er momsregistreret! Så umiddelbart skal du ikke ligge moms på en faktura du sender.
Spørgsmålet der følger naturligt herefter; har du pligt til at blive momsregistreret?
Hvis din samlede momspligtige honoraromsætning er på mere end 50.000 kr. set over et rulende år, så har du pligt til at blive momsregistreret. NB; også bare et enkelt salg kan udløse momspligten, nu kender jeg ikke størrelsen på dit honorar eller hvad du ellers har af omsætning, det ved du bedre selv